praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Aby pojąć niebywały sukces Walmartu należy przybliżyć sylwetkę jego twórcy, którego charakter i sposób myślenia o rynku odcisnął nieśmiertelne piętno na jego dziele.
Otóż twórcą marki Walmart był pochodzący z rodziny ubogich farmerów z Kingfisher (Oklahoma) Samuel Moore Walton. Z powodu słabej sytuacji finansowej Sam już jako dziecko musiał pracować – oprócz rozwożenia mleka z rodzinnej farmy zajmował się również sprzedawaniem gazet. Z kolei później, by zarobić na studia na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Missouri zatrudnił się jako kelner oraz ratownik na basenie. Po ukończeniu studiów I stopnia w 1940 roku rozpoczął pracę jako stażysta kierowniczy w sklepie sieci J.C. Penney w Des Moines (Iowa). Jednak po przystąpieniu Stanów Zjednoczonych do II wojny światowej przydzielono go do żandarmerii wojskowej. W 1943 roku ożenił się z Helen Robson, którą poznał czekając na powołanie do wojska. Po zakończeniu wojny Sam Walton pożyczył od teścia 25 tys. dolarów, aby móc otworzyć sklep należący do sieci o namingu Ben Franklin. Ostatecznie sklep powstał w Newport w stanie Arkansas. Warto zaznaczyć, że sklep bardzo dobrze prosperował.
Gdy w 1950 roku wygasła dzierżawa Walton postanowił się przenieść do Bentonville i otworzyć nowy sklep w ramach sieci Ben Franklin. Swój sklep Sam nazwał „Walton's Five & Dime”. Dzięki słabej sytuacji materialnej w przeszłości Sam Walton bardziej niż inni sklepikarze szanował pieniądze swoich klientów, dlatego też stwierdził, że jego sklep będzie sprzedawał produkty za 5 lub 10 centów. Następnie - otwierając nowe sklepy- zdecydował się na stworzenie sieci w sieci. W celu lepszego zarządzania biznesem w 1953 roku zdobył licencję pilota, kupił samolot i z lotu ptaka analizował, które punkty są najbardziej korzystne na lokalizację jego sklepów. Walton wprowadzał w swojej sieci skuteczne rozwiązania stosowane już w innych sklepach jak np. samoobsługa.
Źródło: pl.fotolia.com/
Następnie Sam Walton zainteresował się koncepcją sklepu dyskontowego, którą w 1948 roku wprowadził w Nowym Jorku dom towarowy o nazwie E.J. Korvette's. Dlatego też w 1962 roku zaproponował managerom z sieci Bena Franklina współpracę oparta na takim modelu działania. Ze względu na ich odmowę Walton postanowił otworzyć sklep na własną rękę. Za wzór obrał sobie sieć sklepów S.S. Kresgego, które nosiły nazwę Kmart. Sklepy Kmart oferowały klientom towary w cenie około dziesięciu centów. Waltonowi spodobał się fakt, że sieć Kmart była bardzo dobrze zaplanowana i wzorowo zaopatrzona. Otwarty przez Sama Waltona 2 lipca 1962 roku magazyn dyskontowy oparty był na wzorcu Kmart. Również nazwa dla firmy Sama - Walmart powstała jako naśladownictwo nazwy Kmart. Sam Walton tak jak E.J. Korvette's zastosował pierwszą część swojego nazwiska oraz dodał do niego skopiowaną od Kmart cząstkę „mart”. Warto dodać, że w 1964 nastąpiła zmiana nazwy firmy na Walmart, która funkcjonowała do 2008 roku, gdy zdecydowano się powrócić do łącznej pisowni. Dużą różnicą pomiędzy obiema sieciami, była lokalizacja sklepów - Kmart zakładał sklepy w miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców, dlatego tez Walmart zdecydowała się na start w mniejszych miejscowościach. Pierwszy magazyn ulokowany był w Rogers, w stanie Arkansas. Sam Walton wiedział, że o sukcesie na rynku oprócz lokalizacji, dostępnego asortymentu produktów, kompetencji personelu liczy się także, a może przede wszystkim polityka cenowa. Aby oferować produkty o niskich cenach Walmart starał się działać przy jak najniższych kosztach własnych. Firma starała się oszczędzać nie tylko w miejscu powstawania kosztów, ale także w całym systemie organizacyjnym. Dlatego też centrala firmy mieściła się w małym pokoiku na piętrze magazynu.
Spektakularny sukces Walmart był możliwy dzięki nowatorskim sposobom zarządzania, które w swojej sieci sklepów wprowadził Sam Walton. Jako właściciel dużej sieci starał się dbać o kieszenie klientów, dlatego też wykorzystywał swoją pozycję aby wymusić na dostawcach eliminowanie niepotrzebnych kosztów. Dbałość o klienta motywował zdaniem: "Jedyną osobą, która może zwolnić zarówno prezesa firmy, jak i kasjera, jest klient: wystarczy, że zacznie robić zakupy u konkurencji". Wiedząc jak ważny dla firmy jest jej pozytywny wizerunek działał według koncepcji: „Dostarczaj klientom więcej, niż obiecujesz — daj im to, czego chcą i jeszcze trochę.”
Bardzo ważnym aspektem zarządzania Walmart było dzielenie się zyskami z menedżerami sklepów – był to ważny aspekt motywujący pracowników do pracy nad osiąganiem dobrych wyników sprzedażowych. Sam Walton bardzo doceniał inwencję i pomysłowość swoich pracowników. Zawsze powtarzał, że pracowników należy traktować jak partnerów, aby czuli się jak jednostki wspólnie budujące sukces przedsiębiorstwa.Oprócz powyższych Walton był wierny zasadzie: „Wciąż próbuj nowości i nie obawiaj się niepowodzenia."Właśnie działania tego typu spowodowały, że sieć jako pierwszy z detalistów wprowadziła w 1980 roku system skanowania kodów paskowych oraz ma możliwość korzystania z łączy satelitarnych. Właśnie m. in. Dzięki wymienionym powyżej metodom Walmart pokonał konkurencję oraz stał się największą siecią sklepów detalicznych, która osiąga średnioroczne przychody na poziomie ponad 300 mld USD.
Obecnie 39 proc. akcji Walmartu posiada trójka dzieci Sama Waltona: Rob, Jim i Alice. Choć firmą kieruje Lee Scott, to Waltonowie spotykają się kilka razy w roku, by kontrolować, czy firma działa zgodnie z wytycznymi Sama Waltona.
Jak można zauważyć na zamieszczonych obrazkach – Walmart często zmieniał projekt logo. Myślnik w nazwie firmy pomiędzy literami „L” i „M”pojawił się w 1964 roku. Z kolei w 1992 roku myślnik ten został zastąpiony przez słynną gwiazdkę. Aktualny znak firmowy powrócił do łącznego pisania namingu; dodatkowo z prawej strony typografii umieszczony został kwiatek. Logo to weszło w skład systemu identyfikacji wizualnejmarki 30 czerwca 2008 roku. Użycie symbolu graficznego w postaci kwiatka ma symbolizować życzliwość marki oraz jej zaangażowanie w działalność związaną z ochroną środowiska. Dodatkowo w 2012 roku opracowane zostało logo upamiętniające 50-lecie firmy. Znanymi sloganami sieci są: "Wal-Mart. Always Low Prices. Always." (Zawsze niskie ceny. Zawsze.) oraz "Save Money. Live Better." (Oszczędzaj pieniądze. Żyj lepiej.). Działając zgodnie z nimi firma zyskała sympatię i lojalność swoich klientów.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.