praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Każdy znak towarowy nawet niezastrzeżony w UP, objęty jest pewną ochroną prawną. Gwarantuje to między innymi Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów czy kodeks cywilny. Teoretycznie rejestracja nie jest konieczna, by podlegać podstawowej ochronie prawnej znaku towarowego. W praktyce jednak, droga do egzekwowania swoich praw w przypadku niezarejestrowanego znaku towarowego jest bardzo żmudna, długa i może pochłonąć duże sumy pieniężne. Zastrzeżenie znaku towarowego gwarantuje, że inne podmioty nie będą miały żadnego prawa do naruszania chronionego znaku, a w razie potrzeby znacznie łatwiej nam będzie udaremnić nieuczciwe działania konkurencji.
Każda firma musi być zarejestrowana w odpowiedniej ewidencji. Rejestracji spółek handlowych należy dokonywać w odpowiednim sądzie gospodarczym. Przedsiębiorstwa otrzymują właściwy numer identyfikacyjny i zostają wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Jednoosobowa działalność gospodarcza i przedsiębiorcy wchodzący w skład spółek cywilnych z kolei rejestrowane są we właściwym Urzędzie Gminy. Po uzyskaniu identyfikatora wszystkie dane przedsiębiorstwa widnieją w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Instytucje ewidencjonujące, nie zarejestrują nazwy firmy identycznej z już wcześniej zarejestrowaną, jednak wystarczy, że konkurencyjny podmiot delikatnie zmieni brzmienie oznaczenia i rejestracja może być skuteczna. Aby otrzymać taką ochronę musisz zgłosić wybrane oznaczenie do Instytucji rejestrującej, właściwej ze względu na rodzaj zastrzeżonego znaku towarowego.
Jeżeli prowadzisz biznes w Polsce, masz możliwość złożenia wniosku aplikacyjnego do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej w Warszawie. Istnieje również możliwość otrzymania ochrony znaku towarowego Unii Europejskiej i wówczas odpowiednie dokumenty składać należy do EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) w Alicante - Hiszpania. Trzecią - najszerszą ochroną o jaką możemy się ubiegać jest zastrzeżenie międzynarodowego znaku towarowego, którego dokonuje się w WIPO (Światowa Organizacja Własności Intelektualnej) z siedzibą w Genewie (Szwajcaria). Każda z wymienionych instytucji pozwala na dokonanie zgłoszenia za pośrednictwem formularzy online. Nie ma więc konieczności osobistego stawiennictwa w Hiszpanii czy Szwajcarii.
Jako znak towarowy można zarejestrować każde oznaczenie spełniające wymogi prawne obowiązujące w kraju urzędu patentowego, w którym zgłaszamy znak. W większości miejsc na świecie obowiązują na szczęście przepisy zbliżone do siebie, w niektórych aspektach takie same. Co więc może być znakiem towarowym?
Dokładną definicję znaku towarowego zawiera ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku – Prawo własności przemysłowej.
„Art.120
1. Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.
2. Znakiem towarowym, w rozumieniu ust. 1, może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy”.
Wymóg przedstawienie znaku towarowego w formie graficznej został zniesiony jeżeli chodzi o znaki towarowe Unii Europesjskiej. Oznacza to, że znaki towarowe mogą być przedstawiane w dowolnej stosownej formie z wykorzystaniem ogólnie dostępnej technologii, o ile dany sposób przedstawienia jest jasny, precyzyjny, kompletny, łatwo dostępny, czytelny, trwały i obiektywny. Takie rozwiązanie ułatwi zgłaszanie niekonwencjonalnych znaków, takich jak znaki holograficzne lub przestrzenne .
Więcej o rodzajach znaków towarowych dowiesz się tutaj.
Czas trwania procesu rejestracyjnego zależy od kilku czynników. W każdym przypadku czas procedury różnych znaków może się znacznie różnić. Wszystko zależy od oznaczenia (skomplikowania), czasu badania jego poprawności, tego czy nikt nie zgłosi sprzeciwu i uwag. W razie błędów merytorycznych możemy zostać poproszeni o naniesienie poprawek lub uzupełnień, co również przekłada się na długość rejestracji.
Aby dane oznaczenie otrzymało ochronę prawną znaku towarowego musi spełniać pewne warunki, narzucone przez prawo. Po pierwsze, znak towarowy musi mieć wystarczającą zdolność odróżniającą. Nie może przypominać oznaczenia innego podmiotu działającego na tym samym rynku. Nie może być również zbyt ogólne (nie zarejestruje się nazwy produktu jakim jest baton, pod nazwą „Baton” ponieważ jest pojęciem określającym kategorię słodyczy, których jest bezmiar na rynku). Zastrzeżony znak towarowy nie może być sprzeczny z porządkiem publicznym, nie może też naruszać dobrych obyczajów, to znaczy obrażać innych, promować mowy nienawiści oraz prowokować do niedozwolonych zachowań. Ergo, nie każdą nazwę można zastrzec.
Rejestrując znak towarowy na jedną z klas towarów lub usług należy liczyć się z tym, że ochrona będzie dotyczyła jedynie wybranych klas. To oznacza, ze inny podmiot może zastrzec ten sam znak pod innymi klasami produktów/usług.
Więcej o klasyfikacji towarów i usług dowiesz się tutaj.
Nie jest możliwe dokonanie zmian klas zarejestrowanego już znaku towarowego. Aby uzyskać ochronę na dodatkowe klasy towarowe musimy od nowa zgłaszać wniosek o nadanie ochronnego prawa na znak towarowy. Wybierając odpowiednie klasy z klasyfikacji nicejskiej, należy się dobrze zastanowić nad tym, co będzie oferowane w ramach danego znaku towarowego. Zbyt wąskie ujęcie klas nie da nam prawa do korzystania ze znaku na cały asortyment, zaś zbyt szerokie ujęcie grozić może w przyszłości wygaszeniem prawa ochronnego ze względu na nieużywanie znaku w całym zakresie obejmowania przez okres pow. 5 lat.
Co ciekawe, w przypadku udzielania prawa do korzystania z zastrzeżonego prawa ochronnego innym podmiotom (np. w formie licencji), możliwe jest udzielenie go, jedynie w odniesieniu do wybranych klas towarowych.
Sprzedaż jest możliwa, jednak zaznaczyć należy, że nie dochodzi tu do sprzedaży samego znaku towarowego, ponieważ w przypadku rejestracji nie obejmujemy nad nim władztwa, a więc nie jest on naszą własnością. Dzięki zastrzeżeniu znaku towarowego uzyskujemy jedynie prawo do korzystania z danego oznaczenia przez określony czas, który może ulec przedłużeniu. Prawo to możemy sprzedać, przekazać w formie darowizny lub wydać płatną licencję. Warto pamiętać, że w przypadku, gdy dochodzi do zbycia prawa do znaku towarowego, niebędącego zintegrowaną częścią przedsiębiorstwa, ani jego składnikiem, to transakcja taka będzie obciążona podatkiem VAT. Pozostając przy tematyce pieniędzy, warto przytoczyć jeszcze jedną zaletę związaną z posiadaniem zarejestrowanego znaku towarowego. Ochronne prawo na znak towarowy ma wymierną wartość, jako składnik majątku firmy. Składnik ten – podobnie jak inne aktywa – można amortyzować.
Oznaczenie ™ jest całkowicie legalne dla każdego właściciela marki. Używanie tego oznaczenia nie wymaga żadnych dodatkowych wymogów formalnych. Tym samym dodanie tego symbolu na końcu oznaczenia nie nadaje żadnej, szczególnej ochrony znakowi towarowemu.
W przypadku oznaczenia ® mamy obowiązek dopełnienia wymogów prawnych regulowanych przez prawo własności przemysłowej oraz regulaminy poszczególnych urzędów rejestrujących znaki towarowe.
Oba symbole umieszcza się na ogół po prawej stronie znaku towarowego, wyraźnie mniejszą czcionką, w indeksie górnym.
Nie ma obowiązku rejestracji znaku towarowego. I to od Ciebie zależy czy będziesz się starał o zastrzeżenie swojej nazwy w odpowiednim Urzędzie Patentowym. Możesz podjąć ryzyko i tego nie robić. Tylko tu nasuwa się pytanie czy warto ryzykować swoją markę, licząc na fart, żę ktoś przed Tobą tego nie zrobi. Posiadając prawo ochronne na znak otrzymujesz narzędzia prawne, które pozwolą Ci szybko reagować na naruszenia przez nieuczciwe podmioty jak również skutecznie egzekwować swoje prawa na drodzę sądowej lub komorniczej. Oczywiście korzyści zastrzeżenie znaku towarowego jest wiele więcej, jeżeli chcesz się o nich dowiedzieć kliknij tutaj.
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, którego zadaniem jest odróżnienie towaru lub usługi jednego przedsiębiorcy od drugiego. To właśnie znak towarowy jest wizytówką Twojej firmy i dzięki ciekawej i atrakcyjnej nazwie zostaje zapamiętywany i często wybieranym przez Twojego klienta. Wyróżniamy wiele rodzajów znaków. Najbardziej popularnymi są znaki słowne, graficzne, słowno-graficzne. Ale znakami może być zapach, dźwięki czy kolory. Więcej na temat znaku towarowego dowiesz się naszym artykule.
Czas trwania rejestracji znaku towarowego jest uzależniony od urzędu patentowego do jakiego się zgłosisz oraz od przeszkód, na które możesz natrafić podczas trwania procesu rejestracyjnego. Modelowa rejestracja nazwy w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej trwa ok 6-7 miesięcy, a rejestracja europejskiego znaku może potrwać nawet krócej. Niestety w każdym z tych przypadków proces ten może zostać przedłużony jeżeli nastąpi postępowanie sprzeciwowe, które jest rezultatem wniesienia sprzeciwu przez osobę, która uważa że rejestracja Twojego znaku narusza jego prawa. Wówczas cały proces może zostać wydłużona nawet do 2 lat. Więcej informacji na temat procedury rejestracji znaku towarowego znajdziesz czytając artykuł.
Rejestrując znak towarowy należy wiedzieć co dokładnie będziesz robić i w jakich klasach klasyfikacji nicejskiej będzie działać Twoja firma. Jest to o tyle ważne, że po złożeniu wniosku do Urzędu Patentowego nie można rozszerzyć klasyfikacji o kolejne kategorie. Jeżeli jednak zdecydujesz się na rozszerzenie działalności o kolejne klasy będziesz musiał dokonać ponownej rejestracji znaku.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.