praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Współczesny handel przeniósł się praktycznie do sieci. My jako klienci uwielbiamy robić zakupy, a swoje inspiracje czerpiemy głównie z wiedzy pochodzącej z Internetu oraz mediów społecznościowych. Klienci kupując w sklepach stacjonarnych przychodzą do sklepu już przygotowani, znając ofertę konkurencji. Handel zarówno ten odbywający się w sklepach stacjonarnych jaki i ten odbywajacy się przez internet cechuje się dużą zmiennością oraz dynamiką. Branża handlową to szeroki sektor, na którym opierają się światowe gospodarki. Jest to rynek, który nieustannie się zmienia, dążąc do zaspokajania potrzeb klienta. Popularność urządzeń mobilnych, nowe technologie oraz coraz większa świadomość odbiorcy, ciągle podwyższa poprzeczkę nadając rynkowi nowe trendy. Pojawienie się zjawiska “always online” wpływa na decyzje zakupowe podejmowane przez klientów. Z badań wynika, że aż 81% konsumentów szuka opinii, rekomendacji czy po prostu informacji o produktach w sieci, a 35% robi to przed każdym zakupem. Zjawisko webrooming, o którym wyżej wspomnieliśmy obecnia zmiania całkowiecie obraz handlu detalicznego.
Wielokanałowość jest trendem przejawiającym się docieraniem do klientów poprzez różne kanały. Taka komunikacja pomaga nawiązać bliskie kontakty z klientem. Tutaj ogromną rolę spełnia marketing firmy oraz zasięgi w mediach społecznościowych.
Działanie polegające na dostosowaniu oferty do preferencji klienta, personalizowanie treści i dostosowanie produktu bądź usługi do potrzeb, daje poczucie klientowi, że jest ważny dla marki.
Robienie zakupów w trybie eco-friendly stało się trendy. Obecnie ekologia wpływa na decyzje zakupowe konsumenta. Branża handlowa kładzie nacisk na wykorzystywanie materiałów pochodzących z recyklingu. Inwestycja w ekologiczną świadomość swoich klientów rozpoczęły już ogromne koncerny handlowe tj. Amazon, Lidl czy Kaufland.
Sprzedaż i zakup ubrań z tzw. “drugiej ręki” stały się popularne, dzięki zwiększonej ekologicznej świadomości klienta, który dba o zasobność swojego portfela. Przykładem platformy, które cieszą się popularnością na rynku second-hand są Vinted, OLX czy Marketplace.
Popularność aplikacji lub witryn społecznościowych rozpoczęła się już w 2020 roku. Pojawienie się Instagramu zapoczątkowało ten trend, który cały czas ewaluuje.
Wykorzystywanie wirtualnych przymierzalni podczas sprzedaży online przy pomocy smartfonów stało się obecnym must have e-sklepu.
Wszystkie wyżej wymienione tendencje i trendy zmuszają przedsiębiorców do dostosowania się do obecnej rzeczywistości. Duża konkurencja oraz “zalanie” rynku europejskiego chińskimi produktami stawia przed biznesem nowe wyzwania i obowiązek wyróżniania się na rynku. Jednym z możliwości odróżnienia się od innych jest właśnie Twoja nazwa bądź logo firmy. Jest to nieodłączny element, który identyfikuje Twój biznes, reprezentując go na zewnątrz. To jaką nazwę wybierzesz będzie wpływać na Twoje przyszłe powodzenie w biznesie. Zbuduj markę, która zostanie zapamiętana przez odbiorcę już podczas pierwszego kontaktu z jej produktem lub usługą. Wybierz atrakcyjne i chwytliwe logo, które stanie się Twoją najlepszą wizytówką.
Zadaniem dobrej nazwy jest odróżnienie Twojej firmy bądź produktu od konkurencji. Buduje tożsamość marki i jest nieodłącznym elementem powstawania relacji z klientem. Jej tworzenie powinno być wynikiem długofalowej pracy poprzedzone wnikliwą analizą rynku, sprawdzeniem zachowań i upodobań klienta oraz odpowiedzią na jego potrzeby. Poniżej znajdziesz kilka kategorii nazewniczych, które stworzyliśmy specjalnie aby przybliżyć Ci tematykę brandingu.
Wg Roberta Plutchika istnieje osiem podstawowych emocji, które budzą różne reakcje u ludzi. Branding w doskonały sposób wykorzystuje to tworząc nazwy, wywołują zaciekawienie u klienta. Przykładem takiej marki są perfum Euphoria Calvina Kleina czy czekoladki Merci, które od razu kojarzą się z podziękowaniem.
Są to takie nazwy, które informują czym zajmuje się firma, co jest jej specjalizacją. Przykładem takiej nazwy jest firma Komputronik, Telepizza czy Media Markt.
To takie nazwy, które nie posiadają jakiegokolwiek znaczenia z działalnością firmy. Przykładem takiej nazwy jest DHL, Apple.
To takie nazwy, które powstały dla marki, której celem jest zaspokoić konkretne potrzeby klienta, oferując mu bezpieczeństwo, opiekę czy skuteczne działania i osiągnięcie oczekiwanych rezultatów. Takim przykładem jest Huggies nazwa pieluszek dla niemowlaków. Słowo hug w języku angielskim oznacza “przytulenie” “uścisk” przez co nazwa podkreśla komfort i miękkość pieluch.
Są to takie nazwy, które powstały na podstawie dłuższych nazw opisowych lub z połączenia pierwszych liter lub sylab wyrazów. Takim przykładem jest KFC czyli skrót Kentucky Fried Chicken.
Czyli nazwy, które pochodzą od nazwiska założycieli lub właścicieli marki. Do nich zaliczamy firmę Ford, Siemens czy Tommy Hilfiger.
To takie nazwy, które wywodzą się od miejsca pochodzenia założycieli marki, jej pierwszej siedziby firmy, nazwy krain geograficznych czy jezior lub szczytów górskich. Takim przykładem jest marka Amazon, Adobe.
Tworzenie nazwy firmy to nie lada wyzwanie, ale też dobra zabawa. Jednak musisz pamiętać, że Twoje pomysły należy skonfrontować z otoczeniem branżowym. Sprawdź dostępność nazw. Jeżeli potrzebujesz pomocy wypełnij formularz kontaktowy.
Ponadczasowa
Nazwa nie powinna ograniczać rozwój produktu czy usługi. Tworząc markę myśl perspektywicznie, ponieważ będzie Ci służyć na lata.
Twoim zadaniem jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców, co przyczynia się do osiągnięcia większych wyników sprzedażowych i sukcesu na rynku w branży handlowej.
Nazwa marki powinna mieć charakter globalny tzn. koniecznie sprawdź jak nazwa brzmi w innych językach i czy jest z czymś kojarzona, pamiętaj unikaj wpadek językowych.
Użycie zbyt skomplikowanych nazw może uniemożliwić ich późniejsze znalezienie w internecie.
Nazwy, które wywołują pozytywne emocje i skojarzenia są częściej wybierane przez konsumentów.
Przy wyborze nazwy zwróć uwagę na jej wizualizację, pomyśl o stworzeniu dla niej logotypu. Aspekt wizualny jest obecnie bardzo ważny, a jego zadaniem jest przyciągnąć uwagę klienta.
Dziś nic nie dzieje się poza Internetem, dlatego dobrze jest aby nazwa Twojej firmy była tożsama z nazwą domeny internetowej.
W obecnych czasach jest trudno wymyślić nazwę, która będzie miała wolne domeny internetowe. Jeżeli szukasz ciekawych pomysłów sprawdź przygotowane przez nasz zespół gotowe nazwy.
AMAZON - sklep internetowy, który odwiedza miesięcznie 130 milionów osób na całym świecie.
Amazon to największy sklep internetowy na świecie. Nazwa została stworzona dla księgarni internetowej po to aby obecnie plasować się na drugim miejscu największych firm handlowych. Marka została założona w 1994 roku. Jego założyciel Jeff Bezos pokazał jak rozwinąć markę, mieszcząca się w garażu. Początkowo jej nazwa miała brzmieć Cadabra. Wkrótce zorientowano się, że podczas jej wypowiadania zachodził błąd językowy, który nawiązywał do słowa cadaver oznaczającego “nieboszczyk”. Dlatego skupiono się na nazwie Amazon, nawiązując do największej rzeki świata. Już teraz wiemy, że nazwa wskazuje na nieograniczone możliwości sklepu internetowego. Co ciekawe w 1997 roku Amazon złożył wniosek o patent “1-Click”, który został oszacowany na 2,4 miliardy dolarów.
LIDL “rampampampam”
Marka Lidl powstała w latach 30-tych. Została założona przez rodzinę Schwarzów w Niemczech jako sklep z owocami egzotycznymi i artykułami kolonialnymi. Pierwotna nazwa brzmiała Lidl-Schwarz i łączyła nazwiska dwóch współwłaścicieli. Z biegiem lat firma przeobraziła się w sieć sklepów spożywczych zmieniając również nazwę na Lidl. Zmiana ta była argumentowana tym, że “Schwarz” i “Markt” oznacza w dosłownym tłumaczeniu “czarny rynek”, a to źle prognozowało dla branży handlowej. Co ciekawe prawo do nazwy Lidl zostało wykupione za jedyne 1000 marek od Ludwika Lidla. W Polsce hasło reklamowe “Jak sobota to tylko do Lidla” jest śpiewane przez większość klientów. Mało, kto wie, że użyta melodia jest podobna do piosenki Ireny Santor “Jak przygoda to tylko w Warszawie” z filmu “Przygoda na Mariensztacie”.
Zakładając działalność gospodarczą pewnie zastanawiasz się jak stworzyć dobrą nazwę dla firmy handlowej. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zbudować ciekawą i atrakcyjną nazwę w branży handlowej.
Wielu przedsiębiorców zastanawiających się, jak nazwać firmę handlową, sięga po wyrazy skomplikowane czy obcobrzmiące, które w językach obcych odnoszą się do negatywnych skojarzeń. W poszukiwaniu odpowiedniej nazwy dla spółki, warto zdecydować się na przeprowadzenie testów lingwistycznych czy badań metodycznych, zwłaszcza, że są one oferowane przez coraz większą liczbę agencji namingowych. Tylko bezpieczna językowo nazwa może pomóc nam odnieść sukces.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Znak towarowy to oznaczenie, które służy do odróżnienie jednego produktu od drugiego. Może przybierać różne postacie. Dla ich odróżnienia powstał podział na konwencjonalne i niekonwencjonalne znaki towarowe. Do tych bardziej popularnych zaliczamy znaki słowne, znaki słowno-graficzne oraz znaki graficzne. Musisz jednak wiedzieć, że nie każde oznaczenie może być znakiem towarowym. Aby upewnić się, że Twoje pomysły na nazwę dla firmy spełniają wszystkie warunki potrzebne do zastrzeżenia znaku towarowego należy dokonać wstępną analizę znaku, która pozwoli Ci sprawdzić dostępność nazwy i uniknąć pojawienia się bezwzględnych przesłanek odmowy rejestracji znaku w Urzędzie Patentowym. Jeżeli potrzebujesz pomocy w badaniu znaku przed jego rejestracją skorzystaj z naszej darmowej porady. Sprawdzenie zdolności rejestracyjnej znaku pozwoli Cię uchronić przed odrzuceniem wniosku przez eksperta Urzędu Patentowego i powstaniem sprzeciwów i sporów z konkurencją.
Podczas tworzenia nazwy firmy handlowej wybieraj oznaczenia krótkie, pasujące do branży oraz takie, które kojarzą się z profesjonalizmem i wysoką jakością produktu czy usługi. Wybierając nazwę zwróć uwagę na łatwość wymowy znaku, ponieważ Twój klient szybciej takie oznaczenie zapamięta. To wszystko zwiększy szanse ponownego wyboru marki spośród coraz większej konkurencji. Więcej na temat wyboru nazwy dla firmy handlowej znajdziesz w naszym artykule.
Wybierając nazwę dla firmy handlowej unikaj oznaczeń długich, skomplikowanych, trudnych do odczytania oraz wymowy. To wszystko zniechęca klienta przed nawiązaniem kontaktu z produktem lub usługą. Co warto powiedzieć, tworząc znak towarowy unikaj bezwzględnych i względnych przesłanek rejestracji znaku towarowego, których wystapienie oznacza brak możliwości zastrzeżenie znaku towarowego.
Aby chronić znak towarowy należy dokonać rejestracji znaku towarowego w urzędzie patentowym. Uzyskane prawo ochronne umożliwi Ci wniesienie sprzeciwu do rejestracji znaku podobnego lub identycznego. Takie działanie prewencyjne zapobieganie powstawaniu niepotrzebnych sporów i konfliktów, które mogą być wywołane funkcjonowaniem na rynku dwóch takich samych oznaczeń na rynku branżowym. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat korzyści wynikających z rejestracji znaku towarowego przeczytaj nasz artykuł.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.