Zapytaj o ofertę

Nazwa dla firmy

Zadzwoń:
883 222 244
powrót

O czym warto pamiętać tworząc nazwę dla firmy

Opinie i porady

W cukierni „Słodka dziurka” kupujesz słodycze, wino do kolacji w „Mocnym Nocnym”, a problemy stomatologiczne leczysz w gabinecie „Dent Worry”. Poznaj zasady tworzenia nazw.

Każdy przedsiębiorca spotyka się w swej praktyce z identycznym wyzwaniem – jak nazwać swoją firmę lub produkt, który chce wprowadzić na rynek. Niektórzy na długo przed rozpoczęciem działalności mają gotowy plan działania i pomysł na zbudowanie unikalnego przekazu. Inni zostawiają sprawę nazwy praktycznie na czas rejestracji działalności w urzędzie, idąc na przysłowiowy żywioł.

Niezależnie od przyjętego sposobu działania – wszak każdy z nich może być dobry, byleby okazał się skuteczny – nazwa powinna spełnić kilka wymogów, które są podstawą jej sukcesu.

kreatywna nazwa dla firmy

Nazwa kreatywna

Zakładając, że nazwa jest bezpieczna i możliwa do rejestracji, warto rozważyć czym jest nazwa kreatywna. Przede wszystkim nazwa powinna mieć unikalny charakter, co czyni ją łatwą do odróżnienia od innych działalności o podobnym lub identycznym profilu. To czy nazwa może być żartobliwa, poważna, nowoczesna, nawiązująca do tradycji wiąże się z koncepcją na pozycjonowanie marki, czyli pomysłem jak klient powinien odbierać planowaną markę. Jeśli wraz z nazwą przygotowana zostanie spójna koncepcja graficzna, reklama, sposób obsługi klienta, wówczas utworzona nazwa uzyska właściwe znaczenie a słowo nabierze odpowiedniej siły.
Wspomniana powyżej cukiernia „Słodka dziurka” z pewnością spełnia ten wymóg i budzi emocje, bazując na czytelnych dla wielu potencjalnych klientów skojarzeniach. Czy adekwatnie i skutecznie – to pytanie należałoby zadać właścicielowi. Jeśli nazwa wpływa na wzrost sprzedaży, to znaczy że osiąga swój skutek, mimo że skojarzenia z cukiernią, nie do końca są trafne.

Kluczem dla oceny kreatywności są skojarzenia, które odpowiednio dobrane budują wśród klientów powiązania z marką, poprzez emocje jakie niesie kontakt z nią.

Nazwa perswazyjna

Kreatywność ma ścisły związek z sugestywnością. Niektóre czynią to w sposób bardziej dosadny, łatwy do rozpoznania, inne wymagają dodatkowych środków przekazu w postaci logotypu, sloganu reklamowego i materiałów marketingowych. Dla przykładu „Advercity” to nazwa agencji reklamowej, która specjalizuje się w reklamie zewnętrznej typu outdoor. Już sama nazwa, powstała z połączenia angielskiego słowa „reklama” oraz „miasto”, wskazuje na specjalizację firmy.

Dobrze stworzona nazwa niesie w sobie obietnicę korzyści, jakie klient może uzyskać.

tworzenie nazwy dla firmy

Nazwa uniwersalna

Nigdy nie wiadomo kiedy firma stanie przed perspektywą rozwoju poza granicami kraju.  Załóżmy, że Jan Nowak rozpoczyna sprzedaż swoich produktów na rynki zagraniczne. Jeśli jego nazwa okaże się nieodpowiednia na rynek niemiecki, stanie przed koniecznością wyodrębnienia innej marki, ponosząc dodatkowe koszty. Warto brać pod uwagę aspekt znaczenia nazwy w najpopularniejszych językach, by nie było konieczności zmiany, choć takiej sytuacji nie da się w pełni uniknąć. 

Jako przykład można podać przypadek nazwy modelu Hondy Fitta, która na półwyspie skandynawskim kojarzona była z kobiecymi genitaliami. W efekcie Fitta zamieniła się w popularną Hondę Jazz.

Dobrze przygotowana nazwa to nazwa opracowana z myślą o rynku globalnym.

Nazwa to najcenniejszy zasób, choć wcale nie ten najdroższy. Może funkcjonować przez wiele lat, pomóc zbudować grupę wiernych klientów, stanowić wartość samą w sobie, do czego dąży w efekcie każda firma.

Nazwa na lata

Nazwa to najcenniejszy zasób, choć wcale nie ten najdroższy. Może funkcjonować przez wiele lat, pomóc zbudować grupę wiernych klientów, stanowić wartość samą w sobie, do czego dąży w efekcie każda firma.
Co zrobić, żeby nazwa dla firmy była nazwą na wiele lat? Przede wszystkim nie powinna być to nazwa zbyt wąska. Przykładowo, jeżeli ktoś planuje założyć sklep z odzieżą i nazwie go „Świat sukienek” to ta nazwa sugeruje, że w sklepie tym sprzedaje się przede wszystkim sukienki. Taka nazwa może okazać się zbyt wąska w momencie chęci rozszerzenia działalności, np. na sprzedaż garniturów dla panów. Na pewno żaden pan nie uda się po zakup garnituru do „Świata sukienek”. W takiej sytuacji konieczna będzie zmiana nazwy firmy. Dlatego warto od razu pomyśleć o takiej nazwie, która nie będzie ograniczać możliwości rozszerzenia profilu swojej działalności.

Nazwa bezpieczna

Nazwa dla firmy powinna być bezpieczna pod względem prawnym. Każdy pomysł nazwania firmy lub produktu powinien zostać przeanalizowany pod tym względem. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim trzeba unikać zbytniej inspiracji nazwami innych firm. Oczywiście, można szukać pomysłu na nazwę dla firmy patrząc na nazwy innych firm z branży, nawet trzeba sprawdzić jak nazywa się konkurencja dla danego biznesu, ale pomysł zaczerpnięcia od niej nazwy, czy zbyt mocna inspiracja polegająca, np. na zmianie jednej litery w ich nazwie może skończyć się procesem sądowym, dlatego trzeba uważać.
Kolejna kwestia, którą należy sprawdzić, jeżeli ma się już pomysł na nazwę dla swojej firmy to ta, czy dana nazwa nie jest już zajęta. Rozpoczynanie swojego biznesu nie sprawdzając wcześniej tego, czy dana nazwa nie funkcjonuje już na rynku może okazać się bardzo ryzykowne. Nikt przecież nie chce dopuścić do sytuacji, w której będzie zmuszony zmieniać nazwę swojej firmy i wypłacać odszkodowanie przez to, że wcześniej nie sprawdził dostępności danej nazwy.
Jeżeli nazwę dla firmy wymyśliła inna osoba lub agencja marketingowa trzeba również zadbać o to, żeby podpisać z nią umowę o przekazanie autorskich praw majątkowych. Jest to konkretny wymiar dbania o bezpieczeństwo prawne swojej marki. Jeżeli taka umowa nie zostanie podpisana, to osoba, która stworzyła tę nazwę, ma do tej nazwy prawo – w razie konfliktu może nawet udać się do sądu i próbować odebrać firmie jej nazwę.

 

Artykuł opublikowany w serwisie www.mambiznes.pl

 

Często zadawane pytania

Jak opracować dobrą nazwę dla firmy?

Tworzenie nazwy firmy jest bardzo ważnym etapem budowania silnej marki na rynku. Jeżeli jesteś na etapie wymyślania nazwy, konieczne zbadaj otoczenie branżowe. Sprawdź jak nazywa się Twoja konkurencja. Stwórz obraz potencjalnego klienta, który podpowie Ci, czego potrzebuje Twój odbiorca, co go interesuje i czego oczekuje od produktu czy usługi. Posiadając taką wiedzę, uda Ci się wybrać atrakcyjny i oryginalny znak, który będzie Ci służył latami. 

Jaka powinna być dobra nazwa firmy?

Dobra nazwa to taka, która spełnia wszystkie wymogi rejestracyjne, a jednocześnie jest atrakcyjna dla odbiorcy. Tworząc oznaczenie dla firmy wybieraj nazwy wolne, tzn. takie, które nie są używane przez Twoją konkurencję w branży. Unikalności i oryginalność znaku podkreślisz tworząc oznaczenia oprcacowane indywidualnie dla Ciebie. Stwórz nazwę uniwersalną, która pozwoli Ci działać perspektywicznie i ponadczasowo.   

 

 

Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]

Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824 Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook