praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
http://www.istockphoto.com/pl
Wszystko co powinieneś wiedzieć o zastrzeganiu znaków towarowych
Ochrona nazwy firmy powinna być dla każdego przedsiębiorcy priorytetem. Wśród narastającej konkurencji coraz trudniej się wyróżnić. Aby zaistnieć i utrzymać się na rynku konieczne jest oznaczenie przedsiębiorstwa w taki sposób, by zapewnić firmie stabilną pozycję. Dobra nazwa dla firmy może znacznie zwiększyć szanse na sukces przedsiębiorstwa, warto więc ją zabezpieczyć, by ograniczyć możliwość jej naruszenia. Jak możemy chronić nazwę naszej firmy? Istnieje kilka możliwości. Niektóre z nich otrzymujemy z automatu w chwili, gdy stworzymy nazwę dla swojego przedsięwzięcia, o inne musimy się postarać.
Nieznajomość prawa szkodzi. Stworzyłeś, zamówiłeś, lub otrzymałeś idealną nazwę dla swojego biznesu. Co dalej? Zadbaj o jej ochronę. Wyobraź sobie co się stanie, jeśli zainwestuje się mnóstwo pieniędzy w wypromowanie marki i nagle okaże się, że wszystkie nakłady kapitału mogą pójść w błoto przez jakiś szczegół, o który się nie zadbało. Warto znać prawa do nazwy swojej firmy i w razie potrzeby sprawnie je egzekwować.
Nazwa stworzona samodzielnie niesie wiele korzyści. Z uwagi na przepisy prawa autorskiego, posiadacz nazwy ma do niej pełne prawa autorskie, zarówno osobiste, jak i majątkowe. Pamiętaj, że nawet jeśli sprzedasz komuś znak towarowy, to przeniesiesz jedynie prawa majątkowe. Prawa osobiste są niezbywalne i na zawsze pozostają przy twórcy. Jeżeli dojdzie do naruszenia praw autorskich i ktoś bezprawnie użyje np. nazwy przedsiębiorstwa, to twórca znaku może zażądać zaprzestania takiego działania, usunięcia skutków takiego czynu, naprawienia szkody (przez zapłacenie odpowiedniej kwoty lub przywrócenia stanu sprzed powstania uszczerbku). Jeżeli osoba naruszająca nasze prawa, zarobiła na naszym oznaczeniu, możemy również zażądać zwrotu uzyskanych z tego tytułu korzyści.
Zakup usługi tworzenia nazwy jest idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy cenią sobie swój czas, profesjonalizm i dokładność. Specjalistyczna agencja namingowa zadba o wszelkie aspekty marketingowe i prawne nazwy. Pamiętaj! Agencje tworzące nazwy dla firm bez uwzględnienia kwestii i analiz prawnych nie zagwarantują Ci stuprocentowej pewności, że otrzymana nazwa będzie bezpieczna od naruszeń. Przy usłudze tworzenia nazwy pamiętaj o kwestii wspomnianej w poprzednim akapicie – przy cesji nazwy (przeniesieniu prawa do niej) przeniesione zostaną na Ciebie jedynie prawa majątkowe do znaku, prawa osobiste będą przy twórcy, dlatego zadbaj, by w umowie znalazła się klauzula, w której twórcy zrzekają się wszelkich praw autorskich majątkowych, byś mógł jej używać bez obawy, że po kilku latach ktoś się o nią upomni. Więcje o tworzeniu nazw znajdziesz tutaj.
Prawne wymogi tworzenia nazwy dla firmy są tak samo istotne, jak aspekty marketingowe. W większości przypadków, twórcy nazw dla firm, produktów lub usług skupiają się jedynie na znaczeniu marketingowym – nazwa musi się sprzedać! Jednak zanim ruszymy z promocją firmy pod stworzoną nazwą, musimy zwrócić uwagę na to, czy spełnia prawne wymogi nazw dla przedsiębiorstw oraz czy nie narusza praw innych. Kodeks cywilny, kodeks spółek handlowych i ustawa prawo własności przemysłowej szczegółowo określają zasady tworzenia nazw dla poszczególnych rodzajów działalności, oraz wszelkie warunki, które znaki towarowe (w tym nazwy firm) muszą spełniać (nazwa nie może naruszać praw osób trzecich oraz naruszać porządku życia publicznego).
Ochrona nazwy pozwoli również chronić Twoich klientów. Prawo polskie szczegółowo reguluje wszelkie sytuacje, w których może dochodzić do naruszeń z tytułu wprowadzania klientów w błąd. Jeżeli ktoś narusza Twoje prawa, bezprawnie używając oznaczenia Twojej firmy i może tym samym wprowadzać potencjalnych klientów w błąd co do pochodzenia danej oferty, tożsamości producenta, jakości lub rodzaju produktów czy usług, możesz dochodzić swych roszczeń na podstawie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Zastrzeżenie nazwy firmy – jeżeli chodzi o ochronę nazwy firmy – jest rozwiązaniem najbardziej pewnym. Jeżeli posiadasz wartościowe oznaczenie przedsiębiorstwa, rozważ zarejestrowanie jej jako znaku towarowego. Znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które można przedstawić graficznie i nadaje się do odróżnienia produktów i usług jednego przedsiębiorstwa od towarów i usług innych przedsiębiorców działających na tym samym rynku. Jeżeli stworzona nazwa firmy spełnia te przesłanki, jest znakiem towarowym. Znak towarowy można zarejestrować w urzędach patentowych co sprawi, że uprawniony do znaku, będzie miał wyłączne prawo do jego używania, przez 10 lat na określonym terytorium.
http://www.istockphoto.com/pl
Można wyróżnić trzy typy rejestracji znaków towarowych, a ich podział wynika z ograniczeń terytorialnych poszczególnych urzędów:
Zastrzeżona nazwa firmy działa jak alarm samochodowy, w razie naruszenia swojego mienia, można szybko zareagować, by uniemożliwić bezprawne działanie innych. Gdy dojdzie do bezprawnego użycia zarejestrowanego znaku towarowego, można żądać zaprzestania używania go przez osoby nieuprawnione i zwrotu pieniędzy, które otrzymalibyśmy w legalnym udostępnieniu prawa do znaku, na przykład na zasadach licencji. W celu weryfikacji czy nastąpiło naruszenie Twojego znaku towarowe warto prowadzić monitoring znaku towarowego i reagować na ewentualne naruszenia.
Wszystko, co robią przedsiębiorcy ma wielkie znaczenie nie tylko ze względu na czas obecny. Wszelkie działania rozsądnego biznesmena prowadzą do uzyskania korzyści w przyszłości. Rozwój przedsiębiorstwa, zwiększenie zysków, pomnożenie ilości kontrahentów i rozszerzenie renomy marki, to dla niektórych najważniejsze cale, do których ma dążyć przedsiębiorstwo. Wszystkie te plany realizowane są pod jedną, niepowtarzalną, dopasowaną wyjątkową nazwą. Przez lata inwestuje się, by wypromować konkretne oznaczenie. Po pewnym czasie nazwa nie jest już jedynie pustym frazesem, ale zaczyna ewoluować i łączyć w sobie pewną jakość reprezentowaną przez firmę, zaufanie klientów, doświadczenie i całe know-how przedsiębiorstwa. Nazwa firmy z każdym dniem zwiększa swoją wartość. Świadczą o tym przykłady takich marek, jak Apple, Facebook, Coca-cola, których znaki towarowe stanowią spójne, lecz traktowane oddzielnie elementy przedsiębiorstw, osiągające kosmiczną wartość na rynku. Jeżeli te znaki towarowe nie byłyby chronione, cały wkład wniesiony przez firmy poszedłby na marne. Z tego podsumowania wnioski nasuwają się same. Odpowiednie stworzenie nazwy dla firmy i monitorowanie jej bezpieczeństwa ma takie samo znaczenie jak sama jej promocja. Doświadczony przedsiębiorca wie, jak wielkie znaczenie ma zarejestrowanie nazwy jako znaku towarowego. Idąc wzorem najlepszych, warto ochronić nazwę i logo firmy.
Jeżeli chcesz zastrzec znak towarowy musisz wybrać odpowiedni urząd, do którego należy złożyć poprawnie uzupełniony wniosek. Jeśli chcesz aby Twoja nazwa była objęta ochroną krajową należy złożyć wniosek rejestracyjny do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast jeżeli uznasz, że taka ochrona jest zbyt wąska dla prowadzenia działalności, należy znak zgłosić do Urzędu Unii Europejskiej ds Własności Intelektualnej. Wówczas ochrona Twojego znaku będzie rozciągać się na teren 27 państw członkowskich wspólnoty europejskiej. Ale jeżeli chcesz prowadzić biznes poza granicami Unii Europejskiej konieczna jest rejestracja nazwy w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej. Niestety wiąże się ona z większymi kosztami, ale taka rejestracja może zapewnić ochronę nazwy na wybranym przez Ciebie terenie spośród 113 państw.
Aby skutecznie chronić nazwę firmy należy dokonać jej zastrzeżenia w odpowiednim urzędzie patentowym. Zanim jednak dokonasz zgłoszenia znaku towarowego zbadaj wybraną przez Ciebie nazwę pod kątem formalnym i prawnym. Możesz tego dokonać sam lub poprosić o pomoc rzecznika patentowego lub firmę brandingową. Dzięki poprawnie dokonanej wstępnej analizie znaku towarowego unikniesz bezwzględnych przesłanek rejestracji nazwy, które są powodem odrzucenia wniosku zgłoszeniowego przez eksperta urzędu patentowego. Przed rejestracją znaku należy sprawdzić czy wybrana przez Ciebie nazwa jest wolna. Urzędnik podczas procesu rejestracyjnego nie sprawdza nazwy pod kątem dostępności. To zadanie należy do zgłaszającego znak. Jednak samo sprawdzenie Internetu nie wystarczy. Tu należy posilić się fachową wiedzą, którą dysponują nasi specialiści.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.