Zapytaj o ofertę
Nazwa dla firmy
Zadzwoń:
883 222 244
powrót

Kraciasta historia Burberry

Historie nazw

Burberry to ekskluzywna, brytyjska marka sygnująca odzież, perfumy oraz wiele akcesoriów, które są sprzedawane w butikach niemalże na całym świecie. Historia marki rozpoczęła się w 1856 roku, gdy 21-letni sukiennik Thomas Burberry otworzył swój pierwszy sklep z konfekcją, który mieścił się przy Winchester Street w Basingstoke (hrabstwo Hampshire, Wielka Brytania).

 

 

Logo jest kluczowym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej marki.


Projekt logo marki Burberry.


Interes prosperował dość dobrze, dlatego też po paru latach mały sklepik przekształcił się w obszerny magazyn. Klienci chętnie kupowali ubrania od Thomasa Burberry, gdyż sukiennik porządnie wykonywał oferowaną odzież, dzięki czemu zyskała ona miano ubrań służących przez pokolenia. Jak można się domyślić - nazwa dla firmy pochodzi od nazwiska zręcznego sukiennika. Przełomowym momentem w rozwoju firmy był rok 1880, gdy Thomas Burberry jako pierwszy na świecie wynalazł nieprzemakalny i jednocześnie „oddychający” materiał, który doskonale nadawał sie do produkcji płaszczy. Nazwa dla tego produktu brzmiała: gabardyna. Etymologia nazwy wiąże się z uwielbieniem jakim Thomas Burberry darzył twórczość Williama Szekspira. To właśnie Szekspir wymyślił neologizm „gabardyna”, którym przed deszczem i wichrem okrywał się  potwór Kaliban w sztuce pt. „Burza”. Zważywszy na panującą w Anglii pogodę owy materiał był strzałem. w dziesiątkę! W 1891 r. firma Burberry otworzyła pierwszy salon na londyńskim West Endzie. Wkrótce potem rozpoczęto sprzedaż  płaszczy Tielocken, które  nosili brytyjscy wojskowi w czasie wojen burskich  w Południowej Afryce. To właśnie sprzedaż płaszczy dla żołnierzy skłoniła w 1901 roku Thomasa Burberry do obrania za firmowy symbol rycerza. Do dziś w ramach systemu identyfikacji wizualnej marki funkcjonuje projekt logo przedstawiający czarnego konnego rycerza, który w lewej ręce trzyma tarczę z literą  „B” pochodzącą od nazwy Burberry, a w prawej ręce dzidę z proporcem, na którym widnieje łaciński napis "prorsum" oznaczający naprzód. Pod symbolem graficznym znajduje się typografia nazwy firmy oraz rok jej założenia. Do stworzenia tej typografi użyto eleganckiej i prostej czcionki Bold zaczerpniętej z kroju pisma Linotype Didot. Aby pełniej zrozumieć wybór Thomasa dotyczący znaku firmowego warto przedstawić reprezentowaną przez niego symbolikę. Otóż konny rycerz oznacza czystość, szlachetności i honor, tarcza zaś symbolizuje ochronę, czyli wskazuje na użycie oryginalnych materiałów o bardzo dobrej jakości.

Śledząc dalej historię firmy należy odnotować, że jej siedziba został przeniesiona do wspaniałego budynku projektu Waltera Cave'a  znajdującego się  przy 18/22 Haymarket. Warto dodać, że w tym budynku nadal znajduje się główna siedziba firmy oraz jej salony wystawowe

Wzór kratki również jest elementem systemu identyfikacji wizualnej marki.

Źródło: Materiały reklamowe BURBERRY

Marka Burberry zyskała rozgłos dzięki norweskiej wyprawie nabiegun południowy w roku 1911. Kapitan wyprawy - Roald Amundsen używał wówczas namiotów zrobionych z  gabardyny. To zdarzenie podkreśliło wysoką jakość materiału i ochronę przed deszczem i wiatrem nawet w ekstremalnych warunkach. Markę rozpromował również uczestnik wyprawy na Antarktydę-  Ernest Shackleton, którego ekipa uniknęła odmrożeń dzięki gabardynowym ubraniom. Firma zyskała także dzięki wybuchowi w 1914 roku I wojny światowej, gdyż właśnie wówczas otrzymała intratne zlecenie na przygotowanie pół miliona płaszczy wojskowych. To właśnie wtedy powstał  znany do dziś klasyczny trencz. Znajdujące się na na ramionach pagony oraz sprzączki w obecnych trenczach są pozostałością po wojskowym sznycie - dawniej służyły one żołnierzom do zamocowania tornistra, lornetki, maski gazowej, mapnika lub granatów. Naming dla tego typu płaszczy pochodzi od angielskiego zwrotu "trench coat" oznaczającego „płaszcz do okopów”.

Popularność płaszczy nie skończyła się wraz z wojną. Dzięki pojawieniu się ich w takich filmach jak „Casablanca”, gdzie nosili je Humphrey Bogart i Ingrid Bergman, "Śniadanie u Tiffany'ego"z główną rolą Audrey Hepburn czy "Różowa Pantera" z Peterem Sellersem ubranym w trencz  moda na płaszcze od Burberry zaczęła ogarniać cały świat.

Kolejną składową identyfikacji wizualnej marki jest słynny wzór czarno-biało-czerwonej kratki na beżowym tle opatentowany w 1924 roku. Kraciasty wzór od Burberry początkowo był stosowany jedynie na podpince płaszczy przeciwdeszczowych. Rozpromowały go dopiero w 1964 roku  brytyjskie sportsmenki, biorące udział w  letniej olimpiadzie w Tokio. Otóż gdy wysiadły one z samolotu zaczęły oblegać je rzesze fotoreporterów prosząc by sportsmenki ustawiły się do zdjęcia. Było wówczas dość ciepło, więc kobiety zdjęły płaszcze i przewiesiły je sobie przez ramię. Przez przypadek zrobiły to podpinką do góry. W ten właśnie sposób świat zwrócił uwagę na wzór podpinki płaszczy Burberry, "angielska kratka" stała się symbolem użytecznej elegancji.

Najlepsza jakość

O wysokiej jakości i prestiżu marki świadczyć może fakt nadania Burberry w 1955 roku przez królową Elżbieta II przywileju Royal Warrant, który dosłownie oznacza "królewską gwarancja", czyli tytuł nadawany oficjalnym dostawcom dworu. Rekomendacja Rodziny Królewskiej oznacza dla marki cenną promocję.

Mimo wymienionym sukcesom pozycja marki zaczęła słabnąć. Punktem zdecydowanie osłabiającym PR marki Burberry była bitwa gangów „kibiców” w Sunderland w 2003 roku, gdy ci chuligani zaatakowali grupę tureckich emigrantów. Otóż na nieszczęście dla marki Burberry londyńscy "chavs" (dresiarze, kibole,  zadymiarze)  uznali kratkę Burberry za swój nacjonalistyczny symbol. Przez to, że kibole nosili bejsbolówki i szaliki ze wzorem słynnej kratki zaczęto ich nazywać „chłopcami Burberry”. Choć często nie były to oryginalne markowe wyroby, to jednak nawet podróbki niekorzystnie wpływały na wizerunek marki. Doszło nawet do tego, że takie domy towarowej jak:  Harvey Nichols,  Harrods czy  Selfridges zrezygnowały ze sprzedaży produktów sygnowanych przez Burberry. Złą passę przerwało zatrudnienie przez Burberry Amerykanki - Rose Marie Bravo, która objęła stanowisko dyrektora generalnego. To właśnie  Rose Marie odświeżyła wizerunek marki. Aby to osiągnąć zatrudniała znanych ze świata mody projektantów, których podkupiła swoim konkurentom np. Fabian Baron został przejęty od Calvina Kleina, Roberto Menichetti od il Sander, a Christopher Bailey od Donny Karan i Gucciego. Christopher Bailey okazał się dla marki doskonałą inwestycją, dlatego też zaledwie po ośmiu latach pracy dla  Burberry, czyli w 2009 roku otrzymał stanowisko Głównego Dyrektora Kreatywnego.


Aktualnie marka Burberry obecna  jest niemalże na całym świecie. Butiku Burberry nie ma jedynie w  krajach afrykańskich i w Ameryce Południowej. W Polsce marka posiada butiki na Placu Trzech Krzyży w Warszawie, w Silesia City Center w Katowicach oraz  na Plcu Wolności w Poznaniu.

 

 

Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]

Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook