praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Historia firmy rozpoczęła się w 1944 roku od ręcznej produkcji części do rowerów sprzedawanych na przedmieściach Seulu. Ówczesna nazwa dla firmy brzmiała: „Kyungsung Precision Industry”.
W marcu 1952 roku nazwa tazostała zmieniony na „Kia Industry Corp.” Nazwa „Kia” powstała z połączenia dwóch słów „ki” oraz „a”. W języku koreańskim pierwszy człon - „ki” oznacza powstać lub wywodzić się, z kolei człon drugi - „a” oznacza Azję. W uproszczeniu można więc uznać, że nazwa Kia oznacza „powstać w Azji” lub „wywodzić się z Azji”.
Źródło: istockphoto.com/pl
Chcąc sprostać potrzebom lokalnego rynku Kia w 1961 roku rozpoczęła wytwarzanie motocykli, a od 1962 roku zaczęła wytwarzać trójkołowe pojazdy dostawcze K-360. Na początku lat 70. przedsiębiorstwo skonstruowało pierwszy własny silnik benzynowy i rozpoczęła produkcję samochodów. Pierwszym autem wytwarzanym pod marką Kia była ciężarówka o nazwie Tytan powstała w 1971 roku. Nazwa dla produktu- Tytan- w języku koreańskim oznacza właśnie ciężarówka. Z kolei pierwszym samochodem pasażerskim marki Kia był „Brisa S100” produkowany od października 1974 roku. Warto wiedzieć, że był to licencyjny model Mazdy Familia. Produkcję modelu Brisa zakończono w 1981 roku.
Nie był to ostatni model wyprodukowany przez firmę Kia na licencji japońskiego koncernu Mazda. Dla przykładu:
W latach 1978-1981 przedsiębiorstwo Kia zajmowało się także montażem samochodów Peugeot 604 i Fiat 132.
Rok po wprowadzeniu Brisy, czyli w 1975 roku na jej podstawie powstał pikap, który był pierwszym modelem Kii przeznaczonym na eksport. W marcu 1990 nastąpiła zmiana nazwy firmy z „Kia Industry Corp.” na „Kia Motors”. Po tej zmianie firma rozpoczęła intensywną ekspansję swojej działalności na rynki obu Ameryk i Europy.
Do Polski marka Kia trafiła w 1995 roku. Początkowo filia handlowa działała pod nazwą PB Motors, a w 1997 roku przyjęta została nazwa „Kia MotorsPolska SP. z o.o.” Nie od razu jednak marka Kia zyskała w Polsce popularność. Ze względu na to, że koreańskie samochody były traktowane przez Europejczyków jak auta gorszej kategorii nie cieszyły się zaufaniem także w Polsce. Marka podjęła jednak to wyzwanie i już 15 lat później znalazła się w krajowej czołówce motoryzacyjnych rankingów. W wyniku kryzysu azjatyckiego, którego początek przypada na rok 1997, marka Kia została przejęta w 1998 roku przez Hyundaia. W roku 2003 koncern Hyundai nosi nazwę Hyundai Kia Automotive Group.
W latach 2003 – 2008 Kia zdecydowała się wprowadzić na rynek 18 modeli, które przeszły radykalną odnowę. Przełomem momentem w europejskiej historii marki Kia był rok 2006, w którym pokazano model cee’d, który został specjalnie zaprojektowany dla europejskiego klienta. To właśnie ten model w znacznym stopniu przyczynił się wykreowania marce nowego wizerunek, które przełożył się na efekty sprzedażowe i tym samym przyczynił się do rozwoju firmy. Marka zawdzięcza to także projektantowi pojazdów- Peterowi Schreyer’owi, który nadał autom marki Kia świeżą, dynamiczną stylistykę. Sympatię odbiorców marka zyskała również dzięki wprowadzonej w 2010 roku 7-letniej gwarancji na wszystkie modele Kia sprzedawane w Europie. W latach 2009 – 2012 Kia zaprezentowała w skali globalnej 20 ulepszonych lub zupełnie nowych modeli. Tak prowadzona przez markę ofensywa spowodowała dwukrotne zwiększenie sprzedaży względem okresu poprzedniego. Znacząco zwiększyła się także sama wartość marki Kia, która w roku 2011 wyniosła 4,5 mld USD. Wówczas marka znalazła się na liście Best Global Brands, czyli stu największych i najlepszych marek na świecie.
Źródło: istockphoto.com/pl
Oprócz wspomnianych prac związanych z rozwojem i designem oferowanych produktów marka Kia inwestuje także w kampanie marketingowe, które prowadzą do kreowania jej wizerunku oraz wzrostu wartości marki. Dobry PR Kia zdobywa jako oficjalny partner motoryzacyjny turniejów FIFA w latach 2010 – 2014 oraz UEFA Euro w latach 2008 – 2016. Działaniem promujący markę jest również sponsoring tenisowego Australian Open oraz Pucharu Davisa.
Kia zgodnie ze swoim mottem: „The Power to Surprise” stara się wciąż pracować nad techniką i designem, aby wykraczać poza oczekiwania klientów.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.