praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
O ile tworzenie marek przychodzi polskim przedsiębiorstwom łatwo, o tyle, że świadomością zabezpieczenia swoich praw bywa różnie. Zdarza się, że przedsiębiorcy inwestują w opracowanie nazwy, logotypu, koncepcji komunikacji a rezygnują z zabezpieczenia swoich praw do znaku. Sytuację tę porównać można do kupienia domu, gdy nowy właściciel płaci za nieruchomość, a nie dba już o to by umowa była w formie aktu notarialnego. W praktyce transakcja sprzedaży nie dochodzi do skutku.
Marki, które są zastrzeżone można łatwo rozpoznać. Posiadają zazwyczaj przy logotypie charakterystyczny znak w postaci litery R zamkniętej w kole (®). To najczęściej spotykana forma znaku – graficzna lub słowno-graficzna. Możliwości zabezpieczenia znaku jest jednak więcej.
Zgodnie z polskim prawodawstwem, rejestracji podlegać może słowo. To najszersza forma ochrony dla stworzonej marki i w naszej ocenie najbardziej praktyczna. Logo może przecież z czasem ewoluować a ochrona marki cały czas będzie aktualna. Rejestracja słownego znaku towarowego podlega jednak dodatkowym obostrzeniom, które definiują warunki jakie musi spełnić słowo by mogło zostać zarejestrowane. Przede wszystkim nie można zarejestrować słowa istniejącego lub opisującego przeznaczenie oraz cechy charakterystyczne dla danej kategorii produktów lub usług. Dla przykładu – przedsiębiorca który chciałby zarejestrować słowo „żarówka” uzyska odmowę, ponieważ słowo to istnieje i definiuje rodzaj produktu. Z tego też powodu, uzyskanie rejestracji w postaci słownego znaku towarowego jest trudniejsze i nie zawsze możliwe.
Rejestracja ta polega na zgłoszeniu słowa wraz z jego identyfikacją graficzną w postaci logotypu. Znak słowno-graficzny chroni więc określony sposób zapisu znaku. Zazwyczaj jest stosowany jeśli w innej klasie towarów lub usług istnieje zarejestrowany inny znak graficzny posiadający jednak tę samą nazwę. Urząd dopuszcza wówczas możliwość ochrony prawnej takiego znaku, pod warunkiem że nie dochodzi do konfliktu w zakresie klasyfikacji towarów lub usług. Z uwagi na olbrzymią ilość znaków towarowych, jest to najczęściej stosowana forma rejestracji.
Oprócz nazwy ochronie podlegać może również identyfikacja wizualna. W przypadku marek mogą być to elementy układów graficznych np. etykiety produktowe. Jest to szczególnie istotne w przypadku zaistnienia sytuacji, gdy dochodzi do prób podrobienia produktu przez nieuczciwą konkurencję. Przykładem uniwersalnego znaku graficznego, niepowiązanego z żadnym produktem, a stanowiącego element rozpoznawczy firmy, może być np. maskotka firmy Michelin. Rzadko spotykaną formą ochrony może być również zastrzeżenie koloru. Warunkiem jest jednak wskazanie na kolor, który nie jest stosowany w danej branży, a jego barwa musi być wyraźnie odróżniana od pozostałych. Jeśli więc w danej branży dominującym kolorem jest niebieski, rejestracja jednego z jego odcieni będzie problematyczna. Dobrym przykładem jest tutaj marka Milka, której liliowy kolor w sposób charakterystyczny odróżnia markę od innych producentów wyrobów cukierniczych.
Ochronie jako znak towarowy podlegać może również opakowanie lub kształt produktu. Przykładem przestrzennego znaku jest szklana butelka Coca-Coli czy też opakowanie kremu NIVEA (rejestracja w 1934 roku!). Znaki przestrzenne są najczęściej rejestrowane w branży dóbr szybko rotujących (FMCG) - spożywczej i kosmetycznej. Warto również zwrócić uwagę na przemysł monopolowy, gdzie kształt i kolor opakowania produktu pozwala jasno odróżnić go od innych, co ułatwia w praktyce klientowi odnalezienie go na sklepowej półce. Rola przestrzennych znaków towarowych będzie rosła z uwagi na praktyczny zakres jej wykorzystania i skuteczną ochroną przed podrabianiem produktów.
Jednym z najpopularniejszych dźwiękowych znaków towarowych stosuje marka Intel. Dźwięk ten można usłyszeć praktycznie w każdej reklamie radiowej reklamującej sprzęt komputerowy z procesorami tej firmy.
Jak widać, zakres ochrony marki może być dostosowywany i rozszerzany w miarę potrzeb rozwoju marki i narzędzi jakimi dysponuje. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy marka notuje dynamiczny rozwój i rozszerza swoją obecność.
Znak słowny to inaczej nazwa. Nie posiada żadnych elementów graficznych. Rejestrując nazwę zyskujesz najszerszą ochronę Twojej firmy, towaru, produktu czy usługi. Niestety uzyskanie prawa ochronnego na znak słowny jest trudniejsze niż jest to w przypadku rejestracji grafiki. Niemożliwa jest rejestracja znaku słownego, który jest już używany w branży. Podczas tworzenia znaku słownego należy unikać oznaczeń, które opisują rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. Opisowość i rodzajowość nazwy firmy jest jedną z wielu bezwzględnych przesłanek rejestracji znaku towarowego.
Znak słowno-graficzny składa się z zarówno z elementów graficznych jak również słownych. Inaczej nazywany jest logotypem, który przedstawia oznaczenie w sposób graficzny z użyciem słowa. Rejestracja znaku słowno-graficznego jest prostsza niż rejestracja znaku słownego. Wynika to z tego, że w takiem oznaczeniu można wyróżnić więcej (niż jest to w znaku słownym) elementów odróżniających. Uzyskane prawo na dane oznaczenie daje ochronę zarazem na słowo jak również na grafikę. Warunkiem tej ochrony jest występowanie tych elementów razem. Rejestracja znaku słowno-graficznego jest szansą na zastrzeżenie nazwy, która jest uznawana za opisową. Dodanie elementu graficznego, podkreśla, że znak posiada elementy odróżniające, co umożliwia rejestrację znaku w Urzędzie Patentowym.
Znak graficzny składa się z wyłącznie z grafiki. Nie zawiera elementów słownych. Często przedstawiany w kolorach biało-czarnych. Jego zadaniem jest reprezentowanie i identyfikowanie marki. Jest tworzony zgodnie z określonymi wytycznymi, których przestrzeganie umożliwia rejestrację takiego oznaczenia w Urzędzie Patentowym.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.