praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Pietro urodził się w 1898 r. w Farigliano - miejscowości zlokalizowanej we włoskiej prowincji Cuneo. Już jako nastolatek był bardzo przedsiębiorczy, dlatego też zajął się sprzedażą słodyczy w miejscowości Dogliani. Jednak pierwszym poważnym biznesem było założenie własnej cukierni w Turynie przy via Berthollet. Mając 44 lata Pietro Ferrero postanowił przenieść się wraz z rodziną do miasteczka Alba, gdzie wraz z żoną, Pierą Cillaro, otworzył elegancką cukiernię połączoną z kawiarnią. Realnie biznesem zarządzała pani Piera, gdyż Pietro chcąc wprowadzić nowe produkty do oferty cukierni pracował w swoim laboratorium cukierniczym nad nowymi recepturami. Zaraz po II wojnie światowej firma Pietra Ferrero miała kłopoty z zaopatrzeniem się nawet w podstawowe składniki do produkcji słodyczy. Te ograniczenia spowodowały, że kreatywny Ferrero zauważył możliwość wykorzystania orzecha laskowego - ze względu na jego szerokie występowanie w Piemoncie nie byłoby problemów z dostawą. Właśnie wówczas Pietro Ferrero stworzył pierwszą masę orzechową do smarowania pieczywa. Stworzona nazwa dla produktu przez Włocha brzmiała: GIANDUJOT.
Cieszące się ogromną popularnością masło orzechowe GIANDUJOT było sprzedawane w blokach owiniętych folią. To właśnie dzięki temu produktowi małe laboratorium powoli rozwinęło się w rodzinną fabrykę, którą nazwano FERRERO. Dokładnie 14 maja 1946 roku przedsiębiorstwo zostało oficjalnie wpisane do rejestru Izby Handlowej. Wkrótce potem pani Piera zdecydowała się zamknąć cukiernię i przenieść się do fabryki męża, gdzie zajmowała się kadrami i administracją. Dzięki Pierze firma zyskała pozytywny wewnętrzny PR, który wyzwalał w pracownikach poczucie jedności z miejscem pracy. Dzięki temu w 1948 roku podczas powodzi nieprzerwanie przez cztery doby pracownicy wspólnie ratowali „własną” fabrykę. Z koli bratu założyciela - Giovanniemu Ferrero przedsiębiorstwo zawdzięcza stworzenie sprawnej sieci dystrybucji na terenie całych Włoch. To jego pomysłem było, by firma zainwestowała we własne samochody dostawcze FIAT 1100. Zasugerował również, by oprócz przewożenia towaru używać ich także jako nośników reklamowych. Pozwalało to zaoszczędzić na kosztach dystrybucji oraz promować markę podczas podróży samochodów do miejsc docelowych.
Po śmierci Pietro Ferrero w 1949 roku piecza nad działalnością firmy przeszła w ręce jego syna Michela oraz brata Giovanniego. Michele Ferrero wprowadził do portfolio firmy kolejne produkty. W latach 1951 i 1953 wprowadził na włoski rynek pierwsze batoniki śniadaniowe dla dzieci: SULTANINO i CREMABLOCK. Dzieci je uwielbiały, o czym świadczyć może fakt, że już w 1954 roku produkcja CREMABLOCK wyniosła aż 4800 ton. W 1951 roku powstał również pomysł, by blok GIANDUJOT zmienić w łatwą do smarowania na chlebie masę o namingu SuperCrema.
Ważnym wydarzeniem w historii firmy FERRERO było otwarcie we wrześniu 1956 roku pierwszej zagranicznej filii w Stadtallendorf w Niemczech. Dużym powodzeniem na niemieckim rynku cieszył się przede wszystkim oferowany przez FERRERO orzechowo-czekoladowy krem do pieczywa o nazwie Cremalba, który sprzedawano w szklanych opakowaniach. Równie istotnym produktem okazały się wprowadzone przez fabrykę pralinki z czereśnią z Piemontu - MON CHERI. Lata 60. są okresem intensywnej ekspansji zagranicznej firmy FERRERO, która otworzyła swoje filie we Francji, Belgii, Holandii, Luksemburgu, Danii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Z kolei międzykontynentalną działalność przedsiębiorstwo rozpoczęło w 1969 roku, gdy wkroczyło na rynek USA.
Opakowanie powstałej w 1964 roku marki Nutella, która znajduje się w portfolio FERRERO.
W tym także okresie narodziła się tak uwielbiana dziś przez dzieci marka Nutella. W 1964 roku ze względu na ekspansję międzynarodową FERRERO postanowiło odświeżyć nazwę swojego kremu orzechowo-czekoladowego. Etymologia nazwy Nutella wiąże się z połączeniem angielskiego słowa „nut" oznaczającego orzech i włoskiej zdrabniającej końcówki „-ella". Następnymi flagowymi słodyczami oferowany przez FERRERO jest linia produktów Kinder. Ze względu na powstanie linii w fabryce w Niemczech nazwę stworzono od niemieckiego słowa „kinder” oznaczającego dzieci, do których właśnie produkt był kierowany. Pierwsze słodycze z tej linii to: Kinder Czekolada z 1968 roku i Kinder Niespodzianka z 1974 roku. Chcąc sprostać wymaganiom klientów Michele Ferrero wprowadził na rynek rewolucyjne pudełeczko miętowych drażetek Tic Tac.
Przykładowy plakat reklamowy marki Kinder maxi, która znajduje się w portfolio FERRERO.
Źródło: Materiały reklamowe firmy Ferrero
W latach 70. firma nie zaprzestała rozszerzać swojej działalności, więc oferta FERRERO dotarła także do Kanady, Australii, Ekwadoru, Portoryko, Hongkongu czy Japonii. Po upadku muru berlińskiego FERRERO zyskało możliwość wkroczenia na rynki państw Europy Wschodniej. Dlatego też firma otworzyła swój oddział w Warszawie, a w 1996 roku zakład produkcyjny w Belsku Dużym w pobliżu Grójca.
Aktualnie Grupą FERRERO kieruje Giovanni Ferrero- jeden z synów Michela. W portfolio FERRERO znajdują się wspomniane już: Nutella, linia produktów Kinder, Tic Tac, MON CHERI oraz batoniki DUPLO, Rafaello, Ferrero Rocher, Ferrero Prestige, Ferrero Collection. Oprócz smakowitej oferty na wizerunek marki pozytywnie wpływa również działanie „Fundacji im. Piery, Pietra i Giovanniego Ferrero”
Przykładowe spoty reklamowe marek znajdujących się w portfolio FERRERO.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.