Zapytaj o ofertę
źródłem marki jest dobra nazwa
Zadzwoń:
504 056 480
powrót

Historia marki KIA

Historie nazw

Kia Motors to najstarsze koreańskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne, które zajmuje się  produkują samochodów osobowych oraz lekkich dostawczych. Obecnie Kia Motors należy do grupy Hyundai Kia Automotive.

 

Logo jest kluczowym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej marki.

 


Historia firmy rozpoczęła się w 1944 roku od ręcznej produkcji części do rowerów sprzedawanych na przedmieściach Seulu. Ówczesna nazwa dla firmy brzmiała:  „Kyungsung Precision Industry”.
W marcu 1952 roku nazwa tazostała zmieniony na  „Kia Industry Corp.” Nazwa „Kia” powstała z połączenia dwóch słów „ki” oraz „a”. W języku koreańskim pierwszy człon - „ki” oznacza  powstać lub wywodzić się, z kolei człon drugi - „a” oznacza Azję. W uproszczeniu można więc uznać, że nazwa Kia oznacza „powstać w Azji” lub „wywodzić się z Azji”.

 

 

nazwa dla firmy samochodowej Źródło: istockphoto.com/pl

 

Chcąc sprostać potrzebom lokalnego rynku Kia w 1961 roku rozpoczęła wytwarzanie motocykli, a od 1962 roku zaczęła wytwarzać trójkołowe pojazdy dostawcze K-360. Na początku lat 70. przedsiębiorstwo skonstruowało pierwszy własny silnik benzynowy i rozpoczęła produkcję samochodów. Pierwszym autem wytwarzanym pod marką Kia była ciężarówka o nazwie Tytan powstała w 1971 roku. Nazwa dla produktu- Tytan- w języku koreańskim oznacza właśnie  ciężarówka. Z kolei pierwszym samochodem pasażerskim marki Kia był „Brisa S100” produkowany od października 1974 roku. Warto wiedzieć, że był to licencyjny model Mazdy Familia. Produkcję modelu  Brisa zakończono w 1981 roku.
Nie był to ostatni model wyprodukowany przez firmę Kia na licencji japońskiego koncernu Mazda. Dla przykładu:


W latach 1978-1981 przedsiębiorstwo Kia zajmowało się także montażem samochodów Peugeot 604 i Fiat 132.
Rok po wprowadzeniu Brisy, czyli w 1975 roku na jej podstawie powstał pikap, który był pierwszym modelem Kii przeznaczonym na eksport.
W marcu 1990 nastąpiła zmiana nazwy firmy z „Kia Industry Corp.” na  „Kia Motors”. Po tej zmianie firma rozpoczęła intensywną ekspansję swojej działalności na rynki obu Ameryk i Europy. 
Do Polski marka Kia trafiła w 1995 roku. Początkowo filia handlowa działała pod nazwą PB Motors, a w 1997 roku przyjęta została nazwa „Kia MotorsPolska SP. z o.o.” Nie od razu jednak marka Kia zyskała w Polsce popularność. Ze względu na to, że koreańskie samochody były traktowane przez Europejczyków jak auta gorszej kategorii nie cieszyły się zaufaniem także w Polsce. Marka podjęła jednak to wyzwanie i już 15 lat później znalazła się w krajowej czołówce  motoryzacyjnych rankingów.
W wyniku kryzysu azjatyckiego, którego początek przypada na rok 1997, marka Kia została  przejęta w 1998 roku przez  Hyundaia. W roku 2003 koncern Hyundai nosi nazwę Hyundai Kia Automotive Group.
W latach 2003 – 2008 Kia zdecydowała się wprowadzić na rynek 18 modeli, które przeszły radykalną odnowę. Przełomem momentem w europejskiej historii marki Kia był rok 2006, w którym pokazano model cee’d, który został specjalnie zaprojektowany dla europejskiego klienta. To właśnie ten model w znacznym stopniu przyczynił się wykreowania marce nowego wizerunek, które przełożył się na efekty sprzedażowe i tym samym  przyczynił się do rozwoju firmy. Marka zawdzięcza to także projektantowi pojazdów- Peterowi Schreyer’owi, który nadał autom marki Kia  świeżą, dynamiczną stylistykę. Sympatię odbiorców marka zyskała również dzięki wprowadzonej w 2010 roku 7-letniej gwarancji  na wszystkie modele Kia sprzedawane w Europie. W latach  2009 – 2012 Kia zaprezentowała w skali globalnej 20 ulepszonych lub zupełnie nowych modeli. Tak prowadzona przez markę ofensywa spowodowała dwukrotne zwiększenie sprzedaży względem okresu poprzedniego. Znacząco zwiększyła się także sama wartość marki Kia, która w  roku 2011 wyniosła 4,5 mld USD. Wówczas marka znalazła się na liście Best Global Brands, czyli stu  największych i  najlepszych marek na świecie.

jak nazwać firmę samochodowąŹródło: istockphoto.com/pl

 

Oprócz wspomnianych prac związanych z rozwojem i designem oferowanych produktów marka Kia inwestuje także w kampanie marketingowe, które prowadzą do kreowania jej wizerunku oraz wzrostu wartości marki. Dobry PR Kia zdobywa jako oficjalny partner motoryzacyjny turniejów FIFA w latach 2010 – 2014 oraz UEFA Euro w latach 2008 – 2016.  Działaniem promujący markę jest również sponsoring tenisowego Australian Open oraz Pucharu Davisa.

Kia zgodnie ze swoim mottem: „The Power to Surprise” stara się wciąż pracować nad techniką i designem, aby wykraczać poza oczekiwania klientów. 

 

 CIEKAWOSTKI:

 

 

 

Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni


powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook