praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Branża handlu detalicznego w tym sklepów jest bardzo konkurencyjna i wymaga ciągłego dopasowania do zmieniających się potrzeb i preferencji klienta. Współczesny konsument to tzw. “smart shopper”, czyli taki który idzie na zakupy dobrze przygotowany, zorientowany cenowo i znający ofertę konkurencji. Taki odbiorca jest obecnie największym wyzwaniem dla branży. Dlatego towar jak i obsługa powinna być na najwyższym poziomie. Tworząc sklep stacjonarny czy internetowy musisz nieustannie śledzić trendy rynkowe i szybko na nie reagować. Obecnie branża jest silnie związana z e-commerce, czyli sprzedażą internetową. Coraz więcej klientów decyduje się na zakupy online ze względu na ich wygodę, szybkość oraz dostępność 24h. Coraz popularniejsza w handlu detalicznym staje się tzw. strategia omnichannel czyli połączenie kanałów stacjonarnych z kanałami online co zapewnia powstanie spójności marki. Wg raportu Insider Intelligence opublikowanym w 2019 roku wskazano, że wartość globalnej sprzedaży on-line wyniosła ok. 3,5 bln dolarów, co stanowiła ok. 14% udziału światowego handlu. W 2021 roku wartości te wzrosły do poziomu ok. 4,9 bln dolarów. Raport DPDGroup potwierdza, że jednym z głównych kierunków zakupowych poza poszukiwaniem promocji i okazyjnych cen jest sprzedaż na linii C2C. Dziś perspektywicznie patrzy się na obrót przedmiotów używanych tzw.”z drugiej ręki”. Ostatnio utarło się stwierdzenie, że głównym odbiorcą e-commerce jest Pokolenie Z, nic jednak mylnego. Statystyki mówią, że to kobiety w wieku 35-45 lat są głównymi nabywcami produktów zakupionych online.
Branża handlu detalicznego to gałąź gospodarki, która jest bezpośrednio skierowana na konsumenta. Jest ważną i dynamiczną dziedziną, która obejmuje różne rodzaje sklepów. Jej zróżnicowanie i specyfika wytworzyła pewne trendy nazewnicze, na które wpływają asortyment, wielkość, lokalizacja czy forma sprzedaży. Poniżej przedstawiamy podział ilustruje nazewnictwo najbardziej znanych sklepów w Polsce.
Aldi (4120140050758)
Marka powstała w 1914 roku w Niemczech, a za jej założycielkę można uznać matkę przyszłych właścicieli marki - braci Karla i Theo Albrecht, którzy w 1945 roku przejęli prowadzenie sklepu, aby już w 1955 roku stworzyć ok. 100 sklepów. Nazwa sklepu powstała na bazie dwóch słów, nazwiska współzałożycieli Albrecht oraz słowa dyskont. Sieć sklepów charakteryzuje się dostosowaniem swojego asortymentu do potrzeb klienta, zatrudniając ponad 80 tys. pracowników. W 2019 roku marka wprowadziła nowe hasło reklamowe “Raz Aldi, zawsze Aldi”, które zastąpiło poprzednie hasło “Wysoka jakość w dobrej cenie”. Zmiana sloganu miało na celu podkreślić, że Aldi to “sklep ulubionych produktów” Hasło reklamowe jest częścią kampani marketingowej, ktorej twarzą została Sonia Bohosiewicz.
Kaufland (1172899)
Firma swoje początki rozpoczęła w 1968 roku pod nazwą Handelshof. W 1984 roku zmienił nazwę na Kaufland i rozpoczęła swoją ekspansję na rynki europejskie. Nazwa pochodzi od niemieckiego słowa kaufen, które oznacza “kupować”. Jest to nawiązanie do charakteru firmy, które oferuje szybki dostęp do produktów. Logo firmy składa się z dwóch elementów: napisu nazwy firmy oraz znaku graficznego, który dzięki odpowiedniemu ułożeniu przypomina dużą literę K.
Auchan (000283101))
To sieć hipermarketów, które powstały we Francji. Sklep został założony przez rodzinę Mulliez. Pierwotne otwarcie sklepu nastąpiło 6 lipca 1961 roku i nazywał się Ochan, ale ze względu na dalekowschodnie brzmienie nazwa została zmieniona na Auchan. Branding marki pochodzi od francuskiej dzielnicy Hauts-Champs, która mieści się w Roubaix, gdzie powstał pierwszy sklep. Logo Auchan składa się z nazwy firmy i sygnetu z postacią ptaka. Występuje w kolorach czerwonych co przyciąga uwagę klienta. Rudzik czyli gatunek ptaka, który występuje w logo jest kojarzony z Francją, przez co że to gatunek często występujący w tym kraju.
Lidl (001779784) to jedna z największych sieci sklepów na świecie, działająca w 30 krajach. Nazwa Lidl pochodzi od nazwiska jednego z założycieli Ludwika Lidla, który był emerytowanym nauczycielem. W latach 30-tych XX wieku współpracował z Josefem Schwarzem, który prowadził hurtownię owoców egzotycznych i artykułów kolonialnych. Pierwotnie sklep nosił nazwę Lidl & Schwarz KG, jednak w późniejszym czasie syn Josefa Schwarza, Dieter Schwarz odkupił od Ludwika Lidla prawo do nazwy, ponieważ uważał, że słowo schwarz mogło budzić negatywne emocje ponieważ oznacza “czarny”. Logo firmy zawiera nazwę pisaną dużymi literami, gdzie litera “i” jest wyróżniona kolorem czerwonym, często kojarzona z postacią człowieka. Użycie żółtego tła oraz czerwonej ramki ma za zadanie przyciągnąć uwagę klienta oraz wprowadzić energię i dynamizm do marki.
Netto (013085411)
To duńska sieć handlowa, której pierwszy sklep powstał w 1981 roku w Kopenhadze. Z języka duńskiego słowo net oznacza prosty, czysty. Dlatego przesłaniem sklepu jest zapewnienie klientowi takich produktów w łatwo dostępny sposób. Logo sklepu to czarnowłosy pies rasy terier szkocki, który trzyma w pysku koszyk zakupowy. Wybór tego zwierzęcia na logo Netto ma kojarzyć się z oszczędnością z czego znani są szkoci. Scotie, bo tak nazywa się pies symbolizuje talent do oszczędzania.
Allegro
To platforma, która w Polsce cieszy się największą popularnością. Historia marki sięga 1998 roku. Twórcą marki jest Arjan Bakker, a pierwszym programistą Tomasz Dudziak. Początkowo firma miała nazywać się Zatoka, lecz okazało się, że istnieje już taki znak towarowy. Dlatego padło na Allegro, słowo kojarzone z szybkim brzmienie dźwięku. Allegro z małego serwisu mieszczącego się w garażu stał się największą platformą handlową w naszym kraju. Obecnie posiada ok. 15 milionów użytkowników w miesiącu, gdzie co minutę zakładane są trzy konta.
Vinted (018585931)
To jedna z najpopularniejszych platform sprzedażowych gdzie przedmioty “dostają nowe życie”. Jej działalność polega na sprzedaży używanych przedmiotów, ubrań pomiędzy użytkownikami. Marka powstała na Litwie w 2008 roku jako startup. Powodem do powstania platformy była nadwyżka w szafie pomysłodawczyni mark , Mild Mitkute. Potem to tylko rozwój. Obecnie Vinted działa w Niemczech, Czechach, Polsce, Austrii, Hiszpanii Wielkiej Brytani, USA czy rodzinnej Litwie. Wartość marki zostało oszacowane na ok. 4,5 mld dolarów. Firma stawia sobie za zadanie promować ekologię oraz prowadzenie gospodarki na podstawie cyklu zamkniętego. Vinted liczy ok. 50 mln zarejestrowanych użytkowników, w tym w Polsce ok. 4 mln osób.
Media Markt (013315916)
To międzynarodowa sieć supermarketów oferująca sprzęt AGD i RTV, komputery, oprogramowania, czyli wszystko to co jest związane z elektryką. Marka powstała w 1979 roku w Niemczech. Została założona przez Leopolda Stiefela, Waltera Gunza, Ericha Kellerhals, Helge Kellerhals. Pierwszy sklep powstał w Monachium. Nazwa marki odnosi się do słowa media czyli produktów sklepu oraz słowa markt, które symbolizuje sklep o dużej powierzchni z dobrym zaopatrzeniem.
Leroy Merlin (011008281)
To francuska sieć hipermarketów z branży budowlanej. Została stworzona przez Adolfa Leroy i jego żonę Różę, którzy otworzyli sklep z materiałami budowlanymi w Noeux-les-Mines. Pierwotnie sklep nosił nazwę Au stoch americain ale w 1960 roku został zmieniony brand marki na Leroy Merlin, czyli nazwiska właścicieli sklepu. Charakterystyczny zielony kolor w logo firmy jest kojarzony na całym świecie. Występujący w logotypie trójkąt symbolizuje stabilność oraz harmonię, natomiast kolor zielony kojarzony jest z branżą budowlaną i ogrodową.
Zbadaj otoczenie rynkowe
Sprawdź co podoba się Twojemu klientowi, jakie są jego preferencje, upodobania. Wybierając nazwę dla firmy odpowiedź na jego potrzeby
Słowa kluczowe
Nazwa firmy powinna być dopasowana do branży, w której działasz. Błędem jest wybór takiej nazwy, która wprowadza w błąd odbiorcę.
Wykorzystaj swoje hobby
Kto jak nie Ty wiesz najwięcej o firmie? W tworzeniu nazwy wykorzystaj swoją specjalność i wyróżnij się wśród konkurencji.
Poproś o zdanie znajomych
Osoby trzecie często patrzą na Twoją markę w sposób obiektywny, brak sentymentów i emocji pomogą Ci stworzyć uniwersalną i atrakcyjną nazwę.
Miej oko na konkurencję
Dobrze jest aby być na bieżąco z informacjami, które dają Ci obraz co robi Twoja konkurencja, jak się promuje i czym jest podobna do Twojej, a czym się różni.
Nazwa sklepu powinna odznaczać się prostotą. Prosta nazwa łatwiej zapadnie w pamięci klienta, niż ta bardziej skomplikowana, składająca się z kilku słów. Co więcej, klienci nie będą mieć problemu z jej wymówieniem i ponownym powtórzeniem znajomym.
Po drugie, nazwa dla sklepu powinna oddawać specyfikę usług jakie oferuje sklep oraz prezentować jego charakter. Już na wstępie informuje jakie produkty można w nim znaleźć oraz jaki klimat panuje w jego wnętrzu. Ponadto, nazwa sklepu musi być odpowiednia. Umiejętnie dobrana i kierowana do konkretnej grupy docelowej, skutecznie zachęci klientów, którym dedykujemy nasze usługi.
Co więcej, nazwa sklepu powinna być także gramatycznie i logicznie poprawna. Nawet najbardziej atrakcyjna nazwa z błędem ortograficznym, nie przyciągnie, a odstraszy klientów. Warto pamiętać także o niewprowadzaniu do nazwy wyrazów, które mają w naszym języku kilka znaczeń np. laska, babka, golf. Stwarza to niepotrzebne ryzyko wprowadzenia klientów w błąd.
Nazwy sklepów mogą powstać jako połączenie dwóch lub więcej wyrazów. Sposobem na ustalenie nazwy może być wypisanie kilkunastu słów kluczowych, które mają związek z daną branżą i połączenie ich. Np. spodnie, jeansy, sklep, shop, ubrania, zakupy – JeansShop. To oczywiście roboczy przykład, który od strony prawnej nie byłby możliwy do ochrony. Niemniej jednak chodzi o pokazanie samego procesu jak może przebiegać praca nad nazwą. Można także wypisać wspomniane słowa kluczowe i przetłumaczyć je na różne języki np. angielski, francuski, hiszpański, niemiecki i następnie połączyć ze sobą słowa, których brzmienie jest najbardziej interesujące.
Można także spotkać się z tym, że nazwa jest zwykłym rzeczownikiem, który nie jest popularny i nie jest mu przypisywane żadne szczególne znaczenie. Przykładem jest sklep myśliwski Sarenka.
Istnieją także lokale, których nazwa od razu nasuwa miłe skojarzenia. Przykładem jest cukiernia Fabryka Pyszności, sklep turystyczny Woda, Góry, Las, czy sklep zoologiczny Siedem Życzeń. Dla kontrastu można odnaleźć również nazwy sklepów, które raczej wprowadzają w osłupienie. Przykładem jest sklep spożywczy Słodka Dziurka, odzieżowy Coco Szmatel, apteka Placebo oraz delikatesy alkoholowe Melanż. Ma to duże znaczenie przy prowadzeniu własnego e-biznesu/e-commerce - łatwo zapamiętywalna marka jest bardzo istotna.
Sklep może także w nazwie posiadać imię. Przykładem może być popularny sklep Agata Meble, obuwie Bartek oraz sklepy osiedlowe, jak U Anny czy U Basi. Takie nazwy wskazują na to, czym dana firma się zajmuje, jednak nie świadczą o charakterze oferowanych usług.
Nazwa sklepu może być także kreatywna – w takim przypadku istnieją duże szanse na skuteczne zwrócenie uwagi klientów. Jako przykład może posłużyć sklep z książkami Book się rodzi, odzieżą KupCiuszek, czy Qupse. Nazwy same w sobie zachęcają do zaglądnięcia do wnętrza i sprawdzenia oferty danego sklepu.
Istnieją także nazwy dla sklepów, które nasuwają skojarzenia, charakteryzujące zarazem typ oferowanych usług. Nazwami oddającymi charakter działalności są z pewnością salon sukien ślubnych Salon Passion czy z kosmetykami House of Beauty. Dzięki takim nazwom klient może od razu zidentyfikować dany sklep i przypisać mu daną cechę. To z kolei, skutecznie motywuje określonych klientów do skorzystania z usług danej firmy, czy zakupu w określonym sklepie.
Promowanie marki w internecie jest ważnym elementem strategii marketingowej każdej firmy. Istnieje wiele sposobów aby Twoje produkty czy usługi były dobrze pozycjonowane w przeglądarkach internetowych. Poniżej przybliżyliśmy temat najpopularniejszych platform sprzedażowych, które stworzyły programy mające na celu promować i chronić markę.
Allegro to jedna z największych platform sprzedażowych w Polsce, na której możesz prezentować swoje towary. Została stworzona aby dotrzeć do klientów, którzy cenią sobie jakość. Jest narzędziem, który odpowiada na potrzeby sprzedających jak i kupujących. Uczestnictwo w programie podnosi sprzedaż, pozwala dotrzeć do większej grupy klientów oraz chronić nazwę marki przed jej bezprawnym wykorzystaniem.
Program jest przeznaczony dla właścicieli zastrzeżonych znaków towarowych. Warunkiem niezbędnym jest przejście całej procedury rejestracyjnej w Urzędzie Patentowym. Rejestracji znaku możesz dokonać w UPRP, EUIPO czy WIPO.
Promowanie marki w Amazon Brand Registry to sposób na zwiększenie jej widoczności, możliwość zdobycia większego grona klientów pochodzących z całego świata jak również ochrona jej przed podrabianiem. Program jest dedykowany przedsiębiorcom, którzy posiadają zastrzeżony znak słowny lub słowno-graficzny w urzędzie patentowym.
MASST
Nazwa powstała z myślą o internetowej hurtowni, która specjalizuje się w sprzedaży akcesoriów dla kobiet i dzieci. Nazwa marki powstała na bazie popularnego powiedzenia w branży odzieżowej MUST HAVE, które oznacza po prostu “MUSISZ MIEĆ” - odwołania bycia trendy i modnym. Dzięki temu zabiegu nazewniczemu oznaczenie zapada szybko w pamięć klienta. Marka MASST wywołuje reakcje z klientem proponując mu produkty w przystępnych cenach.
ABARE
Nazwa Abare powstała dla firmy zajmującej się sprzedażą i wykonywaniem instalacji sanitarnych. Projekt był częścią przeprowadzonego rebrandingu marki, którego celem było odświeżenie wizerunku firmy poprzedzone zmianą nazwy sklepu. Abare zostało zainspirowane słowem “BAR”, które jest jednostką ciśnienia, a dodatkowo w języku greckim oznacza “ciężar”. Nazwa Abare podkreśl charakter firmy oraz sugeruje, że sklep oferuje skuteczne rozwiązania techniczne w dziedzinie technologii łazienkowej i grzewczej.
GRAZZIO
Nazwa powstała dla firmy jubilerskiej, która ze starannością podchodzi do swojego wizerunku. Marka mająca 40-letnie doświadczenie w branży kładzie nacisk na tradycję jednocześnie podążając za najnowszymi trendami aby sprostać oczekiwaniom każdego klienta. Inspiracją do stworzenia nazwy było włoskie słowo “GRAZZIE”, które oznacza podziękowanie. W nazwie można doszukać się słowa “GRACJA”, które kojarzy się z urodą, wdziękiem i pięknem. Kiedy połączymy te wszystkie wartości, zdamy sobie sprawę, że mamy do czynienia z piękną biżuterią. Dopełnieniem projektu nazewniczego było stworzenie świetnego logo, które dzięki swojej kolorystyce oraz odpowiednio dobranej czcionce przyciągnie uwagę klienta. Sygnet umieszczony nad logotypem nawiązuje do pierścionka, co jeszcze bardziej podkreślało charakter działalności marki. Poniżej przedstawiamy zaprojektowane przez nas zespół logo firmy Grazzio.
Co to jest znak towarowy?
Znakiem towarowym jest oznaczenie, którego celem jest odróżnienie jednego produktu od drugiego w taki sposób aby klient mógł go zapamiętać. Służy do identyfikacji różnych usług i produktów.
Dlaczego warto zarejestrować markę w Urzędzie Patentowym?
Korzyści wynikających z zastrzeżenia znaku towarowego jest wiele. Do nich możemy zaliczyć min. uzyskanie wyłącznego prawa do posługiwania się nim na rynku w branży, uzyskanie skutecznej ochrony przed nieuczciwą konkurencją, zwiększenie rozpoznawalności i prestiżu marki czy czerpanie korzyści finansowych ze sprzedaży lub licencjonowania znaku.
Jak promować markę w sieci?
Obecnie promocja marki jest jedną z najważniejszych zadań, które stoją przed każdym przedsiębiorcą. Jednym z działań, które pozwolą Ci reklamować firmę jest wzięcie udziału w takich programach jak Strefa Dobrych Marek Allegro czy Amazon Brand Registry.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.