Zapytaj o ofertę
źródłem marki jest dobra nazwa
Zadzwoń:
504 056 480
powrót

Slogan firmowy – skuteczny przekaz w kilku słowach

Opinie i porady

Pamiętasz sentencję „Odkryjmy lepszy świat” Philipsa?
Na pewno. Masz do czynienia z dobrze zaprojektowanym sloganem firmowym.

Na wstępnie należy rozróżnić dwa pojęcia, które czasem (niewłaściwie) stosowane są zamiennie. Wśród sloganów reklamowych można wyróżnić slogany korporacyjne oraz hasła reklamowe.

Slogany korporacyjne

Projektowane są dla firm (a nie dla produktów), ściśle wiążąc się z jej wizerunkiem oraz stosowanymi przez organizację wartościami. Slogan korporacyjny ma na celu podkreślać tożsamość i wizję przedsiębiorstwa, wspierać ofertę firmy i stosowanych przez nią marek produktowych. Zazwyczaj slogany firmowe występują wraz z logotypem lub w jego bezpośredniej bliskości. Są bardzo zwięzłe, niczym brzytwa „tną” świadomość odbiorcy, wzmacniając tylko to co najważniejsze w marce. Wykazują się niską częstotliwością zmian, zazwyczaj wtedy kiedy firma dokonuje istotnych modyfikacji filozofii swojego działania, rebrandingu, podejmując aktywności o charakterze strategicznym.

Hasła reklamowe

Opracowywane są z myślą o produktach i prowadzonych kampaniach marketingowo-sprzedażowych. Często ulegają zmianom i modyfikacjom, zgodnie z aktualnie realizowaną strategią dla danej marki.

Istnieje kilka głównych konwencji tworzenia sloganów firmowych. Ich założenia mogą opierać się na unikalnej ofercie firmy lub też na wskazywaniu głównych wartości organizacji. Mogą również mieć swoje źródło w tradycji przedsiębiorstwa jak również w podejmowanych działaniach prospołecznych. Każda z metod jest dobra. Dobór metody uzależniony jest od przyjętych założeń związanych z tożsamością i charakterem marki.

Slogan korporacyjny / unikalna oferta i grupa klientów

Konstrukcja takiego sloganu opiera się o odpowiedź na pytanie: „co robimy, jak działamy, dla kogo jesteśmy?”. Tego typu slogany stosują firmy o szeroko zdefiniowanej grupie docelowej.

Jednym z klasycznym przykładów sloganu opartego na tej metodzie jest slogan firmy AVON – Company for woman. Inny przykład to TOYOTA – Moving forward.

Zaletą tak tworzonych sloganów jest jasne zdefiniowanie koncepcji działania organizacji, co sprawdza się w sytuacji gdy firma obejmuje konkretny obszar rynku. Ograniczeniem tej konwencji jest jednak ryzyko zbyt wąskiej prezentacji działania firm o szerszym profilu działalności jak również obawa szybkiej dezaktualizacji sloganu.

Projektując slogan wedle tej konwencji należy wskazywać na stałe wartości, rynek docelowy a nie dane cechy oferty, które mogą szybciej ulec zmianie.

Slogan korporacyjny / zasady działania firmy

Wedle tej metody tworzenia sloganów, celem jest odwołanie się do odpowiedzi na pytanie: „jakimi zasadami się kierujemy?”.

Przykładowe slogany korporacyjne: GENERAL ELECTRIC – Zmieniamy życie na lepsze, COCA-COLA – Open happines, CITIBANK – Citi never sleeps.

Slogany tak konstruowane mają bardziej abstrakcyjny charakter co sprawia, że nie ulegają szybkiej dezaktualizacji. Może to być jednak wadą dla definiowania działalności firmy jeśli postrzeganie jej będzie zbyt mocno odbiegać od istoty oferty.

Slogany oparte o generalne zasady są wykorzystywane najczęściej na rynkach, gdzie podstawą wyboru ofert jest ich porównanie pomiędzy sobą.

Slogan korporacyjny / tradycja firmy

W tym podejściu, tworzenie sloganu reklamowego opiera się na odpowiedzi na pytanie: „z czego jesteśmy dumni, co tworzy naszą tradycję?”.
Slogany podkreślają zazwyczaj długoletnią tradycję firmy i jej dotychczasowe sukcesy w postaci np. wyjątkowej kompetencji, której konkurencja nie posiada. W oparciu o te czynniki, slogany budują wizerunek organizacji, która odnosić będzie ponad przeciętne osiągnięcia również w przyszłości.

Przykładem sloganów zbudowanych według tej konwencji jest np. TISSOT -  swiss watches since 1853 czy też Zielona Budka – lody od pokoleń.

Tego typu slogany są stosowane najczęściej przez firmy działające na rynku produktów premium.

Slogan korporacyjny / społeczna odpowiedzialność biznesu

Ten model tworzenia sloganów odwołuje się do wpływu jaki organizacja chce wywierać na otoczenie biznesowe. Stara się udzielić odpowiedzi na pytanie: „za co bierzemy odpowiedzialność?”.

W przypadku takich sloganów ważne jest by firma faktycznie i realnie wdrażała w życie składane deklaracje, ponieważ w przeciwnym wypadku, zdemaskowanie nieprawdziwości lub brak spójności działania organizacji, może kosztować ją utratę wizerunku.

Przykładem tak konstruowanych sloganów jest m.in. wspomniany we wstępnie artykułu PHILIPS, jak również LG – Life’s Good czy też NOKIA – connecting people.

Slogany tak konstruowane odnoszą się do szerokiej grupy docelowej; starając się wywołać pozytywny odbiór w oparciu o powszechnie aprobowane wartości, czasem ocierając się nawet o populizm.

Zobacz również:

Nazwa dla firmy Nazwa dla produktu Grupy nazw Slogany i hasła reklamowe Renaming Co warto wiedzieć o rejestracji znaku towarowego Znaki towarowe - klasyfikacja towarów i usług KNORR - Smakuje każdemu. Pikantna nazwa firmy Jak chronić własną markę - znaki towarowe

 

Chętnie odpowiem
na wszelkie pytania

Zadzwoń:
✆ 883 222 282
Marcin Setlak

Wpisz w pole obok wynik działania: 4 dodać 2

powrót do góry
f