praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Niestety wielu przedsiębiorców, przy tworzeniu nazwy dla firmy muzycznej nie zdaje sobie sprawy, że wymyślona nazwa, jako znak towarowy może być już w użytku. Posługiwanie się zastrzeżoną już nazwą firmy, może ściągnąć na nich niemałe kłopoty. To wszystko wynika z ustawy, która przewiduje karę grzywny dla osoby posługującej się znakiem towarowym, która nie jest do tego upoważniona.
Zrezygnowanie używania znaku towarowego oraz jego zmiany mogą być kłopotliwe w sytuacji, gdy biznesmen zainwestował w promocję i budowanie renomy swojej marki spore pieniądze. Niestety, w takiej sytuacji, wymienione konsekwencje są nieuniknione.Możesz się przed tym uchronić, poprzez sprawdzenie zastrzeżonych znaków towarowych w ogólnodostępnych wyszukiwarkach tychże znaków. W razie niejasności wiedz, czym jest znak towarowy: znakiem towarowym nazywamy każde oznaczenie, które można przedstawić w formie graficznej, ważne, żeby forma miała moc wyróżniającą. Mogą to być, np. formy przestrzenne, grafiki, zapachy, dźwięki, kolory, domeny internetowe, etc.
Źródło: fotolia.com
1. Postaw na przejrzystość. Jest to fundament przy tworzeniu nazw dla firm i nie bez powodu. Proste nazwy łatwiej się zapamiętuje, a co za tym idzie, łatwiej je powtórzyć. Krótka nazwa powinna mieć nie więcej niż trzy sylaby: Apple, Nike, Opel. Widzisz?
2. Nieśmiertelność terminu. Zakładając firmę, oczekujesz, że będzie prosperować przez kilka lub kilkanaście ładnych lat. Dlatego też, nazwa sklepu muzycznego powinna być ponadczasowa. Tak samo dobra dzisiaj, jak i za 10 lat. Żeby to osiągnąć, nie możesz ulegać dynamicznie zmieniającym się trendom. Twórca nazwy Coca – Coli zignorował panującą modę i oryginalna nazwa napoju używana jest do dziś.
3. Nazwa zrozumiała dla wszystkich. Przy tworzeniu nazwy dla firmy wystrzegaj się stosowania polskich znaków – ś, ż, ć. Pamiętaj, że nazwa będzie powtarzana bardzo często przez telefon, np. w celach urzędowych. Warto dłużej pomyśleć nad nazwą i uniknąć zbędnych pytań "er zet czy ż z kropka?", "u otwarte?". Uwierz, że takie posunięcie ułatwi Ci życie.
4. Może jeszcze tego nie wiesz, ale Twój sklep w przyszłości, może wyjść na rynek zagraniczny, dlatego też stwórz nazwę, która będzie zrozumiała również dla obcokrajowców. Akurat w branży muzycznej jest dużo terminów, które dla osób z różnych regionów znaczą to samo, więc zadanie masz ułatwione! W przypadku innych nazw, sprawdź je przynajmniej w podstawowych językach – angielskim, niemieckim, francuskim czy hiszpańskim. Dzięki temu unikniesz kompromitacji.
Źródeł jest mnóstwo! Jak już zostało wspomniane, rynek muzyczny jest bogaty w ciekawie brzmiące terminy. Twoja nazwa firmy nie musi jasno wiązać się z muzyką. Możesz poszukać interesujących terminów w słownikach, do których masz dostęp, łącz ze sobą wyrazy, pogłówkuj trochę, ale nie przesadź. Bo od razu widać, która z nazw firm jest przekombinowana.
Cóż mogę Ci życzyć owocnych poszukiwań oraz otwartego i twórczego myślenia. Być może stwierdzisz, że to zadanie jest zbyt trudne. Nic straconego, bo zawsze możesz zwrócić się o pomoc do agencji namingowej, która z radością stworzy idealną, pod każdym względem, nazwę dla sklepu muzycznego.
Podczas tworzenia nazwy sklepu muzycznego, wybieraj oznaczenia ponadczasowe, oryginalne i unikalne. Zaciekaw swojego klienta już podczas pierwszego spotkania. Stwórz taką nazwę, która spowoduje, że klient wybierze właśnie Ciebie. Pamiętaj, że znak towarowy jest wizytówką firmy. To on będzie Cię reprezentował w kontaktach handlowo-biznesowych. Nie pozwól na to, aby Twoja nazwa zniechęcała kontrahenta, a wręcz odwrotnie, jej zadaniem jest przyciągnąć odbiorcę poprzez wywołanie pozytywnych emocji i skojarzeń. Jeżeli chcesz, aby Twoja nazwa była najczęściej wybieraną na rynku zapytaj o nazwę.
Proces tworzenia nazwy firmy nie jest łatwy. Nie wystarczy zbudować fajne oznaczenie, które będzie się Tobie podobało. Twój znak ma zaciekawić odbiorcę, a tym samym przyciągnąć jego uwagę. To jednak nie wszystko. Podczas wyboru nazwy dla Twojej marki unikaj bezwzględnych i względnych przesłanek odmowy rejestracji znaku. Na chwilę obecną nie ważne jest czy chcesz zastrzec znak czy tylko wprowadzić go na rynek. Unikanie tych przeszkód pomoże Ci bezpiecznie działać w branży.
Sama rejestracja firmy w CEIDG nie wystarczy aby skutecznie chronić jej nazwy. Odpowiednim urzędem do którego należy się zgłosić jest Urząd Patentowy. Zastrzeżony znak towarowy otrzymuje osłonę prawną, która zapewnia bezpieczne funkcjonowanie na rynku. Podczas zastrzeżenia oznaczenia otrzymujesz szereg narzędzi, które pozwalają na szybką reakcję podczas naruszeń Twojego prawa przez nieuczciwe podmioty.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.