praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Polacy na zakupach
Ankieta PAYBACK Opinion Poll rzuca światło na zachowania zakupowe Polaków. Z roku na rok kupujemy coraz więcej. Kupujemy również bardzo często. Mało popularnym rozwiązaniem wydaje się zaopatrywanie się we wszystko czego potrzebujemy raz, czy dwa razy w tyg.
Aż 29% badanych robi zakupy spożywcze raz dziennie. Na ogół, jednak, nie spędzamy tam za dużo czasu. Prawie 60% uczestników badania przeznacza maksymalnie godzinę na jednorazowy wypad do sklepu. Ok 30% to ci, którzy decydują się spędzić tam 1 do 2 godzin.
Polacy cenią sobie komfort. Wybieramy te sklepy, które są najbliżej. Nieznaczna większość naszych wyborów to okoliczne supermarkety. Co trzecia osoba decyduje się na dyskont. Małe sklepy osiedlowe wskazało 6% ankietowanych.
Dane te wskazują, że jest o kogo walczyć. Potencjalnych klientów jest dużo, a nawyki zakupowe Polaków cały czas ewoluują. Jednak sklepom tradycyjnym nie jest łatwo. Mierzą się one z silną konkurencją ze strony hipermarketów i dyskontów.
Na zakupach często wybieramy produkty w promocyjnych cenach. Jednak to co kieruje nami najbardziej to chęć zakupu produktu dobrej jakości. Cena jak i dostępność to tylko niektóre pola, na których rozgrywa się walka o klienta. Jednak na to jaki sukces osiągnie Twoja marka, ma wpływ również jej wizerunek. Odpowiednia nazwa to kluczowa część tej układanki.
Decydując się na nazwę, pamiętaj, że jest to swoistego rodzaju wizytówka Twojego sklepu. Odpowiednio wybrana, potrafi przyciągnąć nowych klientów. Dla stałych klientów kojarzyć się będzie z pewną całością wizerunkową.
Pamiętaj, że to jak zdecydujesz się nazwać swój sklep tradycyjny będzie towarzyszyć Ci przez cały czas. Klienci będą mówić o Twojej działalności przez pryzmat nazwy. Pracownicy będą określać swoje miejsce pracy tym właśnie sformułowaniem.
Znajdź czas na to, aby zastanowić się jakiego rodzaju produkty oferujesz. Pomysł o tym z czym chciałbyś, by kojarzono Twój sklep. Załóżmy, że prowadzisz sklep tradycyjny na małym osiedlu. Twój asortyment to głównie pieczywo. Pomysł o tym jakie odczucia towarzyszą człowiekowi, gdy wchodzi do miejsca, gdzie może zakupić pyszne wypieki.
Nazwa powinna być krótka i prosta. Zbyt długie nazwy są ciężkie do zapamiętania. A to przeszkadza chociażby w marketingu szemranym. W takim przypadku, Twoim klientom ciężko będzie powtórzyć znajomym nazwę Twojego sklepu. Prostota to na pewno pomocny drogowskaz. Zwięzła nazwa pozwala zawrzeć wiele w jednym czy dwóch słowach.
Obraz mówi więcej niż tysiąc słów. To powiedzenie nie mogłoby być bardziej prawdziwe jeżeli chodzi o nazewnictwo Twojego sklepu. Zaangażowana wyobraźnia wraz z kreatywnym podejściem skutkuje uzyskaniem nazwy, która zapadnie w pamięć.
Humor to świetne narzędzie, które potrafi przekonać do siebie każdego. Nawiązanie do popularnego motywu to jeden pomysł. Gry słowne to kolejna strategia uzyskania zabawnej nazwy, która przyciągnie klientów. “Florist Gump” to nazwa kwiaciarni w Australii. Właściciele postawili na grę słowną związane z filmem Forest Gump.
Unikaj jednak nazw dwuznacznych, które mogą budzić niesmak u Twoich klientów. Wyczucie smaku ma duże znaczenie. Nejmingowe faux paux potrafi zepsuć plany, nawet wtedy gdy jakość produktów i obsługa klientów jest na wysokim poziomie. O ile sklep monopolowy “Kacuś” na osiedlu akademickim Uniwersytetu Łódzkiego jest dość zabawny i nawiązuje do oferty, to “Bełcik” wydaje się być przesadzonym pomysłem.
Warto myśleć o tym jak nazwa Twojego sklepu tradycyjnego będzie brzmieć. Wypowiadana będzie ona wielokrotnie. Upewnij się, że jest przyjemna dla ucha. Osiągnąć to możesz, na przykład, dzięki użyciu rymów.
Z pomocą może przyjść inne narzędzie poetów - aliteracja. Dzięki niej nazwa będzie miała większy wydźwięk. To nic innego jak powtórzenie głosek w obrębie jednego lub więcej wyrazów. To nada nazwie większej ekspresywności.
Częstym rozwiązaniem wśród małych sklepików osiedlowych jest nazywanie ich imieniem. Za przykład posłuży nam “U Kasi”. Plusem takiego rozwiązania może być spersonalizowanie naszego sklepu. Tworzy to wrażenie robienia zakupy u osoby. W dodatku osoby, którą znamy dobrze. W końcu w nazwie figuruje imię, bez nazwiska ani tytułu.
Jednak takie rozwiązanie przeczy wytycznym z poprzednich akapitów. Nazwa tego typu nie wskazuje na rodzaj działalności sklepu. Nie proponuje ona niczego, z czym można by skojarzyć sklep. Nie jest też oryginalna, czy kreatywna.
Jednak przynajmniej jeden przykład pokazuję, że imienna strategia nazewnictwa sklepu tradycyjnego jest owocna. “Piotr i Paweł” to sklepy, które znajdziemy w Polsce od 1990. W tym właśnie roku, Eleonora Woś zdecydowała razem ze swoimi wspólnikami - swoimi synami - nazwać sklep ich imieniem.
Inny skuteczny case to przykład wplątania imienia w nazwę wprost określającą co oferuje sklep. Mowa o “Agata Meble”. Świetnie radzi sobie również “Meble Bodzio”. W tym wypadku zastosowano zdrobnienie imienia Bogusław.
Przyjrzeliśmy się imionom, co jednak z nazwiskami? Rynek udowadnia, że mogą je nosić sklepy osiągające sukces. Marka sklepu “Kruk” zawdzięcza swoją nazwę nazwisku siostrzeńca założyciela, który przejął firmę w 1887 roku. Dzisiaj jest chętnie odwiedzanym sklepem tradycyjnym. Podobnie ma się sprawa ze sklepami obuwniczymi “Badura”.
Ten schemat nazewnictwa jest często używany z powodzeniem. Jednak wspólnym mianownikiem marek, które odniosły sukces, jest to, że nazwiska służące za nazwy dobrze brzmią. Pamiętaj, że nazwa musi być przyjazna dla ucha.
Jeśli myślisz o nazwaniu swojego sklepu stacjonarnego, postaw na oryginalny pomysł. To sprawi, że nazwa Twojego biznesu na pewno odróżni go od konkurencji. Będzie ciekawa, więc zachęci klientów.
Może warto nawiązać jednym członem nazwy do rodzaju usługi czy produktu, który oferujesz, jednocześnie nadając nazwie unikalny charakter? Inspiruj się wydarzenia i miejscami z całego świata. Nasza kultura, jak i inne, to bogate źródło nawiązań i skojarzeń. Pamiętaj też, że z taką nazwą zapewnisz sobie ochronę prawną. Tylko Ty będziesz mógł posługiwać się daną nazwą.
Twoja nazwa musi się wyróżniać żeby przyciągnąć klienta. A jest o kogo walczyć. Polacy bardzo chętnie robią zakupy. To jak nazwiesz swój sklep wpłynie na to jaki obraz biznesu stworzysz.
Zwięzłość to jedna z wytycznych przy ustalaniu nazwy. Prosta zostanie zapamiętana i łatwo powtarzana przez klientów. Zastanów się również czy nie mógłbyś wykorzystać swojego nazwiska. Pamiętaj jednak o tym, że Twoja nazwa musi dobrze brzmieć.
Pamiętaj również o humorze, ale ze smakiem. Najważniejsze to sprawić, żeby nazwa była oryginalna. Kreatywne podejście do nazewnictwa to klucz do sukcesu. Popuść wodze fantazji.
Wybierając nazwę dla sklepu zastanów się kto będzie Twoim potencjalnym klientem. Weź pod uwagę wielkość sklepu, jego położenie i co najważniejsze kto będzie robił u Ciebie najczęściej zakupy. Inaczej nazwiesz sklep osiedlowy, a inaczej duży market czy dyskont. A może warto pokusić się i wykorzystać Twoje nazwisko podczas tworzenia nazwy. Dobrze zbadany znak przyczyni się do Twojego sukcesu. Jeżeli chcesz mieć chwytliwą i oryginalną nazwę sprawdź naszą ofertę. Pomożemy Ci stworzyć unikalne i ciekawe oznaczenie sklepu, które przyciągnie wielu klientów.
Tworzenia nazwy nie jest wcale takie łatwe jakby się wydawało. Wybierając ciekawy znak należy unikać pewnych elementów, które mogłyby osłabić Twoją markę, a nawet przysporzyć Ci wiele kłopotów finansowych i prawnych. Typując nazwę idealną unikaj oznaczeń zbyt długich, skomplikowanych, trudnych w wymowy czy do odczytania. Twórz uniwersalną nazwę firmy, która będzie zrozumiała dla jak najwięcej osób. I co ważne wybierz nazwę wolną, tzn. taką którą jeszcze nikt się nie posługuje w danej branży. Jeżeli nie jesteś pewien czy Twój znak spełnia wszystkie powyższe wymagania skontaktuj się z Nami.
Aby skutecznie chronić nazwę sklepu, należy dokonać jej zastrzeżenie w odpowiednim urzędzie patentowym. W Polsce jest nim Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP). Jeżeli natomiast chcesz uzyskać ochronę na terenie 27 państw Unii Europejskiej należy dokonać rejestracji znaku w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Jeśli natomiast to za mało i chcesz działać poza krajami Wspólnoty Europejskiej musisz się zgłosić do Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Otrzymany certyfikat zapewni Ci bezpieczne funkcjonowanie na rynku branżowym przez okres 10 lat z możliwością przedłużenie na kolejne okresy.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.