praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Przybliżmy sylwetkę założyciela marki - otóż Ferruccio Lamborghini studiował na Uniwersytecie w Bolonii, gdzie uzyskał tytuł inżyniera mechanika. Ze względu na swoje wykształcenie w okresie II wojny światowej Ferruccio pracował jako mechanik w warsztacie lotniczym. Po zakończeniu wojny zajął się produkcją maszyn rolniczych (ciągników i traktorów). Początkowo budował je z części otrzymywanych z uszkodzonych pojazdów wojskowych, lecz już w 1948 roku zaczął przygotowywać swoje własne konstrukcje. Pierwsze przedsiębiorstwo o namingu „Lamborghini Trattori” otworzył w Cento, niewielkim miasteczku niedaleko Bolonii.
Źródło: Materiały reklamowe firmy Lamborghini.
Przykładowy plakat reklamowy marki Lamborghini.
W prawym dolnym roku znajduje się napis: "WELCOME TO SANT'AGATA BOLOGNESE. HOME OF LAMBORGHIN".
Biznes rozwijał się bardzo szybko dlatego też wkrótce Ferruccio stał się majętnym biznesmanem. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że pierwsze auto Lamborghini powstało wskutek ostrej dyskusji między miłośnikiem wozów sportowych Lamborghinim a Enzo Ferrarim (właściciel marki Ferrari). Wówczas Ferruccio Lamborghini jako dobrze usytuowany producent traktorów mógł sobie pozwolić na tak luksusowe marki aut jak Ferrari czy Maserati. Otóż niezadowolony ze swojego auta marki Ferrari Ferruccio Lamborghini zasugerował Enzo Ferrariemu konieczność pewnych zmian konstrukcyjnych. Słysząc te uwagi Enzo Ferrari oburzył się i zakwestionował kompetencje konstrukcyjne Lamborghiniego. Ferruccio Lamborghini poczuł się znieważony i postanowił udowodnić Enzo kto jest lepszy. W 1963 roku powołał firmę Automobili Ferruccio Lamborghini S. A., której siedziba znajduje się w Sant'Agata, między Bolonią a Modeną. Choć Ferruccio posiadał wykształcenie mechaniczne, talent, pomysł i pieniądze, to miał niewielkie doświadczenie w produkcji aut. Dlatego też zatrudnił wybitnych inżynierów, w tym Franco Scaglione z pracowni Bertone, który zajął się projektem nadwozia. Już rok później wyprodukowano pierwszy model marki Lamborghini. Nazwa dla tego produktu to - 350 GT. Jak na owe czasy samochód 350 GT był bardzo lekki, gdyż szkielet jego nadwozia zbudowano z bardzo cienkich rur aluminiowych i cienkich aluminiowych blach. 350 GT miał swoją premierę w 1964 roku podczas genewskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego. Ze względu na to, że wyprodukowano jedynie 120 sztuk modelu Lamborghini 350 GT to jego cena wynosi sto tysięcy dolarów. Zaprezentowany model spowodował, że o firmie Lamborghini zaczęli dyskutować bogaci ludzie, którzy poszukiwali nowości na rynku samochodów sportowych. Prawdziwą popularność przyniósł marce jednak model Miura z 1966 roku. W tym modelu nadwozie samochodu zostało zaprojektowane przez słynnego konstruktora Marcello Gandiniego ze studia Bertone. Oprócz pięknego nadwozia model Miura wyróżniał się także zamontowanym centralnie za przednią osią auta silnikiem V12. Z kolei w 1971 roku na genewskim salonie zaprezentowane kolejny projekt Marcello Gandiniego. Był to model Countach posiadający niskie nadwozie oraz znane na całym świecie lambo-doors- drzwi otwierane w przód do góry. Te podnoszone niczym skrzydła drzwi stały się wręcz symbolem ekstrawagancji i nadały modelowi niepowtarzalny charakter.
Mimo licznych sukcesów na rynku samochodów sportowych firma Automobili Ferruccio Lamborghini S.A popadła w finansowe tarapaty. Dlatego też Ferruccio w 1972 roku postanowił sprzedać Lamborghini Trattori oraz 51 proc. udziałów w Automobili Lamborghini S.A. Nowymi właścicielami marki stali się Szwajcarzy- Rene Leimer i Georges-Henri Rosetti. Następnie markę przejął Patrick Mimran, który sprzedał swoje udziały firmie Chrysler w 1987 roku. To właśnie pod kierownictwem Chryslera w 1990 roku powstał model Lamborghini Diablo
Logo Lamborghini.
Wówczas właśnie podczas jazd testowych model ten, zasłynął jako najszybszy samochód świata, któy mógł uzyskac prędkość 340 km/h. Kolejna zmiana właściciela nastąpiła w 1994 roku, gdy Chrysler sprzedał udziały firmie Megatech. Od 1998 roku Lamborghini pozostaje własnością Audi AG, wchodzącego w skład koncernu Volkswagena.
W 2013 roku Lamborghini świętuje swoje pięćdziesięciolecie, dlatego też w związku z tą uroczystością włoska marka ogłosiła, że zaprezentuje specjalny, urodzinowy modelu auta.
Omawiając tak znaną markę należy również omówić projekt logo, który jest częścią systemu identyfikacji wizualnej Lamborghini. Jako znak firmowy Ferruccio Lamborghini obrał wizerunek złotego byka znajdującego się na czarnej tarczy. Etymologia takiego logo jest związana ze znakiem zodiaku założyciela marki oraz z uwielbieniem jakim Ferruccio darzył walki byków. Oprócz tego byk jako symbol siły, męstwa i brawury odpowiadał swym charakterem produkowanym przez Lamborghini superszybkim samochodom. Warto zaznaczyć, że związki marki z bykiem nie kończą się tylko na logo. Od 1966 roku marka Lamborghini postanowiła, zamiast oznaczeń liczbowych stosować w namingu kolejnych produkowane przez siebie modeli pełne nazwy. W taki sposób powstały związane ze słynnymi bykami, torreadorami czy ranczem nazwy modeli takie jak np.: Miura, Islero, Gallardo. Pamiętać należy, że nie wszystkie modele noszą nazwy o takiej etymologii. Przykładem jest tu model Countach, którego nazwa pochodzi od zapisu gwarowego okrzyku zachwytu lub zdziwienia stosowanego w Turynie. W wolnym tłumaczeniu na język polski byłoby to coś w stylu "a niech to". Przyjęto właśnie taki naming, gdyż powszechnie znany projektant Nuccio Bertone po zobaczeniu prototypu auta ze słynnymi lambo-doors miał krzyknąć właśnie „Countach!”
Znajdujące się najbliższej Polski autoryzowane warsztaty Lamborghini znajdują się w Berlinie i Pradze.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.