Jak znaleźć idealną nazwę dla firmy handlowej?

Zastanawiasz się nad idelana nazwą dla swojej firmy handlowej? Ten artykuł powstał specialnie dla Ciebie. Wybór odpowiedniej nazwy to klucz w budowaniu silnej marki i sposób na wyróżnienie się spośród tak wielkiej konkurencji. Dowiedz się jak uniknąć banałów i szablonowych rozwiązań, a także jak sprawić aby Twoja nazwa była oryginalna i łatwa do zapamiętania. 

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
05.09.2025 - 6 min czytania
Jak znaleźć idealną nazwę dla firmy handlowej?

Charakterystyka branży handlowej

Współczesny handel przeniósł się praktycznie do sieci. My jako klienci uwielbiamy robić zakupy, a swoje inspiracje czerpiemy głównie z wiedzy pochodzącej z Internetu oraz mediów społecznościowych. Klienci kupując w sklepach stacjonarnych przychodzą do sklepu już przygotowani, znając ofertę konkurencji. Handel zarówno ten odbywający się w sklepach stacjonarnych jaki i ten odbywający się przez internet cechuje się dużą zmiennością oraz dynamiką. Branża handlową to szeroki sektor, na którym opierają się światowe gospodarki. Jest to rynek, który nieustannie się zmienia, dążąc do zaspokajania potrzeb klienta. Popularność urządzeń mobilnych, nowe technologie oraz coraz większa świadomość odbiorcy, ciągle podwyższa poprzeczkę nadając rynkowi nowe trendy. Pojawienie się zjawiska “always online” wpływa na decyzje zakupowe podejmowane przez klientów. Z badań wynika, że aż 81% konsumentów szuka opinii, rekomendacji czy po prostu informacji o produktach w sieci, a 35% robi to przed każdym zakupem. Zjawisko webrooming, o którym wyżej wspomnieliśmy obecna zmiana całkowicie obraz handlu detalicznego.  

Trendy w branży handlowej

Świat handlu zmienia się szybciej niż kiedykolwiek, a marki, które chcą zdobyć przewagę konkurencyjną, muszą śledzić i wdrażać najnowsze rozwiązania. Dzisiejszy klient oczekuje nie tylko atrakcyjnej oferty, ale także spójnego doświadczenia zakupowego, dostosowanego do jego potrzeb, wartości i stylu życia. Ochnichannel, personalizacja, green consumerism, rozwój second-hand e-commerce, social commerce czy wykorzystanie AR - to nie chwilowe mody, lecz silne kierunki rozwoju, które definiują współczesny handel.

Ochnichannel 

Wielokanałowość jest trendem przejawiającym się docieraniem do klientów poprzez różne kanały. Taka komunikacja pomaga nawiązać bliskie kontakty z klientem. Tutaj ogromną rolę spełnia marketing firmy oraz zasięgi w mediach społecznościowych. 

Personalizacja 

Działanie polegające na dostosowaniu oferty do preferencji klienta, personalizowanie treści i dostosowanie produktu bądź usługi do potrzeb, daje poczucie klientowi, że jest ważny dla marki. 

Green Consumerism  

Robienie zakupów w trybie eco-friendly stało się trendy. Obecnie ekologia wpływa na decyzje zakupowe konsumenta. Branża handlowa kładzie nacisk na wykorzystywanie materiałów pochodzących z recyklingu. Inwestycja w ekologiczną świadomość swoich klientów rozpoczęły już ogromne koncerny handlowe tj. Amazon, Lidl czy Kaufland. 

Second-hand e-commerce  

Sprzedaż i zakup ubrań z tzw. “drugiej ręki” stały się popularne, dzięki zwiększonej ekologicznej świadomości klienta, który dba o zasobność swojego portfela. Przykładem platformy, które cieszą się popularnością na rynku second-hand są Vinted, OLX czy Marketplace.

Social Commerce 

Popularność aplikacji lub witryn społecznościowych rozpoczęła się już w 2020 roku. Pojawienie się Instagramu zapoczątkowało ten trend, który cały czas ewaluuje.  

AR czyli “rzeczywistość rozszerzona”

Wykorzystywanie wirtualnych przymierzalni podczas sprzedaży online przy pomocy smartfonów stało się obecnym must have e-sklepu.

Czym charakteryzują się nazwy w branży handlowej?

Zadaniem dobrej nazwy jest odróżnienie Twojej firmy bądź produktu od konkurencji. Buduje tożsamość marki i jest nieodłącznym elementem powstawania relacji z klientem. Jej tworzenie powinno być wynikiem długofalowej pracy poprzedzone wnikliwą analizą rynku, sprawdzeniem zachowań i upodobań klienta oraz odpowiedzią na jego potrzeby. Poniżej znajdziesz kilka kategorii nazewniczych, które stworzyliśmy specjalnie aby przybliżyć Ci tematykę brandingu.

  • Nazwy budzące emocje 

Wg Roberta Plutchika istnieje osiem podstawowych emocji, które budzą różne reakcje u ludzi. Branding w doskonały sposób wykorzystuje to tworząc nazwy, wywołują zaciekawienie u klienta. Przykładem takiej marki są perfum Euphoria Calvina Kleina czy czekoladki Merci, które od razu kojarzą się z podziękowaniem.

  • Nazwy, które pełnią funkcję informacyjną

Są to takie nazwy, które informują czym zajmuje się firma, co jest jej specjalizacją. Przykładem takiej nazwy jest firma Komputronik, Telepizza czy Media Markt.

  • Nazwy abstrakcyjne 

To takie nazwy, które nie posiadają jakiegokolwiek znaczenia z działalnością firmy. Przykładem takiej nazwy jest DHL, Apple.

  • Nazwy zadaniowe 

To takie nazwy, które powstały dla marki, której celem jest zaspokoić konkretne potrzeby klienta, oferując mu bezpieczeństwo, opiekę czy skuteczne działania i osiągnięcie oczekiwanych rezultatów. Takim przykładem jest Huggies nazwa pieluszek dla niemowlaków. Słowo hug w języku angielskim oznacza “przytulenie” “uścisk” przez co nazwa podkreśla komfort i miękkość pieluch.

  • Nazwy składające się z akronimów  

Są to takie nazwy, które powstały na podstawie dłuższych nazw opisowych lub z połączenia pierwszych liter lub sylab wyrazów. Takim przykładem jest KFC czyli skrót Kentucky Fried Chicken.

  • Nazwy patronimiczne    

Czyli nazwy, które pochodzą od nazwiska założycieli lub właścicieli marki. Do nich zaliczamy firmę Ford, Siemens czy Tommy Hilfiger.

  • Nazwy geograficzne    

To takie nazwy, które wywodzą się od miejsca pochodzenia założycieli marki, jej pierwszej siedziby firmy, nazwy krain geograficznych czy jezior lub szczytów górskich. Takim przykładem jest marka Amazon, Adobe.

Jaka powinna być nazwa firmy

Tworzenie nazwy firmy to nie lada wyzwanie, ale też dobra zabawa. Jednak musisz pamiętać, że Twoje pomysły należy skonfrontować z otoczeniem branżowym. Sprawdź dostępność nazw. Jeżeli potrzebujesz pomocy wypełnij formularz kontaktowy.  

  • Ponadczasowa 

Nazwa nie powinna ograniczać rozwój produktu czy usługi. Tworząc markę myśl perspektywicznie, ponieważ będzie Ci służyć na lata. 

  • Uniwersalna 

Twoim zadaniem jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców, co przyczynia się do osiągnięcia większych wyników sprzedażowych i sukcesu na rynku w branży handlowej.

  • Międzynarodowa  

Nazwa marki powinna mieć charakter globalny tzn. koniecznie sprawdź jak nazwa brzmi w innych językach i czy jest z czymś kojarzona, pamiętaj unikaj wpadek językowych. 

  • Łatwa do zapamiętania  

Użycie zbyt skomplikowanych nazw może uniemożliwić ich późniejsze znalezienie w internecie. 

  • Budząca emocje 

Nazwy, które wywołują pozytywne emocje i skojarzenia są częściej wybierane przez konsumentów. 

  • Dobrze wyglądająca 

Przy wyborze nazwy zwróć uwagę na jej wizualizację, pomyśl o stworzeniu dla niej logotypu. Aspekt wizualny jest obecnie bardzo ważny, a jego zadaniem jest przyciągnąć uwagę klienta. 

  • Dostępność domeny 

Dziś nic nie dzieje się poza Internetem, dlatego dobrze jest aby nazwa Twojej firmy była tożsama z nazwą domeny internetowej. 

W obecnych czasach jest trudno wymyślić nazwę, która będzie miała wolne domeny internetowe. Jeżeli szukasz ciekawych pomysłów sprawdź przygotowane przez nasz zespół gotowe nazwy.

Jak powstały największe światowe marki? Czyli co najlepiej się sprzedaje?

AMAZON - sklep internetowy, który odwiedza miesięcznie 130 milionów osób na całym świecie.

Amazon to największy sklep internetowy na świecie. Nazwa została stworzona dla księgarni internetowej po to aby obecnie plasować się na drugim miejscu największych firm handlowych. Marka została założona w 1994 roku. Jego założyciel Jeff Bezos pokazał jak rozwinąć markę, mieszcząca się w garażu. Początkowo jej nazwa miała brzmieć Cadabra. Wkrótce zorientowano się, że podczas jej wypowiadania zachodził błąd językowy, który nawiązywał do słowa cadaver oznaczającego “nieboszczyk”. Dlatego skupiono się na nazwie Amazon, nawiązując do największej rzeki świata. Już teraz wiemy, że nazwa wskazuje na nieograniczone możliwości sklepu internetowego. Co ciekawe w 1997 roku Amazon złożył wniosek o patent “1-Click”, który został oszacowany na 2,4 miliardy dolarów.

amazon

Marka Amazon jako przykład dobrej nazwy dla firmy handlowej

LIDL “rampampampam”

Marka Lidl powstała w latach 30-tych. Została założona przez rodzinę Schwarzów w Niemczech jako sklep z owocami egzotycznymi i artykułami kolonialnymi. Pierwotna nazwa brzmiała Lidl-Schwarz i łączyła nazwiska dwóch współwłaścicieli. Z biegiem lat firma przeobraziła się w sieć sklepów spożywczych zmieniając również nazwę na Lidl. Zmiana ta była argumentowana tym, że “Schwarz” i “Markt” oznacza w dosłownym tłumaczeniu “czarny rynek”, a to źle prognozowało dla branży handlowej. Co ciekawe prawo do nazwy Lidl zostało wykupione za jedyne 1000 marek od Ludwika Lidla. W Polsce hasło reklamowe “Jak sobota to tylko do Lidla” jest śpiewane przez większość klientów. Mało, kto wie, że użyta melodia jest podobna do piosenki Ireny Santor “Jak przygoda to tylko w Warszawie” z filmu “Przygoda na Mariensztacie”.

lidl

Lidl jako przykład marki działającej w branży handlowej

Gdzie szukać inspiracji na stworzenie dobrej nazwy dla firmy handlowej?

Zakładając działalność gospodarczą pewnie zastanawiasz się jak stworzyć dobrą nazwę dla firmy handlowej. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zbudować ciekawą i atrakcyjną nazwę w branży handlowej. 

  • Zwróć uwagę na potrzeby odbiorcy. Dobra nazwa firmy powinna wzbudzać zainteresowanie Twojego klienta. Wywoływać dobre emocje oraz być kojarzonym z czymś przyjemnym. 
  • Sprawdź co dzieje się w internecie. Obecnie sieć jest dobrym źródłem informacji, które pomimo, że często wymaga weryfikacji pomoże Ci poznać marketing i zachowania konkurencji. 
  • Sprawdź swoje najbliższe otoczenie. Nazwy miast, krain geograficznych czy jezior mogą być Twoją inspiracją do stworzenia unikatowej i oryginalnej nazwy. 
  • Skorzystaj z doświadczenia i wiedzy fachowców. Nasz zespół pomaga tworzyć atrakcyjne i unikatowe nazwy, które możesz zastrzec jako znak towarowy. Jeżeli potrzebujesz pomocy w kreacji nazwy dla firmy skorzystaj z naszej darmowej porady.   

Odpowiednia nazwa dla firmy - wyróżnienie na tle konkurencji

Wielu przedsiębiorców zastanawiających się, jak nazwać firmę handlową, sięga po wyrazy skomplikowane czy obcobrzmiące, które w językach obcych odnoszą się do negatywnych skojarzeń. W poszukiwaniu odpowiedniej nazwy dla spółki, warto zdecydować się na przeprowadzenie testów lingwistycznych czy badań metodycznych, zwłaszcza, że są one oferowane przez coraz większą liczbę agencji namingowych. Tylko bezpieczna językowo nazwa może pomóc nam odnieść sukces.

  • Wybierając unikatową nazwę dla własnej działalności gospodarczej, pamiętajmy, że 
  • w żaden sposób nie może ona naruszać zapisów ustawy o języku polskim. 
  • W nazwie może być określony profil naszej działalności.
  • Krótsza nazwa lepiej zapada w pamięć. 
  • Próby podrobienia nazwy mogą być traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji. 
  • Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto rozejrzeć się wśród konkurencji i sprawdzić, czy wybrana przez nas podobna nazwa nie istnieje już na rynku. 

Jak zastrzec znak towarowy w branży handlowej?

Znak towarowy to oznaczenie, które służy do odróżnienie jednego produktu od drugiego. Może przybierać różne postacie. Dla ich odróżnienia powstał podział na konwencjonalne i niekonwencjonalne znaki towarowe. Do tych bardziej popularnych zaliczamy znaki słowne, znaki słowno-graficzne oraz znaki graficzne. Musisz jednak wiedzieć, że nie każde oznaczenie może być znakiem towarowym. Aby upewnić się, że Twoje pomysły na nazwę dla firmy spełniają wszystkie warunki potrzebne do zastrzeżenia znaku towarowego należy dokonać wstępną analizę znaku, która pozwoli Ci sprawdzić dostępność nazwy i uniknąć pojawienia się bezwzględnych przesłanek odmowy rejestracji znaku w Urzędzie Patentowym. Jeżeli potrzebujesz pomocy w badaniu znaku przed jego rejestracją skorzystaj z naszej darmowej porady. Sprawdzenie zdolności rejestracyjnej znaku pozwoli Cię uchronić przed odrzuceniem wniosku przez eksperta Urzędu Patentowego i powstaniem sprzeciwów i sporów z konkurencją.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Marki stworzone przez nasz zespół

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design
Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

883 222 244 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.