praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Rynek branży motoryzacyjnej w Polsce
Rok 2018 był rokiem rekordowym jeśli chodzi o polski rynek samochodów osobowych. Według raportu branży motoryzacyjnej 2018/2019 przygotowanej przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w roku 2017 urzędy zarejestrowany prawie 550 tysięcy nowych aut osobowych oraz dostawczych poniżej 3,5 tony. To o 15 procent więcej niż rok wcześniej.
Polacy najczęściej wybierają pojazdy marki Skoda, zajmującej 12,8 procent rynku. Pojazdów tej marki zarejestrowano w Polsce 62,2 tysięcy. W 2017 zarejestrowano około 50 tysięcy samochodów marki Toyota. Równie popularny wśród Polaków jest Volkswagen. Pojazdów tej marki zarejestrowano 49,1 tysięcy. Polska jest 7. największym rynkiem motoryzacyjnym Unii Europejskiej.
A ma być jeszcze lepiej. Firma Exact Systems szacuje, że w roku 2019 trend sprzedażowy będzie potrzymany. Mamy zobaczyć ok 560-580 tysięcy nowych aut, byłby to wzrost o 5-10 procent. Powoduje to spadek przeciętnego wieku aut w Polsce.
Nie tylko rejestrujemy więcej nowych pojazdów. Bardzo chętnie sprowadzamy samochody używane. Świadczy o tym liczba rejestracji pojazdów używanych. Polacy w roku 2017 sprowadzili ponad dwa razy więcej samochodów używanych niż nowych pojazdów.
Dodatkowo, prawie co drugi pojazd sprowadzony do polski w raporcie Polskiego Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest klasyfikowany jako stare. Ponad 56 procent importowanych aut to samochody, które liczą powyżej dziesięciu lat. Sprowadziliśmy o 3 procent więcej najstarszych samochodów niż w roku poprzednim.
Sytuacja na rynku motoryzacyjnym pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość właścicielom warsztatów samochodowych. Klientów na pewno jest wielu. Duża również jest konkurencja. Co zrobić żeby być o krok przed nią? Jakość usługi i czas wykonania to jedne z najważniejszych elementów. Kluczowa również jest nazwa Twojego warsztatu samochodowego.
Dlaczego warto zadbać o wybór odpowiedniej nazwy? Pozwoli Ci to odróżnić się od konkurencji. To, jaką nazwę wybierzesz decyduje w dużej mierze o tym jak widziany będzie Twój warsztat przez klienta.
Nazwa jest bardzo istotna. Jeżeli zadbasz o nazwę prostą, ciekawą i łatwo wpadającą w ucho, przyciągniesz więcej nowych klientów. Ci, z czasem przeradzają się w stałych klientów, którzy cenią sobie markę Twojego warsztatu samochodowego.
Jednym z elementów strategii wyboru dobrej nazwy jest przyjrzenie się rynkowi. To, na jaką nazwę zdecydowała się konkurencja pozwala zobaczyć jakie rozwiązania się sprawdzają. Jednocześnie, dowiesz się wtedy jaka nazwa może być oryginalna i wyróżnić się spośród wielu innych warsztatów.
Wśród rozwiązań nameingowych na rynku warsztatów samochodów od razu w oczy rzuca się odwołanie do tego czym zajmuje się warsztat. Nazwy takie jak Perfect Service, Leader Service czy Service Master, łączy użycie angielskiego słowa service w swojej nazwie.
Przytoczone przykłady łączy również dobór drugiego słowa w nazwie. Angielskie słowa “perfect”, “master” i “leader” wskazują na to, że usługi oferowane przez warsztat stoją na najwyższym poziomie. Innymi przykładami mogą być EuroMaster lub Auto PRIMO. Ta druga nazwa używa włoskiego słowa “primo” oznaczającego “pierwszy”,
Jak widać po ostatnim przykładzie, innym popularnym rozwiązaniem jest umieszczanie członu ‘Auto’ w nazwie warsztatu samochodowego. Sugeruje to rodzaj wykonywanej usługi. Przykłady to Auto Crew, które może odnosić się również do zgranej kadry pracowników lub do wspólnoty jaką warsztat tworzy z klientami (“crew” z angielskiego to załoga)
Warto poświęcić zasoby na wybranie oryginalnej nazwy. Przykładem efektywności takie rozwiązania jest historia firmy Norauto. Nazwa tej sieci warsztatów samochodowych również składa się ze słowa “auto”.
Jest to podobne rozwiązanie jak te wymienione w poprzednich akapitach. Nazwa ta wskazuje na rodzaj oferowanej usługi. Jednak słowo nie jest oddzielnym słowem, ani nie stanowi początku nazwy. To sprawia, że nazwa “Norauto” jest nazwą oryginalną i kreatywną.
Marka Norauta powstała we Francji i jest aktywna w wielu krajach Europy. W roku 2017 wykupiła ona sieć warsztatów samochodowych Feu Vert. Nazwa tych warsztatów to równie oryginalne rozwiązanie nejmingowe jak “norauto”.
Feu Vert to nazwa francuska, która w tłumaczeniu na polski oznacza “zielone światło”. Jest to znakomity przykład na oryginalne podejście do nazewnictwa warsztatu samochodowego.
Kolejnym elementem historii Norauto to nazwa konsorcjum do jakiego należy firma. Mobivia to duża firma oferująca nie tylko usługi warsztatowe. Nazwa “Mobivia” jest ciekawym rozwiązaniem, które może kojarzyć się z mobilnością lub z angielskim “automobile”.
Jeśli chcesz wyróżnić się na rynku i przyciągnąć klientów do swojego warsztatu samochodowego, postaw na kreatywne podejście do nazewnictwa. Rozwiązania nejmingowego zawierające słowa takie jak warsztat, serwis lub angielska wersję service, nie wydają się być zbyt oryginalne.
Zawarcie w nazwie warsztatu słowa “auto” również nie wydaje się mieć potencjału by wyróżnić Cię wśród konkurencji. Lepiej brzmią nazwy sugerujące znakomitą jakość oferowaną przez Twój warsztat, takie jak np PRIMO. Tutaj jednak musisz być kreatywny. Wiele oczywistych nazw jest już zajętych.
Zdecyduj się na unikalną nazwę swojego warsztatu samochodowego. Staraj się czerpać ze świata motoryzacji. Masz do dyspozycji również inne języki, które są świetnym źródłem ciekawych rozwiązań dla Twojej nazwy.
Wybierając nazwę warsztatu samochodowego zbadaj swoje otoczenie, sprawdź jak się nazywa Twoja konkurencja, jak działa. Stwórz obraz swojego potencjalnego klienta, który wyjaśni Ci co lubi Twój odbiorca i jakie ma potrzeby. Dokonaj wyboru, który pozwoli Ci być liderem w branży, a tym samym być najczęściej wybieranym na rynku. Nazwy krótkie, atrakcyjne, unikatowe przyczynią się do sukcesu Twojej marki. Jeżeli chcesz aby Twoja nazwa była oryginalna i chwytliwa kliknij tutaj, a pomożemy Ci stworzyć znak spełniający wszystkie te warunki.
Już na etapie tworzenia nazwy firmy należy unikać bezwzględny i względny przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego. Nie jest ważne czy zamierzasz zastrzec nazwę firmy czy nie. Przesłanki te nie tylko mogą spowodować odrzucenie Twojego wniosku zgłoszeniowego w Urzędzie Patentowym, ale mogą być powodem wystąpienia sporów sądowych lub nawet zajęć komorniczych. A skutkiem takiego obrotu sytuacji może być nawet nakaz wycofania się z rynku z Twoimi towarami lub usługami.
Podstawą do ochrony znaku towarowego jest zastrzeżenie go w Urzędzie Patentowym. Rejestracji nazwy firmy można dokonać osobiście lub przez wybranego przez siebie pełnomocnika. Udzielaniem pomocy w tym zakresie zajmuje się nasz zespół, który dysponuje fachową wiedzą i dużym doświadczeniem z zakresu ochrony znaku towarowego. Zastrzegając nazwę firmy otrzymujesz prawo do wstrzymania rejestracji znaku o podobnej lub identycznej nazwie w Twojej branży. Możesz w takiej sytuacji wnieść sprzeciw, tym samym rozpocząć postępowanie sprzeciwowe, którego celem jest wyjaśnienie sprawy. Jeżeli ekspert Urzędu Patentowego uzna Twój sprzeciw za zasadny nie dopuści do rejestracji podobnego lub identycznego oznaczenia.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.