praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Źródło: Fotolia.com
Podczas II wojny światowej a także zaraz po jej zakończeniu kawa była towarem deficytowym - w hamburskich magazynach zapasy kawy zostały doszczętnie wyczerpane. Ludziom brakowało smaku i aromatu kawy, więc poszukiwali zamienników – stosowano np. burak pastewny i prażony jęczmień lub wywar z żołędzi. Nic jednak nie mogło zastąpić kawy. Doskonale w potrzeby konsumentów wstrzeliła się wówczas nowo powstała firma Tchibo. Otóż Max Herz po wojnie przejął firmę importową swojego ojca, a posiadając bezcenne wówczas kontakty z producentami kawy w Ameryce Południowej zyskał szansę na rozkręcenie swojego własnego biznesu. Dlatego też uzyskawszy pozwolenie na import kawy do Niemiec w dniu 15 marca 1949 roku w Hamburgu Maks Herz i Carl Tchiling-Hiryan założyli firmę Tchibo. Nazwa dla firmy powstała poprzez połączenie pierwszej części nazwiska Carla Tchilinga-Hiryana i słowa „bohne” w jęz. niem. oznaczającego ziarno. To właśnie dzięki akronimowi Tchi+bo mamy dziś markę Tchibo.
Ze względu na zniszczenia dróg i sieci transportowych spowodowane wojną Maks Herz postanowił sprzedawać kawę za pośrednictwem poczty. Nazwa dla produktu, który jako pierwszy był oferowany przez firmę brzmiała: Kawa świeżo palona Brasil.
Pierwszy sklep pod szyldem Tchibo został otwarty w 1955 roku w Hamburgu. Już w trzy lata od tego momentu - w 1958 roku – na terenie całych Niemczech działało aż 77 sklepów. W tym samym roku mieszanka Tchibo Gold-Mocca stała się najpopularniejszą kawą wśród Niemców.
Sympatię odbiorców kawa Tchibo zyskała również dzięki pomysłowej promocji marki. Już w latach 50. Tchibo wyróżniło się na rynku poprzez pakowanie kawy nie w stosowane powszechnie papierowe torby lecz w praktyczne ściereczki kuchenne czy też pojemniki plastikowe lub metalowe, z których wolniej ulatywał aromat. Nowum był także pomysł wysyłki upominków dla stałych klientów. W 1949 roku w okresie świąt Bożego Narodzenia marka Tchibo wysyła klientom kawę w specjalnie przygotowanych, ozdobnych pojemnikach. Furorę wśród konsumentów zrobił także magazyn Tchibo wydany po raz pierwszy w 1952 roku – w magazynie zamiast reklam marka umieściła informacje na temat produkcji kawy Tchibo, przepisy, nowinki dotyczące mody, horoskopy itp. Bestsellerem okazała się także książka kucharska Tchibo z 1973 r. Oprócz wspomnianej formy promocji Tchibo wpadło na pomysł otwarcia coffeeshopów, w których za niewielką cenę klienci mogli degustować różnorodne rodzaje kaw Tchibo.
Projekt logo marki Tchibo.
Słynny projekt logo Tchibo - parujące ziarno kawy - należy do systemu identyfikacji wizualnej marki od 1985 roku. Z marką kojarzony jest także Mr. Pithey – postać stworzona w 1961 roku w celach reklamowych. Mr. Pithey to mężczyzna w średnim wieku, z wąsikiem występujący najczęściej w ciemnym garniturze i czarnym, filcowym kapeluszu typu Homburg. W reklamach telewizyjnych Mr. Pithey był przedstawiany jako opiekun marki, który doglądał zbiorów ziaren kawy, czuwał nad ich transportem oraz dbał o jakość receptur udostępnianych do sprzedaży. Mr. Pithey pojawiał się w spotach do końca lat 80 XX wieku. Następnie w 2009 roku, z okazji 60. urodzin Tchibo powrócił on do sklepów jako humanstand (postać z tektury promująca markę).
Firma Tchibo rozwijała się prężnie, dlatego też w latach 90. XX wieku zdecydowano się na jej ekspansję zagraniczną. Do Polski marka trafiła w czerwcu 1992 roku. Warto dodać, że marka Tchibo nadal znajduje się w rękach rodziny Herzów. Obecnym właścicielem jest Michael Herz, który zarządza spółką Maxinvest, w której portfolio znajduje się marka Tchibo.
Źródło: Fotolia.com
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.