Zapytaj o nazwę dla Twojej marki
CEO
Nazwa dla firmy
Renaming to strategia nazewnicza, która polega na zmianie istniejącej nazwy na nową. Najczęściej dotyczy nazw spółek, rzadziej produktów. Łatwiej jest bowiem zmienić wizerunek firmy po zmianie strategii niż zmienić przyzwyczajenia klientów, którzy emocjinalnie odbierają marki produktowe.
To najczęstszy powód zmiany nazwy. Podyktowany jest koniecznością dostosowania się firmy przejmowanej do komunikacji marketingowej firmy macierzystej. Może wynikać również z faktu połączenia dwóch firm bez wskazanego podmiotu przejmującego, wówczas powstaje nowa nazwa, akcentująca nowe kompetencje spółki.
Do najgłośniejszych zmian nazw z powodu fuzji w ostatnim czasie należą spółki telekomunikacyjne oraz sektor finansowy m.in.: TP S.A. funkcjonuje jako marka ORANGE, BANK BPH funkcjonuje jako marka PEKAO.
Zdarza się, że mając w posiadaniu kilka marek granica pomiędzy nimi może ulec zatarciu z powodu podobieństw względem siebie lub niekonsekwencji właściciela. W takich sytuacjach warto dokonać oceny, która marka w tym samym segmence jest wiodącą i dokonać przeniesienia słabszych marek na silniejszą. Ogranicza to koszty promocji i pozwala budować przewagę konkurencyjną najlepiej rozponawanej.
Marka wiodąca również może podlegać retuszowi, tak by miała nieco bardziej ogólny charakter. Dla przykładu, zmianę takę przeszła firma APPLE COMPUTER INC., która zmieniła nazwę na APPLE INC. co bardziej przystaje do aktualnego zakresu oferty firmy, obejmującej szereg urządzeń a nie tylko komputery.
W sytuacji, gdy marka uległa kompromitacji, kojarzy się odbiorcom negatywnie, nie ma innego wyjścia. Należy podjąć decyzję o jej zmianie. Koszty przywrócenia dobrego imienia mogą okazać się dużo wyższe niż powstanie nowej marki. Zmiana nazwy wynika najczęściej w faktu głębszej restrukturyzacji, jaką przechodzi organizacja, w związku z problemami jakie wystapiły. Nowa marka ma na celu podkreślić nową politykę, zaktualizowaną misję i wartości.
Przykładem realizacji zmiany nazwy z powodu negatywnych skojarzeń jest np. korporacja AIG, która z powodu kryzysu finansowego znacznie utraciła zaufanie klientów, zdecydowała się na podzielenie firmy na kilka odrębnych marek m.in. CHARTIS oraz SAGEPOINT.