praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Każdy przedsiębiorca spotyka się w swej praktyce z identycznym wyzwaniem – jak nazwać swoją firmę lub produkt, który chce wprowadzić na rynek. Niektórzy na długo przed rozpoczęciem działalności mają gotowy plan działania i pomysł na zbudowanie unikalnego przekazu. Inni zostawiają sprawę nazwy praktycznie na czas rejestracji działalności w urzędzie, idąc na przysłowiowy żywioł.
Niezależnie od przyjętego sposobu działania – wszak każdy z nich może być dobry, byleby okazał się skuteczny – nazwa powinna spełnić kilka wymogów, które są podstawą jej sukcesu.
W zależności od formy wybranej działalności, przepisy wyraźnie regulują sposób nazywania podmiotów gospodarczych. W szczególności chodzi tutaj o umowę spółki cywilnej oraz spółki osobowe, uregulowane w kodeksie spółek handlowych.
W przypadku osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą istnieje wymóg podania imienia i nazwiska wraz z nazwą handlową działalności. W odniesieniu do umowy spółki cywilnej, oprócz nazwy handlowej powinny się pojawić nazwiska wszystkich właścicieli np. „SOK” spółka cywilna Jan Nowak, Adam Lis ponieważ prowadzą oni działalność samodzielnie pod wspólną firmą (nazwą). Spółka jawna z kolei wymaga by w nazwie swej miała nazwisko co najmniej jednego wspólnika np. „SOK” Nowak spółka jawna. W spółce komandytowej występuje podobna sytuacja, przy czym podane w nazwie nazwisko wspólnika, oznacza że ponosi on szerszą odpowiedzialność za prowadzenie spółki niż pozostali.
Spółki kapitałowe - spółka z ograniczona odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna – nie mają konieczności wskazywania nazwisk wspólników.
Przepisy prawa nakładają na przedsiębiorcy obowiązek by wybrana nazwa była możliwa do zarejestrowania przez urząd lub sąd rejestrowy. Jeśli wspomniany powyżej Jan Nowak postanowi swoją nazwę działalności uzupełnić miejscem swojego zamieszkania np. „SOK Tymbark” Jan Nowak to jego szanse na rejestrację takiej nazwy w urzędzie teoretycznie istnieją, o ile siedziba producenta soków Tymbark nie znajduje się w obrębie tego samego sądu rejestrowego. Sprawa jednak komplikuje się ponieważ, właściciel marki Tymbark zastrzegł ją w Urzędzie Patentowym, co oznacza że nazwa jest chroniona prawem i zakazuje rejestrowania nazw identycznych dla tego samego zakresu działalności – klasy towarów. Jeśli więc Jan Nowak faktycznie produkowałby napoje, wówczas bierze na siebie ryzyko ewentualnego roszczenia właściciela marki Tymbark z powodu naruszenia jej praw.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że rejestracja działalności nie oznacza, że nazwa zyskuje pełną ochronę. Aby tak się stało, konieczna jest odrębna rejestracja nazwy w Urzędzie Patentowym.
Tworzenie nazwy firmy nie jest takie proste jakby się wydawało. Aby stworzyć dobrą nazwę nie wystarczy wybrać oryginalne, unikatowe oznaczenie. Należy zadbać aby nazwa firmy była bezpieczna. To bezpieczeństwo zagwarantujesz sobie, rejestrując znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Uzyskane prawo ochronne pozwoli Ci bezpiecznie działać na rynku, a jeżeli Twoje prawo ochronne zostanie naruszone, skutecznie egzekwować je na drodze sądowej lub komorniczej.
Rejestracja znaku towarowego zapewnia właścicielowi marki wyłączność na jego używanie w przestrzeni branżowej. Jednak to nie wszystko co zyskujesz rejestrując nazwę w Urzędzie Patentowym. Otrzymane prawo ochronne daje Ci narzędzia prawne, które możesz stosować gdy zauważysz, że inny podmiot chce wprowadzić na rynek produkt o takiej samej nazwę co Twój. To nie wszystko otrzymane prawo ochronne pozwoli Ci również szybko i skutecznie wyegzekwować Twoje postulaty w stosunku do nieuczciwej konkurencji.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.