praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Nazwa dla firmy powstała od imienia i nazwiska jej założyciela, czyli Levi'sa Straussa. Warto jednak zaznaczyć, że Strauss był niemiecko-żydowskim imigrantem, dlatego też oryginalna pisownia jego imienia i nazwiska to: Löb Strauß. Do San Francisco Levi Strauss przyjechał w 1853 roku, aby na Zachodnim Wybrzeżu otworzyć filię pasmanterii, którą w Nowym Jorku prowadzili jego bracia. Przez 20 lat rozwinął biznes zamieniając małą pasmanterię na dobrze funkcjonującą firmę. Jednym z wielu klientów hurtowni Levi Strauss & Co był krawiec z Reno (Nevada) - Jacob Davis. Z kolei pewien klient Davisa regularnie rozdzierał kieszenie spodni - aby temu zapobiec krawiec zaczął szukać sposobu na ich wzmocnienie. Po licznych próbach stwierdził, że najbardziej skuteczne jest umieszczenie w miejscach najbardziej narażonych na rozdarcie metalowych nitów. Dlatego też wprowadził je w takich miejscach jak rogi kieszeni czy podstawa rozporka. Innowacyjny pomysł szybko zyskał sympatię klientów. Jacob Davis obawiając się kradzieży tego świetnego pomysłu postanowił poszukać wspólnika, by wspólnie opatentować wynalazek. Spółka z Levim Straussem od razu wydała mu się doskonałym posunięciem – Levi dostarczałby niezbędnych materiałów, a Jacob przygotowywał spodnie.
Źródło: pl.fotolia.com/
Znający branżę Levi dostrzegł potencjał w nowym produkcie, dlatego też chętnie zgodził się założyć spółkę z Jacobem Davisem. 20 maja 1873 roku wspólnicy otrzymali patent nr 139,121 z amerykańskiego urzędu patentowego. Stąd też oficjalnie ta data uznawana jest za czas powstania współczesnych dżinsów. Choć spodnie z dżinsu szyte były już wcześniej, to jednak dopiero Levi Strauss & Co. wypuścił na rynek model z zastosowaniem nitów. Dżins do produkcji nitowych spodni pochodził z firmy Amoskeag Mill w Manchesterze (New Hampshire), która słynęła z wytwarzania wysokiej jakości tkanin. Niemal wszystkie osoby pracujące w trudnych warunkach kupowały te innowacyjne, niezwykle wytrzymałe spodnie. Właśnie ze względu na tą wytrzymałość pierwsze dżinsy robocze marki Levi's nazywano „Waist overalls” (w jęz. pol. „kombinezon do pasa”). W 1905 roku premierę miał kultowy dziś model levisów o namingu 501. W latach 30. marka zamiast guzików zaczęła stosować zamek błyskawiczny. Kolejnym ważnym dla Levi Strauss & Co. wydarzeniem był rok 1934, gdy firma stworzyła pierwsze niebieskie dżinsy dla kobiet - tzw. "lady levi's". Model ten na terenie całych USA rozpromowany został przez amerykański magazyn modowy Vogue. Do Europy marka dżinsów Levi's trafiła w latach 40. Zwiększoną sprzedaż Levi Strauss & Co. zaczęła odnotowywać od lat 50., gdy levisy pojawiły się w filmach. Wówczas odbiorcy zaczęli utożsamiać markę z buntem, nonszalancją i wolnością. Konsumenci identyfikowali się z chodzącymi w dżinsach: Marlonem Brando w "Dzikim", Jamesem Deanem w "Buntowniku bez powodu". W levisach pokazywali się też często: Elvis Presley, Marylin Monroe czy Brigitte Bardot. Pierwszy spot reklamowy marki Levi's pojawił się na antenie amerykańskiej telewizji w 1966 roku. Wówczas ambasadorami marki byli: Paul Revere and The Raiders czy The Jefferson Airplane. Duży rozgłos nadała Levi's-owi okładka płyty Rolling Stones'ów w dżinsach z otwartymi rozporkami, którą zaprojektował w 1971 roku Andy Warhol.
Co istotne, dżinsy Levis'a zakładają zarówno członkowie subkultur, zwykli robotnicy jak również uniwersyteccy profesorowie.
Warto dodać, że Levi Strauss & Co. miał wyłączne prawo do produkcji nitowanej odzieży do 1890 roku, gdy patent trafił do domeny publicznej. Po wygaśnięciu ochrony patentowej, wiele firm produkujących odzież chcąc naśladować Levi's-a zaczęło naśladować oryginalne nitowane dżinsy. Na bazie owego patentu wyrosły takie marki jak: Wrangler, Lee, Evisu, 7 for All Mankind itd.
Pomimo to, należy pamiętać, że dżinsy, które masz na sobie wzorowane są na oryginalnych spodniach wyprodukowanych przez Jacoba Davisa i Levi'sa Straussa.
Źródło: baza zastrzeżonych znaków towarowych TMView
Znajdujące się powyżej projekty logo, są aktualnymi znakami graficznymi marki Levi's. Słynna biała typografia na czerwonym tle weszła w skład systemu identyfikacji wizualnej marki w 1936 roku. Czerwony kolor tła symbolizuje energię, pasję i determinację. Jednocześnie jest on oznaką wytrzymałości i buntu.
Z kolei drugi znak firmowy używany był jako logo w 1886 roku, a obecnie znajduje się na naszywkach spodni Levi's. Grafika ta przedstawia dwa końskie zaprzęgi, które idąc w przeciwnych kierunkach próbują rozerwać dżinsy marki Levi's. Wybór takiej grafiki wynika z chęci ukazania wytrzymałości i jakości oferowanych przez Levi Strauss & Co. produktów.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.