praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Nazwa firmy spożywczej powinna charakteryzować się prostotą i chwytliwością. Im prościej, krócej, tym szybciej zapada w pamięć klientom. Przykładem jest firma Chaber – producent pieczywa chrupkiego, a także Koral – ogólnopolski producent lodów, wywodzący się z Nowego Sącza. Ale to nie jedyna droga do sukcesu w znalezieniu właściwej nazwy dla naszej działalności.
Zlepki słów, neologizmy, gry słowne – to wszystko może przyczynić się do tego, że nazwa dla firmy spożywczej, będzie oryginalna, a zarazem stanie się szybko rozpoznawalna dla potencjalnych klientów. Tak też było w przypadku firmy Mlekpol, której nazwa powstała ze zlepka pierwszych liter wyrazów: „mleko” oraz „Polska”.
Szukając nazwy dla firmy w branży spożywczej, nie można zapominać o podstawowych regułach, tj. poprawność gramatyczna oraz spójność logiczna. Przysłowiowe 'byki”, nawet jeśli są celowym zabiegiem marketingowym, mogą odstraszyć klientów i przypiąć firmie etykietę nieprofesjonalnej.
Wśród firm spożywczych panuje trend, aby zapożyczać nazwę od miejsca, w jakim ma siedzibę przedsiębiorstwo. Tym sposobem powstały takie firmy jak: Krasnystaw, Muszynianka, Włoszczowa, Piątnica i Piwniczanka.
Czy taki wybór nazwy jest właściwy? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Czynnikiem mogącym decydować o takim wyborze nazwy, są zasoby z jakich słynie miejscowość. Tym też kierowali się założyciele wymienionych wyżej przedsiębiorstw.
Odpowiednie określenie przedsiębiorstwa spożywczego jest bodźcem przyciągającym uwagę klientów. Ów wybór może zostać zrealizowany poprzez nawiązanie do tradycji, jak na przykład: Historyczne smaki oraz poprzez podkreślenie rodowodu, tj. Włoski aksamit. Ponadto, miano naszej firmy może mieć genezę z nazw produktów, a nawet sformułowań dotyczących opakowań wytworów spożywczych. W ten sposób możemy zaczerpnąć inspiracji z biedronkowej Owocowej rapsodii czy Klikających kapsli od firmy Frugo.
Pierwszym znaczącym błędem, jaki występuje w tworzeniu nazwy - jest jej długość. Nazwa firmy spożywczej nie może być zbyt długa, gdyż może uniemożliwić to jej łatwe zapamiętanie przez klientów.
Kreując nazwę warto sprawdzić znaczenie słów, jakie chcemy użyć. Dzięki temu możemy uniknąć sytuacji niezrozumienia ze strony klientów, w przypadku poszerzenia działalności naszej firmy na inne regiony kraju lub poza granice państwa. I tym sposobem tworząc cukiernię o krótkiej i żartobliwej nazwie Oczęta, możemy być potraktowani z przymrużeniem oka przez hiszpańskiego klienta, dla którego wymienione „Oczęta” będą budziły zdziwienie, z racji podobieństwa w wymowie do hiszpańskiej liczby 80.
Błędem jest również użycie końcówki „ex” w nazwie. Stworzony przez nas Spożywczex, nie tylko brzmi nieatrakcyjnie, ale ponadto niczym nie wyróżnia się na tle konkurencji.
Nazwa firmy spożywczej powinna wywoływać pozytywne odczucia wśród grupy docelowej. Stworzona nazwa winna być unikalna, wyróżniająca się pośród już istniejących na rynku firm. Nazwa powinna być związana z przesłaniem, jakie w swojej działalności realizuje firma spożywcza. Zastrzeżenie nazwy jako znaku towarowego jest kolejnym aspektem, który może przyczynić się do jej upowszechniania.
Tworząc nazwę dla firmy spożywczej wybieraj oznaczenia proste i krótkie. Chwytliwa i oryginalna nazwa pozwoli przyciągnąć Ci jak najwięcej klientów, a tym samym stać się popularnym w branży. Używaj nazw unikalnych i odróżniających. Jednocześnie zwróć uwagę aby znak był kojarzony z gałęzią gospodarki w której działasz. Jeżeli będziesz się stosował do powyższych wytycznych stworzysz silną i atrakcyjną markę. Potrzebujesz pomocy w wyborze nazwy firmy kliknij tutaj.
Tworząc nazwę dla firmy spożywczej unikaj nazw długich i skomplikowanych. Zbyt trudne oznaczenie utrudnia nawiązanie relacji produkt a klient. Używanie nazw zawierających polskie znaki lub słowa pochodzące z języka potocznego mogą ograniczyć ich odbiór za granicami kraju. Wybierając nazwę sprawdź czy wytypowane przez Ciebie oznaczenie jest wolną nazwą. Jest to warunek konieczny w momencie zastrzeżenie znaku towarowego, ponieważ korzystanie z nazwy już zajętej może przysporzyć Ci wiele kłopotów prawnych jak również finansowych. Więcej na temat czego unikać podczas tworzenia nazwy firmy znajdziesz tutaj.
Podstawą ochrony jest zastrzeżenie znaku towarowego w odpowiednim urzędzie patentowym. W Polsce jest nim Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP). Uzyskane prawo ochronne obowiązuje na terenie całego kraju przez okres 10 lat z możliwością przedłużenia. Jeżeli natomiast chcesz działać na szerszym obszarze należy złożyć wniosek o rejestrację do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Co ważne, przed rejestracją nazwy w Polsce jak i poza granicami kraju należy zrobić wstępną weryfikację znaku, która ma na celu ustalić czy dane oznaczenie może być nazwą zastrzeżoną. Jednak działanie takie jest dość pracochłonne i czasochłonne oraz wymaga fachowej wiedzy.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.