praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Przedsiębiorstwa, które wypracowały już pewną pozycję na rynku, niejednokrotnie dokonują zmiany swojej nazwy (firmy). Zmiana nazwy firmy i formalności jej towarzyszące to główny problem, z jakim borykają się przedsiębiorcy rozważający renaming. Przeczytaj, gdzie powinieneś się udać, jakie dokumenty złożyć i jakie są koszty zmiany nazwy spółki z o.o. oraz jednoosobowej działalności gospodarczej.
Jeżeli chodzi o spółki prawa handlowego, posłużymy się przykładem Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jak wynika z ustawy, nazwa jej powinna składać się z dowolnie wybranej nazwy, wraz z dodatkowym oznaczeniem „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” (można używać również skrótu „Sp. z o.o.”). Dokonując zmiany nazwy spółki z o.o. trzeba oczywiście pamiętać by nie wybrać takiej, którą już się posługuje inny podmiot w tej samej branży oraz takiej, która może wprowadzać klientów w błąd, co do przedmiotu działalności firmy, osoby właściciela, miejsca działalności i źródeł zaopatrzenia. W pierwszej kolejności potrzebna będzie uchwała walnego zgromadzenia wspólników, zaprotokołowana w formie aktu notarialnego. Następnie dokument ten, wraz z tekstem jednolitym umowy spółki po zmianach, jak również zgłoszenia aktualizacyjne do innych urzędów (NIP-2, ZUS-ZPA, RG-1) dołączamy do wypełnionych formularzy Krajowego Rejestru Sądowego (formularz KRS-Z3 ) i składamy w sądzie rejestrowym, który rejestruje nową nazwę i zgodnie z zasadą „jednego okienka” przekazuje informację o zmianie nazwy do GUS i ZUS. Dzięki temu formalności przy zmianie nazwy firmy znacznie maleją. Do składanego zgłoszenia załączyć należy potwierdzenie dokonania opłaty od wniosku o wpis do KRS oraz za publikację w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Nowa nazwa obowiązuje od momentu wpisu do KRS.
W przypadku zmiany firmy jednoosobowej sprawa jest znacznie łatwiejsza niż w przypadku zmiany nazwy spółek. Rejestr firm jednoosobowych znajduje się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dane, jakie tam się znajdują to między innymi firma przedsiębiorcy (nazwa), a także oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsiębiorcy, adres do doręczeń oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony. W przypadku jakichkolwiek zmian w tym obszarze, które wynikną po dokonaniu wpisu trzeba je zgłosić w ciągu 7 dni od dnia ich zaistnienia, w formularzu CEIDG – 1.
Również w przypadku zmiany nazwy jednoosobowej firmy obowiązuje zasada „jednego okienka”, co oznacza, że przy zmianie danych w jednym miejscu, dokonują się jednocześnie zmiany w Urzędzie Skarbowym, GUS, ZUS czy KRUS. Zmiana nazwy firmy, w tym przypadku nie pociąga za sobą w tym przypadku żadnych kosztów.
Należy zwrócić uwagę na dwie kwestie, o których przedsiębiorcy często mają błędne pojęcie. Wprowadzenie nowej nazwy dla firmy, nie oznacza że dotychczasowe zobowiązania nagle nikną. Przedsiębiorstwo, działające pod nową nazwą ma obowiązek wywiązywać się ze zobowiązań tak, jakby zmiana nie nastąpiła. Drugą kwestią jest konieczność poinformowania o zmianie nazwy kontrahentów, z jakimi prowadzi interesy, by dokonali zmian w wystawianych dokumentach. Nowa nazwa będzie widnieć na nowych fakturach czy też umowach, konieczna jest więc zmiana pieczątek firmowych, papieru firmowego czy też domeny internetowej.
Dokonując zmiany oznaczenia Twojej firmy musisz pamiętać o ponownej rejestracji znaku w odpowiednim Urzędzie Patentowym. Tym samym zyskujesz na niego ochronę i narzędzia prawne, które możesz wykorzystać w walce z nieuczciwymi podmiotami. Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się na temat rebrandingu nazwy firmy przeczytaj nasz artykuł.
Tworzenie znaku towarowego nie jest wcale takie łatwe jakby się wydawało. Już na początku należy upewnić się czy wybrana przez Ciebie nazwa jest wolna na rynku. Aby dokładnie sprawdzić dostępność nazwy nie wystarczy przyjrzeć Internet. Do tego potrzebna jest fachowa wiedza oraz doświadczenie z zakresu znaku towarowego. Jeżeli chcesz aby Twoja nazwa został zbadany pod kątem zdolności rejestracyjnej skontaktuj się z Nami.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.