Co warto wiedzieć o branży budowlanej?
Budownictwo to branża, która ma ogromny wpływ na gospodarkę zarówno światową jak i poszczególnych państw. W Polsce na rynku budowlanym jest zatrudnionych ok. 1,2 mld osób. Nieustanny popyt na nowe mieszkania, ciągle rozwijająca się infrastruktura to świetne rozwiązanie dla nowych firm budowlanych. I to jest właśnie szansa dla Twojego biznesu. Jednak konkurencja na rynku jest duża. Dlatego Twoim zadaniem jest zadbać o dobrą nazwę, która wyróżni Cię spośród dużej konkurencji. Stworzenie silnej pozycji na rynku ułatwi Ci oryginalne i chwytliwe oznaczenie, które pomoże Ci stać się liderem w branży budowlanej.
Czym charakteryzują się nazwy w branży budowlanej?
Prowadzenie swojej działalności to dla wielu osób spełnienie marzeń. Ale należy mieć na uwadze, że osiągnięcie tego celu wiąże się z wieloma czynnikami, które wymagają sporo czasu i energii. Celem każdego przedsiębiorcy jest zbudowanie marki o atrakcyjnej nazwie, która przyciągnie wielu klientów i będzie rozpoznawana na rynku budowlanym.
Branża budowlana jest dość zróżnicowana, a jej nazewnictwo ma swoje korzenie w różnorodnych dziedzinach. Poniżej znajdziesz nasz podział, który pozwoli Ci usystematyzować pochodzenie nazw w branży budowlanej.
- nazwy, które powstały dla firm, które zajmują się budowaniem konkretnych obiektów. Do tej grupy nazewniczej możemy zaliczyć firmę MOSTOSTAL, która pierwotnie zajmowała się budowaniem mostów. Do tej kategorii możemy zaliczyć nazwę BUDIMEX, która specjalizuje się w budownictwie ogólnym, energetycznym czy przemysłowym.
- nazwy firm sprzedające materiały budowlane. Do tej grupy należy nazwa CASTORAMA, która powstała z połączenia dwóch francuskich słów castor - które oznacza bóbr oraz rama - czyli środowisko. Jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych sklepów budowlanych w Europie.
- nazwy pochodzące od nazwisk znanych postaci. Takim przykładem jest marka EIFFAGE, która zawdzięcza swoją nazwę Gustavowi Eiffel, francuskiemu inżynierowi, który min. zaprojektował Wieże Effla.
- nazwy wskazujące na rodzaj wykorzystywanych materiałów. Do tej grupy możemy zaliczyć hiszpańską markę FERROVIAL, która pochodzi od łacińskiego słowa “ferrum”, które oznacza “żelazo”. Jest to odniesienie do pierwszych działań firmy, która rozpoczęła swoją działalność jako producent i dystrybutor produktów stalowych.
Poznaj historię jednej z największych marek budowlanych w Polsce
BUDIMEX
Firma Budimex jest jedną z najbardziej znanych i rozpoznawanych marek budowlanych w Polsce. Powstała w 1968 roku jako firma zajmująca się eksportem usług budowlanych za granicę. W 1995 roku firma zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych, a w 2000 roku została przejęta przez hiszpańską grupę Ferrovial. Prawdopodobnie swoją nazwę zawdzięcza słowu “budownictwo’ i “import-eksport”. Obecnie firma zatrudnia ok. 7 tysięcy osób i współpracuje z 10 tys. kontrahentów.
Skąd czerpać inspirację do tworzenia nazwy dla firmy budowlanej?
Tworzenie nazwy firmy to nie lada wyzwanie, które wymaga czasu i ciekawych pomysłów. Konkurencja w branży jest spora, dlatego przy wyborze nazwy skup się na konkretnych działaniach. Chcemy Ci pomóc, przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą Ci znaleźć inspirację do tworzenia nazwy. Pamiętaj! Podejmuj tylko trafne decyzje i wybieraj krótkie i łatwe do zapamiętania nazwy.
- Zbadaj sytuację na rynku. Sprawdź jak promuje się Twoja konkurencja. Co ją wyróżnia. Aby zostać zapamiętanym, podkreśl swoją oryginalność, atrakcyjność oraz unikalność.
- Światowe marki. Sprawdź jak powstały i czym się charakteryzują międzynarodowe firmy. Przeanalizuj ich historię powstania oraz ich reklamę.
- Internet jako źródło informacji. Sprawdzając strony internetowe, posługując się wyszukiwarką poznasz swoją konkurencję. Dzięki Google sprawdzisz obecne trendy w branży oraz określisz ich atrakcyjność.
- Wykorzystaj znane postacie. Twoją inspiracją przy tworzeniu nazwy mogą być znane osoby, postacie z ulubionych książek czy filmów.
- Skorzystaj z mitologii. Wykorzystując historię starożytnej Grecji czy Rzymu, stworzysz unikatowe rozwiązanie, które pozwoli Ci zostać zauważony przez klienta.
- Wykorzystaj słownik - Pomysłów na nazwę łatwo poszukać w słownikach wyrazów obcych, słów bliskoznacznych czy języka staropolskiego. Często zdarza się tak, że używane słowa mają wiele znaczeń i dzięki temu możesz znaleźć swoje zastosowanie w różnych branżach.
Trendy w branży budowlanej
- zrównoważone budownictwo, które polega na stworzeniu materiałów i technologii przyjaznych dla środowiska tj. odnawialne źródła energii, certyfikaty ekologiczne czy zielone materiały budowlane.
- rosnący popyt na mieszkania, które wynikają z rosnącej liczby ludności, urbanizacji czy migracji.
- rosnące zapotrzebowanie na inteligentne budynki, które wykorzystują zaawansowaną technologię i systemy zwracając uwagę na bezpieczeństwo i efektywność.
- ciągłe zmiany w regulacjach, które wpływają na branże budowlane w różnych aspektach tj. jakość, bezpieczeństwo czy zdrowie.
- dopasowywanie się do potrzeb klienta w taki sposób aby sprostać jego oczekiwaniom.
Rozpoznawalność, atrakcyjność i unikatowość
To zrozumiałe, że każda osoba, która decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej, chce odnieść sukces na rynku. Zastanawiając się, jak nazwać firmę budowlaną, warto zwrócić uwagę na trzy aspekty:
- Rozpoznawalność – nazwa dla spółki musi być w miarę możliwości łatwa do wypowiedzenia i napisania. Jeśli profilem naszej działalności będzie eksport towarów za granicę, zwróćmy uwagę na to, by zagraniczni klienci nie mieli kłopotów z zapamiętaniem słów pochodzących z języka polskiego, zwłaszcza tych trudnych w wymowie.
- Atrakcyjność – estetyka brzmienia jest niewątpliwie ważnym elementem każdej nazwy, gdyż ma wpływ na postrzeganie wizerunku całego przedsiębiorstwa. Warto więc zadbać o to, by wybrane określenie przekazywało pewien pozytywny komunikat – w przypadku nazwy dla firmy budowlanej może to być na przykład solidność i rzetelność świadczonych usług.
- Unikatowość – standardem w branży budowlanej stały się nazwy firm z cząstką „bud”. By skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji, warto znaleźć inny, oryginalny wyraz lub stworzyć nieszablonowe połączenie słów, które przyciągnie uwagę klienta.
Poznaj wybrane marki budowlane stworzone przez naszą kancelarię
VINSEN
Nazwa powstała dla firmy budowlanej tak aby odzwierciedlić jej specjalizację w trudnych i często prawie niemożliwych zadaniach. Nazwa została zainspirowana szczytem Antarktydy - górą VINSON, która należy do część Korony Ziemi zajmującej ósme miejsce pod względem wysokości. VINSEN to abstrakcyjna nazwa, która w polskim języku nie posiada żadnego znaczenia. Celem nazwy jest podkreślenie wysokiej jakości usług. Uzupełnieniem projektu nazewniczego było powstanie sloganu “NIEMOŻLIWE JEST MOŻLIWE” To hasło podkreśla, że firma jest w stanie zrealizować prawie wszystko. Dopełnieniem Naszej pracy było stworzenie logo, które odwołuje się do wzniesień górskich i pięknych barw lodowców.
PRAXTON
Nazwa PRAXTON powstała dla firmy remontowo-budowlanej. Inspiracją do jej stworzenia było słowo “PRAKTYKA”, które jest kojarzone z profesjonalizmem i rzeczowym działaniem. Firma działa zarazem na rynku polskim jak i niemieckim, dlatego nazwa musiała być zrozumiała w różnych językach. Projekt był oparty na przedstawieniu marki jako lidera w realizacji powierzonych jej zadań. Przedstawia firmę jako fachowca, która podejmie się wymagających prac budowlanych. Uzupełnieniem projektu było stworzenie logo, które prezentujemy poniżej.
KENGER
Nazwa powstała dla firmy budowlanej, która stawia na najlepsze rozwiązania. Nazwa powstała aby odzwierciedlić specyfikę firmy, która zajmuje się pokryciami dachowymi. Kenger to mocna i solidna nazwa, która kojarzy się ze stabilnością i budownictwem. Jest nazwą abstrakcyjną oraz unikalną. Uzupełnieniem naszej pracy było stworzenie logotypu, który podkreśla męski charakter nazwy. Połączenie czerni oraz czerwieni idealnie wpisuje się w konwencję branżową podkreślając techniczny charakter firmy.
Kto pierwszy ten lepszy - czyli kiedy należy zarejestrować znak towarowy?
Zarejestrowanie znaku towarowego jest ważnym krokiem w tworzeniu bezpiecznego biznesu na rynku. Nie ma jednej odpowiedzi kiedy zarejestrować nazwę firmy. Ale w Urzędzie Patentowym obowiązuje zasada kto “pierwszy ten lepszy”. Oznacza to, że prawo ochronne przysługuje temu, kto pierwszy złożył wniosek spełniając wszystkie wymogi formalno-prawne. Dlatego tak ważne jest aby jak najszybciej podjąć decyzje o rejestracji znaku towarowego. Szybka reakcja uchroni Cię przed sytuacją, w której ktoś Cię uprzedzi. Jeżeli planujesz dopiero rozpocząć działalność gospodarczą jest to idealny moment aby sprawdzić dostępność oraz zdolność odróżniającą Twojego znaku towarowego. Potrzebujesz pomocy przy wstępnej weryfikacji nazwy? Nasz zespół dokonuje bezpłatnej analizy znaku, w której dowiesz się czy Twoja nazwa firmy może uzyskać prawo ochronne.
Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?
Rejestracja znaku towarowego to ważny krok w tworzeniu bezpiecznej i silnej marki. Znaki towarowe służą do identyfikacji produktów i usług, które oferujesz jak również umożliwiają odróżnienie ich od konkurencji. Poniżej znajdziesz korzyści, które wynikają z rejestracji znaku towarowego.
- wyłączne prawo do korzystania ze znaku - oznacza to, że nikt inny nie ma prawa używania tego samego lub podobnego znaku bez Twojej zgody. Oczywiście takie działanie jest niemożliwe w takiej samej kategorii klas towarowo-usługowych.
- wzrost wartości przedsiębiorstwa - znak towarowy może być przedmiotem sprzedaży czy licencjonowania. Używanie symbolu R w kółeczku podwyższa wartość i rangę firmy przez co staje się ona bardziej wiarygodną i prestiżową.
- łatwiejsze dotarcie do klienta - zastrzeżony znak towarowy uprawnia Cię do brania udziału w programach promujących markę tj. Strefa Dobrych Marek Allegro czy Amazon Brand Registry.
Jednak aby zarejestrować znak towarowy należy spełnić wymogi formalno-prawne, które są nieodłącznym elementem procesu rejestracyjnego. Jeżeli potrzebujesz pomocy w zastrzeżeniu znaku towarowego służymy radą i doświadczeniem.
Recepta na dobrą nazwę
Dobra nazwa to taka, którą jest łatwo zapamiętać. Wyróżnia się na tle konkurencji oraz posiada pozytywny przekaz o marce. Niestety nie ma uniwersalnej recepty na stworzenie nazwy dla firmy. Do każdej kreacji należy podejść indywidualnie. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi, które przybliżą Ci temat brandingu.
- zdefiniuj cele oraz odbiorcę swojej nazwy. Im lepiej poznasz swój rynek, tym łatwiej zbudujesz markę, która odpowie na potrzeby i preferencje klienta.
- burza mózgu. Wygeneruj jak najwięcej pomysłów na nazwę, korzystaj z różnych źródeł inspiracji tj. słowników synonimów, idiomów czy neologizmów.
- łącz słowa - używaj różnych wyrazów, często połączenie dwóch czy trzech słów pozwoli Ci zbudować unikalne rozwiązania.
- zweryfikuj swoje propozycje z innymi. Często osoby postronne podchodzą do zadania kreacji nazwy w sposób obiektywny.
- wybieraj tylko najlepsze rozwiązania - tylko oryginalne, atrakcyjne i unikalne nazwy pomogą Ci stworzyć silną markę.
Często zadawane pytania
Jak stworzyć fajną nazwę dla firmy?
Inspiracji na tworzenie nazwy jest wiele i to od Ciebie zależy jaką drogę wybierzesz w kreowaniu marki. Najważniejsze jest aby wybrać atrakcyjną, unikatową i chwytliwą nazwę dla firmy, która zostanie szybko zapamiętana przez odbiorców.
Jak wymyślić nazwę dla firmy budowlanej?
Dobrze jest aby nazwa firmy była dopasowana do branży, w której działasz. Wybierając nazwę nie wprowadzaj klienta w błąd, przez co przysporzysz sobie wiele kłopotów. Począwszy od źle zrozumiałego przekazu marki, a skończywszy na braku możliwości rejestracji znaku w Urzędzie Patentowym.
Gdzie znaleźć gotową nazwę dla firmy?
Gotowe rozwiązania nazewnicze znajdziesz na naszym serwisie Rmaket.pl Przugotowane nazwy są oryginalne, chwytliwe i atrakcyjne i co ważne posiadają zdolność odróżniającą.