Absolut - lekcja jak stworzyć nazwę firmy i skutecznie chronić markę

Historia marki Absolut to fascynujący przykład, jak odważna decyzja o stworzeniu nowej nazwy dla firmy może otworzyć drzwi do globalnego sukcesu. Marka narodziła się w małym szwedzkim Åhus, a dzięki sprytnym zabiegom prawnym i pomysłowej rejestracji znaku towarowego pokonała bariery wejścia na rynek USA. Dowiedz się, jak powstał jeden z najbardziej rozpoznawalnych logotypów świata, dlaczego zmiana jednego znaku w nazwie umożliwiła jej ochronę prawną i jak podobne strategie możesz wykorzystać, budując własną, bezpieczną i unikalną markę.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
17.11.2025 - 3 min czytania
Absolut - lekcja jak stworzyć nazwę firmy i skutecznie chronić markę

Jak powstała nazwa Absolut - od lokalnego produktu do światowego brandu

Historia marki Absolut jest związana z osobą Larsa Olssona Smitha, który w 1879 roku opracował proces destylacji nowego typu wódki. Należy podkreślić, że Lars już w dzieciństwie wyróżniał się niesamowitym zmysłem kupieckim, gdyż mając zaledwie 14 lat stał się przedsiębiorcą zarządzającym jedną trzecią rynku wódki na terenie Szwecji. Niemalże przez połowę XIX wieku nazywano go mianem Król Wódki. Jak już było wspomniane Lars Olsson Smith opracował nowy typ czystej wódki o zdecydowanie lepszym smaku. Nazwa dla produktu brzmiała: „Absolut Rent Brännvin”, czyli po przetłumaczeniu z języka szwedzkiego „absolutnie czysta wódka”.

W latach 70. marka „Absolut Rent Brännvin” została przejęta przez Larsa Lindmarka, który uznawany jest za jednego z najlepszych następców Larsa Olssona Smitha. Przeprowadził on modernizację znanej w całej Szwecji fabryki. Następnie, z okazji zbliżającej się 100 rocznicy marki, Lindmark zdecydował się na ekspansję zagraniczną. Pierwszym rynkiem zagranicznym, na którym chciał on wyeksportować Absolut Rent Brännvin był rynek amerykański. Aby zbadać rynek i znaleźć odpowiedniego importera na początku 1978 roku na podbój USA ruszyła szwedzka delegacja, na której czele stanął specjalista od reklamy - Gunnar Broman. By przygotować podbudowę marketingową w Stanach Zjednoczonych Szwedzi zatrudnili amerykańską agencję reklamową Ayer. By marka odniosła sukces należało stworzyć dla niej odpowiednią nazwę. Wśród nieudanych pomysłów wymienić można: „Wódka Szwedzka Blondynka” z propozycją wizerunku Wikingów na etykiecie, czy też „Wódka Dworska”. Próbowano też skorzystać z przetłumaczenia szwedzkiej nazwy na język angielski, lecz z powodów prawnych nie można było użyć nazwy Absolute Pure Vodka. Problem polegał na tym, że w USA nie można było zarejestrować znaku handlowego określonego przymiotnikiem – mowa o słowie „absolute” i „pure”. Przeszkodę prawną ominięto poprzez usunięcie końcowego „e” ze słowa „absolute”. W ten sposób powstał naming: Absolut Vodka. W celu podkreślenia kraju pochodzenia wódki dodano również hasło „Country of Sweden”.

absolut

Projekt butelki marki ABSOLUT.


Rejestracja nazwy i logo firmy - fundament ochrony marki

Absolut pokazuje, że samo stworzenie kreatywnej nazwy to dopiero początek. Marka zadbała również o rejestrację znaku towarowego obejmującą zarówno nazwę, jak i elementy wizualne. Dzięki temu konkurencja nie mogła skopiować charakterystycznej formy i stylu brandu.

Warto pamiętać, że chronić można nie tylko nazwę firmy, ale również logo, kształt opakowania, a nawet charakterystyczne kolory. Odpowiednio przeprowadzona rejestracja zwiększa wartość marki i daje przewagę w przypadku sporów prawnych.

Tworzenie logo i unikalnej identyfikacji wizualnej

Po stworzeniu nazwy dla produktu Szwedzi musieli jeszcze opracować spójny system identyfikacji wizualnej, w tym charakterystyczny projekt butelki. Szukali pomysłu na oryginalny, łatwo rozpoznawalny kształt, który wyróżni ich alkohol na tle konkurencji. Problem ten rozwiązał się dzięki Gunnarowi Bromanowi, który spacerując po sztokholmskim starym mieście zobaczył na wystawie antykwariatu starą butelkę apteczną. Co ciekawe, w XVI i XVII wieku wódka uważana była za lekarstwo na wiele dolegliwości, dlatego też w takich właśnie butelkach sprzedawano ją w aptekach. Gunnar Broman stwierdził, że mimo upływu czasu jest ona elegancka, skromna i jednocześnie odwołuje się do szwedzkiej tradycji. Dlatego też zatrudniono paru szwedzkich rysowników, których zadaniem było nadanie starej aptecznej butelce nowoczesnego sznytu. Wydłużono wówczas szyjkę butelki i zaproponowano, by zrezygnować z etykiety, która bez potrzeby  zasłaniałaby kryształowo czystą zawartość butelki. Ekipa projektowa doszła do wniosku, że bezpośrednio nadrukowana na butelce nazwa powinna być w niebieskim kolorze, czyli przeważającej barwie szwedzkiej flagi. Zdecydowano się także na użycie wyjątkowo przezroczystego szkła, które podkreśla zawartość butelki. Należy zaznaczyć, że szkło to jest otrzymywane z piasku o bardzo niskiej zawartości żelaza, a produkuje je huta szkła znajdująca się w szwedzkim Limmared. Ważnym składnikiem identyfikacji wizualnej marki Absolut jest także znajdujący się zaraz przy szyjce butelki medalion z podobizną twórcy marki - Larsa Olssona Smitha.
Mając już opracowany system identyfikacji należało podpisać umowę z  amerykańskimi sprzedawcami. Pierwszym zagranicznym kontrahentem szwedzkiej firmy był usytuowanej na Manhattanie - Carillon Importers Ltd. Kierownikiem tej firmy był Al Singer, który zlecił jednemu sprzedawcy  - Michaelowi Rouxowi zadanie sprzedaży i rozpowszechnieniu Absolut Vodka. Dokładnie 17 kwietnia 1979 roku destylarnia z  Åhus wyprodukowała pierwszą  partię wódki o nazwie Absolut Vodka. Z kolei pierwszą butelkę sprzedano w USA w Bostonie w czerwcu 1979 roku.

Kreatywne kampanie i siła rozpoznawalnej marki

Marka Absolut stała się kultowa, a jej butelką inspirowało się wielu artystów. Gdy Andy'emu Worhol'owi zaproponowano współpracę z firmą Absolut w 1985 roku powstał wręcz legendarny już dziś kolorowy obraz słynnej butelki. Projekty na bazie formy butelki Absolut stworzyli również modowi kreatorzy tacy jak: John Galliano, Gianni Versace, Jean Paul Gaultier, Tom Ford, David Cameron oraz  Polka- Joanna Klimas. 
Absolut należy do firm, które prowadzą bardzo pomysłowe kampanie reklamowe. Wśród nich można wymienić takie kampanie jak: Absolut Originals, Absolut Fashion, Absolut Generations, Absolut Cities i Absolut Art. Absolut prowadzi również bardzo kreatywne akcje z zakresu ambient marketingu jak np. 11-metrowa wyrzeźbiona w lodzie szwajcarskich Alpach butelka Absolut, czy obsianie w kształcie markowej butelki pole uprawne we wschodnim Kansas.

absolut2

Źródło: Materiały reklamowe firmy ABSOLUT
Autorem kolorowego obrazu słynnej butelki powstałego w 1985 roku jest Andy Worhol.


Generator nazw dla firm - inspiracja, ale nie gotowe rozwiązanie

Na początku budowania marki warto korzystać z narzędzi ułatwiających znalezienie pomysłu na nazwę, np. generatorów nazw firm. Mogą być świetnym punktem wyjścia, ale finalna nazwa powinna być spójna z misją i wartościami marki oraz możliwa do zarejestrowania.

Jeżeli nie masz czasu lub pomysłu, możesz skorzystać z gotowych, sprawdzonych nazw dla firm dostępnych np. w serwisie Rmarket.pl, gdzie znajdziesz propozycje z wolnymi domenami internetowymi. Jeśli jednak zależy Ci na unikalnym i dopasowanym rozwiązaniu, warto zwrócić się do specjalistów, np. zespołu Nazwane.pl, który tworzy profesjonalne nazwy i przeprowadza analizę dostępności znaków towarowych.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Zobacz również

Powiązane artykuły w tej tematyce

Wszystkie artykuły

Marki stworzone przez nasz zespół

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design
Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

883 222 244 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.