Zapytaj o ofertę
źródłem marki jest dobra nazwa
Zadzwoń:
504 056 480
powrót

Pozycjonowanie marki czyli o co w tym chodzi

Opinie i porady

Kiedy myślisz „Marlboro” widzisz kowboja z papierosem w ustach. Kiedy myślisz „Mercedes” widzisz luksusowe, niemieckie auto. Widzisz? To dobrze. Na tym właśnie polega pozycjonowanie produktów.

Pozycjonowanie marki produktu lub firmy to działania zmierzające do tego by w świadomości docelowych klientów produkt zajął określone, wyróżniające się miejsce w stosunku do oferty konkurencji. Ma to na celu skłonić go do jego zakupu. 

Warto w tym miejscu zadać sobie pytanie czym jest pozycja produktu. Dlaczego myśląc o „Marlboro” widzisz kowboja? Ponieważ marketerzy zadbali o to, by wrażenia i odczucia jakie niesie kontakt z marką był reprezentowany takimi obrazami. Obrazy przenoszą skojarzenia. Skoro na zdjęciach i w reklamach widzieliśmy do tej pory twardego faceta, to tak też jest postrzegamy produkt, który się pojawiał w jego towarzystwie. Jako produkt dla twardych mężczyzn. Jeśli więc się takim postrzegasz, powinieneś kupić papierosy. Do wspomnianych obrazów dochodzi oczywiście cały zestaw elementów, które muszą z wizerunkiem osoby być powiązane – nazwa produktu, logo, materiały reklamowe.

Wyjdźmy jednak od drugiej strony. Nikt kto stworzył markę Marlboro na początku nie wymyślił najpierw kowboja tylko… papieros. I do na dodatek z myślą o kobietach, bo tak początkowo była pozycjonowana marka.

pozycjonowanie marki

Tworząc nową markę wychodzimy od opracowania założeń – kim ta marka ma być, do kogo jest skierowana, jakie ma nieść wartości, jaka jest główna korzyść z zakupu produktu tej marki. Kim byłaby marka gdyby była człowiekiem? Czy uda nam się ją do kogoś znanego porównać?

Wszystkie powyższe działania miały na celu usystematyzować informacje o marce oraz wskazać drogę do poszukiwania odpowiedniej nazwy, jeśli takiej marka jeszcze nie posiada. Gdy uzyskamy odpowiedzi na powyższe pytania i opracujemy nazwę oraz logo dla produktu, wówczas można przystąpić do dalszych działań związanych ze strategią segmentacji marki.

Istnieje wiele sposobów pozycjonowania marki na rynku. Wymieńmy najistotniejsze:

pozycjonowanie marki

Za modelowy przykład realizacji ostatniej strategii należy podać firmę Apple, której hasło „Think different” wraz z budowaniem wizerunku firmy na silnych emocjach, otworzyło nową erę komputerów klasy PC. Z biegiem lat, firma konsekwentnie kładąc nacisk na estetykę i nowatorstwo swoich produktów oraz jasno definiując swoją grupę docelową, stworzyła oryginalny wizerunek stylu życia, w jaki można wkroczyć, posiadając produkty Apple. Przyjęta strategia błękitnego oceanu  uczyniła Apple jedną najbardziej wartościowych marek na świecie.

Należy pamiętać, że wprowadzona na rynek marka musi stale być zasilana nowymi komunikatami. Pozycjonowanie marki to zestaw sukcesywnie dodawanych, modyfikowanych narzędzi i działań, jakie powinny być zastosowane łącznie by marka była odbierana w oczekiwany przez twórców sposób. To również odpowiedni model sprzedaży oraz obsługi klienta, który powinien być spójny z przekazem marki.
Dlatego też, opracowanie nazwy i identyfikacji wizualnej marki otwiera dopiero drogę do kształtowania jej pozycjonowania na rynku, a nie stanowi uwieńczenie prac, o czym warto pamiętać będąc zwłaszcza małą firmą, która dopiero wchodzi na rynek.

 

Artykuł opublikowany w serwisie www.mambiznes.pl

Zobacz również:

Nazwa dla firmy Nazwa dla produktu Grupy nazw Slogany i hasła reklamowe Renaming Nazwa skrócona firmy Ciekawe nazwy firm Kreatywny naming wyróżni Twoją firmę! Slogan firmowy - skuteczny przekaz w kilku słowach Nazwa dla spółki a wybór domeny internetowej

 

Chętnie odpowiem
na wszelkie pytania

Zadzwoń:
✆ 883 222 282
Marcin Setlak

Wpisz w pole obok wynik działania: 2 dodać 2

powrót do góry
f