praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Do stworzenia dobrej nazwy działalności gospodarczej, wcale nie są potrzebne wielkie inwestycje finansowe. Chociaż od razu trzeba zaznaczyć, że nie jest to proste zadanie – przecież nazwa Twojej firmy musi być bardzo starannie przemyślana – to główny i najważniejszy element wizerunku Twojej firmy.
Jeżeli kiedykolwiek próbowałeś wymyślić nazwę dla jakiejś firmy, szczególnie dla swojego biznesu, pewnie wiesz, że nie jest to łatwy orzech do zgryzienia. Być może samo wymyślenie jakiegoś słowa nie będzie stanowić dla Ciebie żadnego problemu, ale trzeba jeszcze sprawdzić, czy nazwa ta będzie odpowiednia dla danego biznesu, odpowiednia zarówno pod względem marketingowym, jak i prawnym. W związku z tym szukanie nazwy dla firmy może stać się pracochłonnym i czasochłonnym zadaniem. Przecież idealna nazwa dla Twojego biznesu musi być bardzo dobrze przemyślana, dobrze dobrana do profilu sprzedawanych przez Ciebie towarów czy oferowanych usług. Ponadto musi być to nazwa, która od razu w głowie klienta, który pierwszy raz się z nią styka, wywoła skojarzenia z branżą, w której działasz i nie tylko – przede wszystkim wywoła pozytywne skojarzenia solidności, profesjonalizmu, prestiżu, dobrej jakości. Jak widzisz, nie może być to słowo dobrane przypadkowo, dlatego warto jest poświęcić dłuższy czas na poszukiwania nazwy dla firmy.
Tak jak widzisz, znalezienie tej idealnej nazwy nie jest prostą sprawą, jednak jeżeli masz w sobie choć szczyptę kreatywności, czasu i wiedzy z zakresu podstawowych zasad tworzenia nazw firm, możesz samodzielnie wymyślić nazwę, która z czasem może stać się następną „Nike”, „Apple” czy „Starbucks”.
Każda z firm reprezentowanych przez te brandy zaczynała od małej działalności, a ich siedzibami były w początkowych fazach nawet garaże. Popularność każdej marki przychodzi z czasem, więc jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, bądź kreatywny i cierpliwie dąż do wyznaczonego celu. To się opłaci.
Nazwa dla firmy jednoosobowej powinna składać się z dwóch części – z części, która wymagana jest przez przepisy prawne, o której przeczytasz poniżej, oraz z części, która może być dowolnie dobrana, np. może to być jakieś fantazyjne słowo.
Przepisy prawa wymagają, żeby w nazwie dla firmy jednoosobowej zostało umieszczone co najmniej imię i nazwisko jej właściciela. To znaczy, że nazwa dla firmy musi zawierać imię i nazwisko jej właściciela, ale można do niej dodać dodatkowe, dowolne elementy, np. nazwa dla jednoosobowej firmy zajmującej się sprzątaniem, której właścicielką jest Ewa Nowak może nazywać się „Ewa Nowak – usługi sprzątające”, lub „Błysk - Ewa Nowak” – ważne, aby w nazwie pojawiło się imię i nazwisko właścicielki firmy.
Wielkie korporacje przeznaczają na tworzenie nazw firm czy produktów bardzo duże środki pieniężne. Istnieją jednak pewne sposoby, by stworzyć dobrą nazwę dla firmy jednoosobowej samodzielnie, nie wydając na to fortuny. Tworząc dobrą nazwę dla swojego biznesu powinieneś trzymać się pewnych zasad, o których przeczytasz poniżej.
Dobra nazwa powinna być:
To, przed czym przestrzega większość twórców nazw, to wszelkiego rodzaju lapsusy językowe. Wszelkie błędy pojawiające się w nazwach firm, produktów czy usług są bardzo źle postrzegane przez klientów. Zadbaj o poprawność językową oraz sprawdź, czy brzmienie lub pisownia nazwy nie będzie oznaczała czegoś niepożądanego w obcych języka – nigdy nie wiadomo, gdzie przyjdzie Ci prowadzić interesy. Nazwa powinna być neutralna w tłumaczeniu na języki obce. Przykładem może być tutaj wpadka firmy Chevrolet. Firma ta wprowadziła samochód o nazwie Chevrolet Nova. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie mały, drobny szczegół, że w języku hiszpańskim „no va” oznacza „nie jedzie”. Akurat w przypadku samochodu może stanowić to duży problem).
Nie stosuj długich lub trudnych do wymówienia nazw. Nazwy krótkie i łatwe w wymowie są znacznie lepiej zapamiętywane przez ludzi. Dodatkową zaletą, jest lepszy wygląd struktury graficznej, np. na pieczątkach.
Dobra nazwa dla firmy nie będzie Cię ograniczać. W jaki sposób wybór nazwy dla Twojej firmy może Cię ograniczyć? Jeżeli postawisz na nazwę, która wskazuje na zbyt wąską dziedzinę działalności napotkasz na poważną przeszkodę w momencie, w którym zechcesz poszerzyć zakres towarów czy usług oferowanych przez Twoją firmę. Przykładowo, gdy nazwiesz swoją restaurację: „Rybka na talerzu” będzie ona jednoznacznie kojarzyć się z potrawami przyrządzanymi z ryb. Gdy zechcesz poszerzyć swoją ofertę np. o burgery wołowe, to nazwa Twojej restauracji zacznie Cię ograniczać. Dlatego właśnie zawsze warto jest nadać swojemu biznesowi nieco szerszą nazwę, bo nigdy nie wiadomo, co może przynieść przyszłość.
Kolejna praktyczna wskazówka: nie twórz nazwy dla swojej firmy sam – zaangażuj w ten proces kilka osób. Tworząc nazwę dla firmy, dobrym pomysłem jest wymyślenie kilku haseł, z których później wyselekcjonować można najlepszą. Jak? Najprościej jest zaangażować rodzinę lub znajomych. Gdy opracujesz pomysły, podaj im je i zapytaj, co sądzą. Po jakimś czasie dowiedz się, która nazwa zapadła im w pamięci najbardziej i tę nazwę wybierz.
Tworzenia nazwy nie jest wcale takie proste jakby na początku się wydawało. Działanie to wymaga dużo czasu i pracy oraz posiadania wiedzy w zakresie namingu. Wybór ciekawej i unikalnej nazwy to nie wszystko. Znak należy dokładnie Znak towarowy należy zbadać pod kątem formalno-prawnym. Tworząc nazwę wybieraj oznaczenia, które wywołują pozytywne emocje oraz skojarzenia. Używaj słów profesjonalnych, świadczących o dobrej jakości produktu czy usługi. Unikaj znaczeń potocznych oraz sformułowań przypadkowo wybranych, które mogą tylko zniechęcić odbiorcę do zapoznania się z ofertą Twojej firmy.
Dobra i ciekawa nazwa firmy jednoosobowej działalności gospodarczej powinna być czytelna, prosta i krótka. Zadbaj aby oznaczenie Twojej domeny internetowej było tożsame z wybraną przez Ciebie nazwą firmy. To jest o tyle ważne jeżeli chcesz działać w Internecie. Wybieraj nazwy odróżniające oraz oryginalne, które przyciągają Twojego klienta. Unikaj błędów językowych oraz polskich znaków, które utrudniają odbiór Twojej nazwy. Jeżeli potrzebujesz pomocy w procesie tworzenia nazwy kliknij tutaj.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.