Zapytaj o ofertę
Nazwa dla firmy
Zadzwoń:
883 222 244
powrót

Nazwa jako zarejestrowany znak towarowy

Zagadnienia prawne

Każdy przedsiębiorca, rozpoczynając działalność, ma nadzieję na odniesienie sukcesu na rynku. Dlaczego zatem tylko niektórzy decydują się na ochronę nazwy firmy i znaków towarowych, którymi reklamują swoją działalność?  

Rejestracja pozwala być właścicielem firmy

Brzmi zagadkowo? W języku potocznym pojęcie firma jest synonimem pojęcia przedsiębiorstwo. Z prawnego punktu widzenia takie utożsamienie jest jednak błędne. Firmą jest nic innego jak imię i nazwisko osoby fizycznej oraz nazwa osoby prawnej, czyli przedsiębiorstwa. Przenosząc prawniczą formułkę do praktyki, wyobraźmy sobie sytuację, w której obca osoba zaczyna posługiwać się naszym imieniem i nazwiskiem, czyli naszą firmą. Korzystając z naszego dobrego imienia, zaczyna osiągać zyski, zaciąga zobowiązania, a następnie nie wykonując ich, naraża nasze imię na szwank. Pierwszym odruchem w takiej sytuacji jest oczywiście próba ochrony nazwiska przed sądem poprzez zakazanie jego używania przez tę osobę oraz wywalczenie odszkodowania za poniesione szkody. Nie ma wątpliwości co do tego, że trzeba chronić swoją tożsamość, imię i nazwisko - naszą firmę. Rejestracja nazwy przedsiębiorstwa, a więc firmy, pozwala nam w ten sam sposób chronić przedsiębiorstwo i markę. Aby być pełnoprawnym właścicielem firmy i nie pozwolić na korzystanie z niej przez inne podmioty, a zwłaszcza czyhającą na najdrobniejszy błąd konkurencję, nazwę należy więc zarejestrować.

zastrzeż nazwę jako znak towarowyŹródło: pl.fotolia.com

Korzyści płynące z rejestracji nazwy

Po pierwsze, z odpowiednim oznaczeniem możliwe jest dotarcie do wielu potencjalnych klientów i zapadnięcie im w pamięć. Dobra nazwa, reklamowana w odpowiedni sposób, wywołuje pozytywne skojarzenia pomiędzy nazwą a produktem, co przekłada się na wzrost zaufania klientów do marki, a to owocuje zwiększoną sprzedażą i zwiększonym zyskiem. Jednak dopiero w momencie, kiedy przedsiębiorca decyduje się na otoczenie starannie promowanego oznaczenia ochroną prawną, może spodziewać się odniesienia wielkiego, oraz przede wszystkim długotrwałego sukcesu.
Po drugie, zarejestrowanie nazwy firmy w Urzedzie Patentowym RP zwiększa materialną wartość przedsiębiorstwa. Popularne logo Apple warte jest 124 miliardy dolarów. Poza ogromnymi zyskami ze sprzedaży sygnowanych produktów logo jest realnym składnikiem majątkowym Apple’a. 124 miliardy dolarów za jedno słowo składające się z 5 liter! Jednak ani Apple, ani Coca-Cola, ani żadne inne przedsiębiorstwo nie osiągnęłoby tak oszałamiającego sukcesu, nie chroniąc zazdrośnie swojej nazwy. Rejestracja oznaczeń słownych, słowno-graficznych, dźwiękowych, i opakowań, przyczyniła się do wzrostu wartości przedsiębiorstwa wraz z każdym nowo zarejestrowanym znakiem.
Ponadto, zarejestrowany znak towarowy jest prawem o charakterze majątkowym. Oznacza to, że właściciel może nim dysponować wedle uznania, jak każdą inną rzeczą. Może więc np. udzielić licencji na korzystanie ze znaku, może ustanowić na nim zastaw, czy nawet go sprzedać.
Po trzecie, poza wzrostem materialnej wartości przedsiębiorstwa, pojawia się możliwość zakazania innym uczestnikom obrotu korzystania z takiego samego lub podobnego oznaczenia. W sytuacji, gdy na rynku pojawia się ktoś, kto działa pod bardzo podobną nazwą lub oferuje towary i usługi podobne do usług innego przedsiębiorcy, można go z łatwością od tego powstrzymać. Mając zarejestrowaną nazwę, można uzyskać także odszkodowanie lub zwrot nienależnych korzyści, które przedsiębiorstwo uzyskało „podszywając się” pod inną markę.

Brak ochrony zachęca konkurencję do korzystania z wypracowanej przez innego przedsiębiorcę marki.
Z pozostałych korzyści rejestracji nazwy i logo firmy jako znaku towarowego można wymienić między innymi korzyści podatkowe. W trakcie rozliczeń podatkowych udzielenie spółce odpłatnej licencji na użytkowanie zarejestrowanej nazwy pozwala uniknąć podwójnego opodatkowania.

nazwa jako znak towarowy
Źródło: pl.fotolia.com

Przez kilka lat najbardziej rozpoznawalnym wyrazem na świecie było słowo Coca-Cola. Dzięki promowaniu marki, a następnie nieustannej jej ochronie, The Coca-Cola Company stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych przedsiębiorstw na świecie. Dzięki ochronie uzyskanej podczas rejestracji, a także zabiegom prawnym mającym na celu pełne wykorzystanie przysługującego prawa ochronnego, Coca-Cola stała się marką rozpoznawalną na całym świecie, uzyskała renomę, a jej popularne logo wycenia się obecnie na ponad 50 miliardów dolarów. To wszystko nie byłoby możliwe, gdyby Asa Candler nie zarejestrował u schyłku XIX wieku kultowego już znaku towarowego.

 

 

Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]

Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook