Zapytaj o ofertę

Nazwa dla firmy

Zadzwoń:
883 222 244
powrót

Bycza brawura, czyli historia marki Lamborghini

Historie nazw

Lamborghini to włoska marka samochodów oraz pojazdów wodnych. Historia tej marki zaczęła się w 1963 roku, gdy Ferruccio Lamborghini założył firmę Automobili Ferruccio Lamborghini S.A. Nazwa dla firmy pochodzi właśnie od nazwiska Ferruccio Lamborghiniego. Zanim jednak poznasz historię tej legendarnej marki należy zaznaczyć, jak powinno się poprawnie wymawiać jej nazwę. Otóż w jeżyku włoskim zbitka "gh" oznacza, że głoska "g" zachowuje swoje oryginalne brzmienie. Nazwę ekskluzywnych samochodów należy więc wymawiać "Lamborgini", a nie "Lambordżini".

Przybliżmy sylwetkę założyciela marki - otóż Ferruccio Lamborghini studiował na Uniwersytecie w Bolonii, gdzie uzyskał tytuł inżyniera mechanika. Ze względu na swoje wykształcenie w okresie II wojny światowej Ferruccio pracował jako mechanik w warsztacie lotniczym. Po zakończeniu wojny zajął się produkcją maszyn rolniczych (ciągników i traktorów). Początkowo budował je z części otrzymywanych z uszkodzonych pojazdów wojskowych, lecz już w 1948 roku zaczął przygotowywać swoje własne konstrukcje. Pierwsze przedsiębiorstwo o namingu „Lamborghini Trattori” otworzył  w Cento, niewielkim  miasteczku niedaleko Bolonii.

Plakaty są elementem systemu identyfikacji wizualnej marki.

Źródło: Materiały reklamowe firmy Lamborghini.
Przykładowy plakat reklamowy marki Lamborghini.
W prawym dolnym roku znajduje się napis: "WELCOME TO SANT'AGATA BOLOGNESE. HOME OF LAMBORGHIN".

Biznes rozwijał się bardzo szybko dlatego też wkrótce Ferruccio stał się majętnym biznesmanem. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że pierwsze auto Lamborghini powstało wskutek ostrej dyskusji między miłośnikiem wozów sportowych Lamborghinim a Enzo Ferrarim (właściciel marki Ferrari). Wówczas Ferruccio Lamborghini jako dobrze usytuowany producent traktorów mógł sobie pozwolić na tak luksusowe marki aut jak Ferrari czy Maserati. Otóż niezadowolony ze swojego auta marki Ferrari Ferruccio Lamborghini zasugerował  Enzo Ferrariemu konieczność pewnych zmian konstrukcyjnych. Słysząc te uwagi Enzo Ferrari oburzył się i zakwestionował kompetencje konstrukcyjne Lamborghiniego. Ferruccio Lamborghini poczuł się znieważony i  postanowił udowodnić Enzo kto jest lepszy. W 1963 roku powołał firmę Automobili Ferruccio Lamborghini S. A., której siedziba znajduje się w  Sant'Agata,  między Bolonią a Modeną. Choć Ferruccio posiadał wykształcenie mechaniczne, talent, pomysł i pieniądze, to miał niewielkie doświadczenie  w produkcji aut. Dlatego też zatrudnił wybitnych inżynierów, w tym Franco Scaglione z pracowni Bertone, który zajął się projektem nadwozia. Już rok później wyprodukowano pierwszy model marki  Lamborghini. Nazwa dla tego produktu to - 350 GT. Jak na owe czasy samochód  350 GT był bardzo lekki, gdyż szkielet jego nadwozia zbudowano z bardzo cienkich rur aluminiowych i cienkich aluminiowych blach. 350 GT miał swoją premierę w 1964 roku podczas genewskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego. Ze względu na to, że wyprodukowano jedynie 120 sztuk modelu Lamborghini 350 GT  to jego cena wynosi sto tysięcy dolarów. Zaprezentowany model spowodował, że o firmie Lamborghini zaczęli dyskutować bogaci ludzie, którzy poszukiwali nowości na rynku samochodów sportowych. Prawdziwą popularność przyniósł marce jednak model Miura z 1966 roku. W tym modelu nadwozie samochodu zostało zaprojektowane przez słynnego konstruktora Marcello Gandiniego ze studia Bertone. Oprócz pięknego nadwozia model Miura wyróżniał się także zamontowanym centralnie za przednią osią auta silnikiem V12.  Z kolei w 1971 roku na genewskim salonie zaprezentowane kolejny projekt  Marcello Gandiniego. Był to model Countach posiadający niskie nadwozie oraz znane na całym świecie  lambo-doors-  drzwi otwierane w przód do góry. Te podnoszone niczym skrzydła drzwi stały się wręcz  symbolem ekstrawagancji i nadały modelowi  niepowtarzalny charakter.

 

Mimo licznych sukcesów na rynku samochodów sportowych firma Automobili Ferruccio Lamborghini S.A  popadła w finansowe tarapaty. Dlatego też  Ferruccio w 1972 roku postanowił sprzedać Lamborghini Trattori oraz 51 proc. udziałów w Automobili Lamborghini S.A. Nowymi właścicielami marki stali się Szwajcarzy-  Rene Leimer i  Georges-Henri Rosetti. Następnie markę przejął  Patrick Mimran, który sprzedał swoje udziały firmie Chrysler w 1987 roku. To właśnie pod kierownictwem Chryslera w 1990 roku powstał model Lamborghini DiabloLogo jest kluczowym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej marki.

Logo Lamborghini.

Wówczas właśnie podczas jazd testowych model ten, zasłynął jako najszybszy samochód świata, któy mógł uzyskac prędkość  340 km/h. Kolejna zmiana właściciela nastąpiła w 1994 roku, gdy Chrysler sprzedał udziały firmie Megatech. Od 1998 roku Lamborghini pozostaje własnością Audi AG, wchodzącego w skład koncernu Volkswagena.

W 2013 roku Lamborghini świętuje swoje pięćdziesięciolecie, dlatego też w związku z tą uroczystością włoska marka ogłosiła, że zaprezentuje specjalny, urodzinowy modelu auta.

 

Omawiając tak znaną markę należy również omówić projekt logo, który jest częścią systemu identyfikacji wizualnej Lamborghini. Jako znak firmowy Ferruccio Lamborghini obrał wizerunek złotego byka znajdującego się na czarnej tarczy. Etymologia takiego logo jest związana ze znakiem zodiaku założyciela marki oraz z uwielbieniem jakim Ferruccio darzył walki byków. Oprócz tego byk jako symbol siły, męstwa i brawury odpowiadał swym charakterem produkowanym przez Lamborghini superszybkim samochodom. Warto zaznaczyć, że związki marki z bykiem nie kończą się tylko na logo. Od 1966 roku marka Lamborghini postanowiła, zamiast oznaczeń liczbowych  stosować w namingu kolejnych produkowane przez siebie modeli pełne nazwy. W taki sposób powstały związane ze słynnymi bykami, torreadorami czy ranczem nazwy modeli takie  jak np.: Miura,  Islero, Gallardo. Pamiętać należy, że nie wszystkie modele noszą nazwy o takiej etymologii. Przykładem jest tu model Countach, którego nazwa pochodzi od zapisu gwarowego okrzyku zachwytu lub zdziwienia stosowanego w Turynie. W wolnym tłumaczeniu na język polski byłoby to coś w stylu "a niech to". Przyjęto właśnie taki naming, gdyż powszechnie znany projektant Nuccio Bertone po zobaczeniu prototypu auta ze słynnymi lambo-doors miał krzyknąć właśnie „Countach!”
 Znajdujące się najbliższej Polski autoryzowane warsztaty Lamborghini  znajdują się w Berlinie i Pradze.

 

 

 

 

Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]

Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824 Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook