praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Założycielem firmy był Thierry Hermès. Zajmijmy się więc przybliżeniem jego postaci. Otóż Thierry Hermès urodził się w 1801 roku w Krefeld (Niemcy). Należał do francuskiej, protestanckiej rodziny, która trzy wieki wcześniej schroniła się w Niemczech przed prześladowaniami religijnymi. Mając 30 lat Thierry postanowił wyjechać do Paryża. Wychowany w duchu kalwinizmu wierzył w sens pracowitości, solidności jako drogi do bogactwa. We Francji Thierry Hermès zajął się produkcją i sprzedażą siodeł, uprzęży i innych elementów wyposażenia związanego z jazdą konną czy też z zaprzęgami konnymi. Działalność tą wykonywał pod szyldem założonej przez siebie w 1837 roku w Paryżu firmy. Nazwa dla firmy zaczerpnięta została od nazwiska założyciela – Thierry' ego Hermès' a oraz od mitologicznego Hermesa. Jak wiadomo Thierry Hermès to posłaniec bogów, patron wędrowców, który dzięki czarodziejskim sandałom z łatwością mógł przemieszczać się po całym świecie. Stanowiło to doskonałą paralelę dla działalności firmy, która pośrednio związana była z przemieszczaniem się.
Źródło: pl.fotolia.com/
W okresie założenia firmy przemieszczano się wierzchem, karetami, powozami. Dlatego też Thierry Hermès szybko znalazł nabywców na swoje towary. Produkty rzemieślnicze Hermesa wyróżniały się solidnością wykonania oraz innowacyjną myślą techniczną. Ogromną popularność firma Hermès zyskała wraz z otrzymaniem Medalu Pierwszej Klasy na Wystawie Światowej odbywającej się w 1867 roku. Wówczas właśnie klientami Thierry' ego stali się powszechnie znane osobistości jak np. rosyjski car Aleksandrem II, który nabywał u Hermesa siodła.
Po śmierci Thierry' ego Hermès' a firmę przejął jego syn. Pod koniec XIX wieku konie zaczęto zastępować automobilami, dlatego też wnukowie założyciela zakładu Adolphe i Émile-Maurice Hermès postanowili przenieść atelier do budynku przy ulicy Faubourg Saint-Honoré, gdzie firma mieści się do tej pory. To właśnie Adolphe i Émile-Maurice Hermès chcąc podtrzymać misję firmy związaną z przemieszczaniem stworzyli pierwszą skórzaną kolekcję kufrów, walizek, neseserów, torebek oraz teczek na dokumenty i korespondencję. Następnie Émile-Maurice Hermès do portfolio marki wprowadził również: drobną galanterię skórzaną (tj. paski, rękawiczki), odzież do jazdy konnej, zegarki oraz biżuterię.
Wnukowie założyciela firmy Hermes naśladując wytwórców amerykańskich jako pierwsi na europejskim rynku zaczęli wszywać zamki błyskawiczne do skórzanych rzeczy. Mechanizm ten zyskał nawet miano „fermature Hermès”. Pierwsza skórzana kurtka zapinana za pomocą zamka błyskawicznego powstała w 1918 roku.
Émile-Maurice Hermès wylansował także kultowy dziś produkt Hermesa, a mianowicie jedwabną apaszkę. Pierwsza apaszka Hermesa powstała w wyniku gospodarności właścicieli, a mianowicie uszyto ją z resztek podszewki, którą stosowano do wykończenia czapek dla dżokejów. Warto wspomnieć, że zaprojektowano aż 2,5 tys. wzorów takich apaszek. Dużą popularność apaszki Hermesa zyskały w latach 30. gdy postępowe kobiety zaczęły zakładać je do garniturów. Znane wielbicielki apaszek i chust od Hermesa to: Audrey Hepburn, Jackie Kennedy, Catherine Deneuve, księżna Monako Grace oraz Jej Wysokość Elżbieta II.
Z postacią księżny Monako - Grace związana jest też historia drugiego kultowego przedmiotu Hermesa, czyli skórzanej torebki w kształcie trapezu zaprojektowanej w latach 30. Gdy w 1956 roku świat obiegły zdjęcia księżny Monako z tą właśnie torebką (opublikował je amerykański magazyn "Life”) Hermes postanowił nazwać ją „Kelly bag”. Nazwa dla produktu pochodziła od panieńskiego nazwiska Grace, czyli Kelly. Warto odnotować, że każda torebka jest od początku do końca wykonywana przez jednego rzemieślnika - są to więc dzieła autorskie.
Kolejnym produktem będącym znakiem rozpoznawczym marki jest skromna, srebrna bransoletka w formie łańcuszka.
W latach 70. marka prowadziła intensywną ekspansję, dlatego też butiki Hermesa pojawiły się w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych i w Japonii. W Polsce nie ma niestety butików Hermèsa - najbliższe znajdują się w Berlinie.
Dopiero po 169 latach władzę w firmie przejął człowiek spoza rodu Hermesów. Człowiekiem tym jest Patrick Thomas, który przejął markę po Jeanie-Louisie Robercie Frédérico Dumas-Hermèsie.
Logo marki Hermes.
Warto jeszcze wspomnieć o systemie identyfikacji wizualnej marki, w skład którego wchodzi projekt logo. W przypadku marki Hermès logo stanowi zaprzężona w parę koni kareta przedstawiona z prawego boku oraz stojący naprzeciw nich mężczyzna. Pod grafiką znajdowała się również typografia z nazwą firmy. Wspomniane elementy grafiki mają pomarańczowy kolor i znajdują się na białym tle. Znak ten zainspirowany był grafiką autorstwa Alfreda de Dreux, którą w latach 20. XX w. Émile-Maurice zakupił i zawiesił w biurze Hermesa przy Faubourg st. Honoré.
Aby podsumować niniejszy artykuł posłużę się słowami wnuka założyciela marki, czyli Émile-Maurice Hermèsa: „Marka Hermès to synonim wyrafinowanej elegancji". Markę tą uznaje się za jedną z nielicznych naprawdę luksusowych marek na świecie.
Przykładowy plakat reklamowe marki Hermes.
Źródło: Materiały reklamowe firmy HERMES
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.