Jak zmiana nazwy firmy Triumph pomogła marce w globalnym sukcesie

Triumph jest firmą, która zajmuje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą bielizny, koszul nocnych, piżam oraz strojów kąpielowych. W oferowanych przez siebie produktach marka łączy perfekcyjne wykonanie, wygodę oraz  najnowsze trendy mody. Aktualnie Triumph jest obecny na rynkach ponad 120 krajów świata, a w portfolio firmy znajdują się takie marki jak: Triumph, sloggi, Valisère i HOM. Jednak nie zawsze tak było.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
29.09.2025 - 4 min czytania
Jak zmiana nazwy firmy Triumph pomogła marce w globalnym sukcesie

Od Spiesshofer & Braun do Triumph - znaczenie prostej i chwytliwej nazwy

Założyciele marki, Johann Gottfried Spiesshofer i Michael Braun, rozpoczęli działalność w 1886 roku pod nazwą Spiesshofer & Braun. Wraz z rozwojem firmy i planami ekspansji zagranicznej, pojawiła się potrzeba stworzenia nazwy łatwej do wymówienia i zapamiętania na wielu rynkach. Inspiracją stał się paryski Łuk Triumfalny - symbol zwycięstwa i prestiżu. Tak w 1902 roku powstała nowa, zwięzła i globalnie zrozumiała nazwa: Triumph.

Niemalże po 50 latach rozwoju, przerwanego jedynie przez I wojnę światową, firma Triumph rozpoczęła międzynarodową ekspansję. Pierwsza filia zagraniczna pod szyldem Triumph założona została w regionie Zurzach w Szwajcarii w 1933 roku.

W 1943 roku rewolucyjnym wydarzeniem na rynku bielizny było zaprojektowanie przez Howarda Hughesa specjalnego biustonosza dla Jane Russel. Gwiazda zaprezentowała go w filmie „The Outlaw". Na wzór tego modelu firma Triumph zaczęła produkować biustonosze o specjalnie wzmocnionych miseczkach, które podnosiły i rozdzielały piersi. Nowatorskim pomysłem marki była również produkcja biustonoszy rozpinanych z przodu lub z wymiennymi ramiączkami.

Śledząc dalej historię firmy dochodzimy do roku 1953, gdy ponownie zmieniono jej nazwę. Aby podkreślić pozycję Triumpha na rynku do poprzedniej nazwy dodano słowo „international”. W ten sposób od lat 50. obowiązującą nazwą firmy jest „Triumph International”. Zgodnie z nową nazwą marka rozpoczęła szybką ekspansję i już w 1959 roku rozszerzyła swoją działalność na większość krajów Europy. W omawianym okresie znaczącym sukcesem marki było także zorganizowanie największego do dnia dzisiejszego pokazu mody bieliźnianej w hotelu Berlin Hilton (1959 r.). Warto dodać, że w latach 50. podczas pokazu mody „Triumph International” modelki po raz pierwszy nie nosiły pod prezentowaną bielizną osłaniających ciało trykotów. W latach 60. Triumph International rozszerzył swoją działalność na rynki azjatyckie, a w roku 1965 sprzedawał  bieliznę już w 92 krajach świata. W 1972 r. Triumph przekroczył ocean i trafił na rynki Brazylii, Australii i RPA. Z kolei w roku 1989 firma dotarła na rynek Ameryki Północnej oraz do Nowej Zelandii i Korei Południowej. Lata dziewięćdziesiąte były natomiast okresem ekspansji na Europę Wschodnią.


triumph

Plakat marki Triumph
Źródło: Materiały reklamowe marki Triumph


Ochrona marki od samego początku - klucz do długowieczności

Zmiana nazwy to jedno, ale równie istotne jest jej prawne zabezpieczenie. Triumph, wchodząc na kolejne rynki, chronił swoją nazwę poprzez rejestrację znaków towarowych, dzięki czemu marka mogła swobodnie się rozwijać i blokować konkurencję przed wykorzystaniem podobnych oznaczeń.

Dziś każdy przedsiębiorca, który chce uniknąć sporów prawnych, powinien jak najwcześniej zastrzec nazwę i logo firmy. W ten sposób zyskuje:

  • wyłączne prawo do marki w branży i na wskazanym terytorium,
  • skuteczne narzędzia do rozstrzygania sporów o domeny internetowe,
  • większą wartość firmy w oczach inwestorów i klientów.

Sprawdzenie dostępności nazwy to obowiązkowy krok

Historia Triumph pokazuje również, że przed zmianą nazwy warto upewnić się, czy jest ona możliwa do prawnej ochrony i dostępna online. Dlatego przedsiębiorcy powinni:

  • przeanalizować bazy Urzędu Patentowego RP, EUIPO i WIPO, aby upewnić się, że dana nazwa nie jest już chroniona,
  • sprawdzić, czy domena internetowa jest wolna - spójność nazwy firmy i adresu www wzmacnia identyfikację marki,
  • zadbać o unikalność oznaczenia, by uniknąć konfliktów i problemów prawnych w przyszłości.

Nazwa i logo firmy jako fundament wizerunku

Triumph od początku dbał o spójny system wizualny - czerwone logo i charakterystyczny symbol korony stały się nieodłącznym elementem marki. Dziś każda firma planująca ekspansję powinna od razu myśleć o stworzeniu identyfikacji wizualnej i jej ochronie. Rejestracja logo jako znaku towarowego dodatkowo wzmacnia ochronę i buduje prestiż.

Aktualny projekt logo firmy, czyli typografia napisu  „Triumph” oraz koroną znajdującą się po jej prawej stronie, powstał w 2008 roku.
Stwierdzenie: „Bielizna zgodna z nastrojem, okazją i potrzebami” jest dewizą marki, dlatego też z oferty Triump International konsument może wybrać produkt na każdą okazję. Odpowiedzią na oczekiwania klientów są zmieniające się co sezon kolekcje: Fashion, Miss Triumph, Modern Shape, Triaction (kolekcja skierowana dla kobiet uprawiających sport), Mamabel (kolekcja dla przyszłych i świeżo upieczonych mam).

Warto dodać, że Triumph jest fundatorem nagrody „Triumph Inspiration Award“, która umożliwia utalentowanym młodym projektantom zaistnienie na światowym rynku mody. Dla przykładu w  2009 r. laureatem został James Nolan (student brytyjskiego Central Saint Martins College of Art and Design) za projekt „Odette i Odile“.

triumph3

Przykładowy plakat bezszwowego biustonosza “Simply Soft” z 1998 roku.
Na plakacie umieszczono informację, że:
"Simply Soft to pierwszy biustonosz, ktory indywidualnie dopasowuje się do sylwetki"

Kolejnym ważnym momentem było wypuszczenie na rynek w 1998 roku rewolucyjnego bezszwowego biustonosza “Simply Soft”, który pod wpływem temperatury ciała adaptuje się do kobiecych kształtów. Wartościowym dla marki wydarzeniem było również wprowadzenie biustonosza typu “Minimizer”, czyli modelu optycznie zmniejszającego biust o jeden rozmiar. W 2001 r. Trimumh wypuścił model “Soft Secret”, czyli wykonany z nieprzezroczystej mikrofibry biustonosz z termicznie modelowanymi miseczkami, który doskonale przylega do ciała. Wymienione produkty ugruntowały pozycję marki jako lidera w swojej branży.

Firma Triumph sukcesywnie przejmowała takie renomowane marki jak: sloggi, HOM oraz Valisère dzięki czemu mogła rozszerzyć ofertę swoich produktów.
Aktualny projekt logo firmy, czyli typografia napisu  „Triumph” oraz koroną znajdującą się po jej prawej stronie,  powstał w 2008 roku.
Stwierdzenie: „Bielizna zgodna z nastrojem, okazją i potrzebami” jest dewizą marki, dlatego też z oferty Triump International konsument może wybrać produkt na każdą okazję. Odpowiedzią na oczekiwania klientów są zmieniające się co sezon kolekcje: Fashion, Miss Triumph, Modern Shape, Triaction (kolekcja skierowana dla kobiet uprawiających sport), Mamabel (kolekcja dla przyszłych i świeżo upieczonych mam).

triumph4

Laureat „Triumph Inspiration Award“ w  2009 roku- 
James Nolan wraz z nagrodzonym projektem.

Warto dodać, że Triumph jest fundatorem nagrody „Triumph Inspiration Award“, która umożliwia utalentowanym młodym projektantom zaistnienie na światowym rynku mody. Dla przykładu w  2009 r. laureatem został James Nolan (student brytyjskiego Central Saint Martins College of Art and Design) za projekt „Odette i Odile“.

Jak stworzyć bezpieczną nazwę dla swojego biznesu

Jeśli planujesz założyć firmę lub rebrandować markę, pamiętaj, że sukces zaczyna się od odpowiedniego nazwy. Przemyśl:

  • naming – stwórz nazwę łatwą do zapamiętania, spójną z profilem działalności, a jednocześnie unikalną,
  • ochronę marki – jak najszybciej dokonaj zgłoszenia znaku towarowego, aby zabezpieczyć się przed konkurencją,
  • domenę internetową – wybierz nazwę z wolnym adresem www, aby od razu budować spójny wizerunek online.

Zbuduj swoją markę tak, jak zrobił to Triumph

Jeżeli potrzebujesz pomocy w tworzeniu nazwy i jej prawnej ochronie, skorzystaj z wiedzy ekspertów od namingu i zastrzegania znaków towarowych. Specjaliści pomogą Ci przeprowadzić badanie dostępności nazwy, zaproponują unikalne pomysły oraz zajmą się procesem rejestracji w Urzędzie Patentowym.

Nie masz czasu na tworzenie od podstaw? Możesz także wybrać gotowe nazwy firm, które są oryginalne, unikalne i posiadają wolne domeny internetowe, co pozwoli Ci natychmiast wystartować z marką online.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Marki stworzone przez nasz zespół

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design
Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

883 222 244 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.