praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Dobra i chwytliwa nazwa firmy może zapewnić Ci wiele korzyści. Zaistniejesz w świadomości większej liczby klientów, nowe produkty z Twoją marką będą miały większą szanse na dobrą sprzedaż, a dzięki zaufaniu, które zbudujesz przyciągniesz do siebie nowe możliwości. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że najlepsze nazwy są już zajęte. Jeśli jednak uda Ci się znaleźć prawdziwą perełkę, sprawdź czy będziesz mógł korzystać z niej w sposób najpełniejszy i w sytuacjach zagrożenia bronić jej przed konkurencją.
Sukces wymaga odwagi i przemyślanych inwestycji. Znalezienie odpowiedniego oznaczenia zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Nawet jeśli w twojej opinii nazwa jest idealna, może ona nie zostać zarejestrowana ze względu na uwarunkowania prawne. Poniżej prezentujemy przykłady nazw, które zostały przez urząd odrzucone.
Nie twórz nazwy firmy wskazując w niej wprost na to czym się zajmujesz
Bezpośrednia informacja o charakterze Twojej działalności, nie będzie dobrym wyborem. Nietrafione okaże się również opisanie w nazwie cech oferowanych przez Ciebie produktów.
Przykład: Jeśli chciałbyś zajmować się przeprowadzaniem ankiet, nie zarejestrujesz nazwy: Twoje Badania Opinii Publicznej.
Nie zarejestrujesz prostych neologizmów
Możesz postarać się o rejestrację nazwy będącej połączeniem kilku wyrazów, pamiętaj jednak, że jeśli nie będzie ona kreatywna, najpewniej zostanie uznana za zbyt opisową.
Przykład: Sąd uznał, że znak PsychoDietetyka( Z.325335) jest typowy, czytelny i nie ma znamion odróżniających.
Nie zarejestrujesz nazwy pochodzącej z języka obcego, która jest oczywista dla klienta
Nie zarejestrujesz oznaczenia składającego się z wyrazów obcych jeśli potencjalny klient bez większych kłopotów jest w stanie je odszyfrować.
Przykład: Fruity Tea ( Z.308469) to nazwa pochodząca z języka obcego, jednak łatwo domyślić się do jakiego towaru lub usługi będzie się odnosić.
Nie zarejestrujesz domeny internetowej składającej się ze słów opisujących Twój rodzaj działalności
Rynek reklamowy w Internecie to dziś główne pole walki o klienta. Prostym i skutecznym rozwiązaniem jest zamieszczenie znaku towarowego w adresie strony internetowej. Zdecydowanie skraca on czas dotarcia do klienta zapewniając świetną promocje.
Przykład: Podstawowe nazwy rodzajowe takie jak: meble.pl. nie zostaną zarejestrowane ze względu na zakaz monopolizowania języka. Niektóre słowa muszą pozostać ogólnodostępne.
Nie zarejestrujesz nazwy zgłoszonej w złej wierze
Przykład: Konkurencja dowiaduje się o Twojej firmie. Odniosłeś sukces ale zapomniałeś o rejestracji znaku towarowego. Do urzędu trafia wniosek o rejestracje Twojej marki. Problem w tym, że to nie Ty go składasz.
Zła wiara to chęć zaszkodzenia innym, wyeliminowania konkurenta, nieuczciwego przechwycenia jego klientów. Czasem jest to również manipulacja zgłoszeniem znaku po to żeby uniemożliwić jego korzystanie właścicielowi.
Nie zarejestrujesz nazwy jeśli wprowadza ona klienta w błąd
Przykład: Twoja firma zajmująca się remontami i drobnymi naprawami nie może zostać nazwana ,,Architekci wnętrz’’ Potencjalny klient zostałby wprowadzony w błąd co do charakteru prowadzonej przez Ciebie działalności.
Nie zarejestrujesz nazwy jeśli stworzyłeś ją z wyrażeń potocznych
Przykład: ,,Herbata po góralsku’’ jest tak popularną formą wzmocnienia organizmu, że przestała spełniać funkcje znaku towarowego.
Nie zarejestrujesz nazwy jeśli zawiera symbole państw i organizacji międzynarodowych
Gotowa i popularna symbolika z pewnością trafia do wyobraźni wielu osób. Prowadząc restaurację z zagraniczną kuchnią postaraj się, żeby twój znak towarowy nie wykorzystywał oznaczeń kraju, który tak Cię zainspirował. Orientalny klimat przemyć poprzez smak swoich dań.
Nie zarejestrujesz nazwy jeśli łamie ona prawo lub narusza uczucia innych
Kontrowersje i skandale mają się dobrze a przy tym generują pokaźne dochody. Czy każda droga do popularności jest dobra? Wśród zarejestrowanych nazw firm nie znajdziesz wulgaryzmów, agresji lub epatowania treściami obraźliwymi.
Często spotyka się sytuacje, w których przedsiębiorcy zainwestowali wiele czasu i pieniędzy w reklamę i promocję swojego oznaczenia. Okazuje się jednak, że nie odnoszą spektakularnego sukcesu. Dobra nazwa dla twojej firmy charakteryzuje się zwięzłością w przekazie. Powinna również wywoływać pozytywne emocje podczas pierwszego zetknięcia się z nią. Przewagę mają nazwy proste, łatwe w wymowie, bez niepotrzebnych skrótów. Najważniejszym atutem pozostaje jednak zdolność do zastrzeżenia jej w Urzędzie Patentowym.
Ciesz się wyborem
Nazwa firmy jest odpowiednikiem nazwiska. Nie pozwól, żeby jej dobre imię ucierpiało w przyszłości. Bądź oryginalny, daj sobie czas na dopracowanie pomysłu. Rejestracja znaku da Ci prestiż, ochronę i wpływ na poczynania konkurencji względem twojej marki. To także realny dochód w wypadku odsprzedaży znaku lub udzielenia licencji. Wiesz już jakich nazw unikać. Przeczytaj kolejne artykuły i dowiedz się więcej o wyborze nazwy i rejestracji znaku towarowego.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.