Zapytaj o ofertę
Nazwa dla firmy
Zadzwoń:
883 222 244
powrót

Jak powstała marka Tyskie?

Historie nazw

Tyskie jest to polska marka piwa, które produkowane jest w Tyskich Browarach Książęcych, będących częścią koncernu Kompania Piwowarska. Etymologia nazwy piwa jest związana z miejscem, w którym ono powstaje, a więc z Tychami (Górny Śląsk). Niemalże 400 lat temu, gdy powstawały Tyskie Browary Książęce mieszkańcy zapytani o to jakie piwo piją odpowiadali – „nasze tyskie” Stąd też najprawdopodobniej nazwa produktu Tyskie.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje piwa marki Tyskie:
•    Tyskie Gronie – piwo jasne, pełne – zawiera 5,6% alkoholu i 11,7% ekstraktu. Nazwa dla produktu pochodzi od  źródła o nazwie "Gronie"( zlokalizowanego na zboczu Górki Mikołowskiej), z którego czerpana jest woda służąca do produkcji piwa Tyskie Granie

 

Tyskie Gronie to jedno z dwóch rodzajów marki Tyskie.

Butelka piwa Tyskie Gronie.

 

•    Tyskie Klasyczne – piwo jasne pełne, zawiera 5% alkoholu i 11,0% ekstraktu

 

Historia marki Tyskie sięga 1629 roku, co czyni je jednym z najstarszych piw w Polsce. Otóż właśnie w 1629 roku ród Promniców  rozpoczął historię browaru w Tychach. Na początku działalności, w XVII wieku, browar wytwarzał trzy gatunki piwa: wysyłkowe, drożdżowe i stołowe. 

Piwo wysyłkowe to praprzodek obecnego piwa Tyskie. Było to: 
•  piwo jasne, warzone na słodzie pszenicznym, lub też mieszanym 50/50 ze słodem jęczmiennym, 
•    piwo ciemne, oparte na słodzie jęczmiennym z domieszką żytniego. 
Warto podkreślić, że tylko piwo wysyłkowe było napojem alkoholowym w dobrym gatunku, dlatego też przeznaczano je na sprzedaż. Pozostałe dwa produkowane przez browar gatunki piwa były to tzw. piwa deputatowe, które spożywali głównie piwowarzy wraz z własnymi rodzinami. 
Na początku XIX wieku właściciele browaru zdecydowali się na produkcję dwóch napojów: 
•   piwa bawarskiego, fermentacji górnej, było to piwo otrzymywane ze słodu o klasycznym składzie, posiadało brązową nasyconą barwę, było także słodkie, kaloryczne i słabo chmielone 
•   piwa zwyczajnego, fermentacji górnej, było to piwo niskoekstraktowe, o ciemnej barwie, słabe- wyłącznie do natychmiastowego pożycia
Ważnym wydarzeniem w historii tyskiego browaru był rok 1824, gdy został wprowadzony system butelkowania piwa.
W drugiej połowie XIX wieku, a bliżej – w 1861 roku  browar rozbudowano. Właśnie wówczas książę Jan Henryk XI Pszczyński zdecydował, że należałoby browar rozbudować o warzelnię, chłodnię, młyn oraz lodownię. Wtedy właśnie tyski browar otrzymał maszyną parową o mocy 16 KM. Przeprowadzona modernizacja umożliwiła wprowadzenie  fermentacji dolnej. Od tego momentu browar zaczął produkować piwa: 
1.    marcowe, 
2.    tyski lager, 
3.    zwyczajne, 
4.    porter 
5.    piwo bawarskie
Dwa z pierwszych wymienionych powyżej piw były to piwa jasne, które sprzedawano pod marką Piwo Książęce. 
Kolejną ważną datą w historii marki był rok 1890, gdy browar otrzymał oświetlenie elektryczne. Niebywale zwiększyło to jego wydajność. Dlatego też już 3 lata później uruchomiona została linia kolejowa browar- dworzec kolejowy.  Z kolei w 1987 roku otrzymując produkcje wielkości 10 mln litrów piwa tyski browar stał się jednym z największych w Europie.
W okresie międzywojennym najbardziej popularnymi markami z Tych były: 
•    Książęco Tysko Pilzneńskie, 
•    Książęco Tyski Eksport, 
•    Książęco Tyskie Piwo Pełne,
•    Porter
Wyżej wymienione piwa zawierały od 12-14% ekstraktu, a zawartość alkoholu  wynosiła od 2,5 do 4,5%.

 

W lutym 1939 roku powstała spółka, która obejmowała Browar Książęcy, Obywatelski i Siemianowicki. Nazwa dla firmy brzmiała: Książęce Browary. Z kolei we wrześniu 1939 roku browar ten został komisarycznie przejęty przez Rzeszę Niemiecką i została zmuszony do produkcji piwa dla niemieckiego wojska. Po II wojnie światowej browar został przejęty przez polskich pracowników. Pomimo początkowych problemów z produkcją już w 1952 roku browar w Tychach wytwarza aż 476 tys. Hektolitrów piwa, a 20 lat później wartość ta przekroczyła milion hektolitrów. W 1975 roku ze względu na decyzję partii tyski browar został połączony z Górnośląskimi Zakładami Piwowarskimi w Zabrzu. Ruch ten znacznie ograniczył produkcję z Tych. Na szczęście 6 lat później browar w Tychach odzyskał niezależność i mógł podjąć decyzję o modernizacji. Po zmianach gospodarczych w Polsce, dokładniej w 1995 roku tyskie browar zostają sprywatyzowane. Nastąpiła wówczas zmiana nazwy firmy na Browary Tyskie Górny Śląsk S.A. Z kolei w 1996 roku SABMiller (druga pod względem wielkości produkcji i sprzedaży piwa firma na świecie) nabył pakiet akcji firmy Browary Tyskie Górny Śląsk S.A. W 1999 roku Tyskie Browary Książęce połączyły się z Lech Browary Wielkopolskie i utworzyły spółkę o namingu Kampania Piwowarska S.A.

Ważnym wydarzeniem w historii było również otarcie w 2004 roku (z okazji 375 rocznicy powstania browaru w Tychach) pierwszego w Polsce Tyskiego Muzeum Piwowarstwa, obecna nazwa muzeum to Tyskie Browarium. Muzeum znajduje się w Tychach przy ul. Mikołowskiej 5. Zwiedzanie jest możliwe od poniedziałku do soboty w godzinach: 10.00 - 20.00. Chętni powinni wiedzieć, że wcześniej należy umówić się na wycieczkę, której zwięczeniem jest degustacja produkowanego w browarze piwa. Co ciekawe- w browarze znajduje się najstarsza warzelnia czynna do dzisiaj, jej lokalizacja i wystrój zachowały się w stanie praktycznie nie zmienionym od 1905 roku.

Bezpośrednim kontynuatorem wielowiekowej tyskiej tradycji warzenia piwa jest Tyskie Gronie i Tyskie Klasyczne. Te piwa warzone są zgodnie z tradycyjnymi recepturami i osiągają  wyjątkowy bukiet zapachowy i smak. 


Odznaczenia dla piwa Tyskie:
•    Złoty medal i Grand Prix w The Brewing Industry International Awards  2002 rok
•    otrzymało Grand Prix otrzymany w Monachium (podczas Drink Tec) 2005 rok
•    tytuł Wybitnego Polskiego Eksportera 2006 rok

 

Przykładowy spot reklamowy piwa Tyskie Klasyczne.

 


Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]

Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook