Zapytaj o ofertę

Nazwa dla firmy

Zadzwoń:
883 222 244
powrót

Profesjonalna nazwa dla firmy informatycznej

Opinie i porady

Nie od dzisiaj wiadomo, że tworzenie nazwy dla firmy jest tak naprawdę korzystaniem z zasad fonetyki, psychologii, lingwistyki oraz marketingu. Czytając nasz artykuł poznasz tajniki powstawania atrakcyjnej nazwy dla firmy, a przykłady zaczerpnięte ze światowego rynku informatycznego staną się Twoją inspiracją. 

Co warto wiedzieć o branży informatycznej?

Branża IT jest jedną z najbardziej rozwijających się i dochodowych dziedzin na świecie. Wg raportu Gartnera światowe wydatki na branżę informatyczną w 2021 roku wyniosły 4,2 biliona dolarów. Rynek informatyczny nieustannie dostosowuje się do zmieniających się potrzeb technologicznych oraz zainteresowań klienta. Co za tym idzie branża IT jest konkurencyjna i wymaga od biznesu ciągłego rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Rynek jest otwarty i przyjazny dla młodych przedsiębiorców, ale wymaga od nich zaangażowania, pasji oraz umiejętności. Dzięki tej dynamice i innowacyjności powstają coraz to nowe rozwiązania oraz trendy, które wymagają ciągłej edukacji. Światowa branża IT jest szacowana na 2,5 bilionów dolarów. W Polsce natomiast ta wartość przekracza 80 mld złotych co stanowi 8 proc. krajowego PKB. Nowe inwestycje w naszym kraju takich firm jak Microsoft i Google oraz sukces CD Projekt, stawia nasz kraj w dobrym świetle. Wg ekspertów firmy Baker Tilly TPA i TPA Poland w Polsce działa ok. 37 tys. firm IT i ta liczba ciągle rośnie, a aż 99% firm z branży zatrudnia więcej niż 9 osób. Firmy IT stanowią ok. 2,7% wszystkich podmiotów gospodarczych działających w kraju. Z badań wynika, że najwięcej firm świadczy usługi związane z oprogramowaniem. Rośnie też zapotrzebowanie na nowe technologie, co przyczynia się do powstania kolejnych start-upów. Tak szybki rozwój branży IT daje szansę na powstanie i rozwój firm informatycznych. Dlatego Twoim zadaniem jest stworzenie marki, która dzięki unikatowej nazwie wyróżni Twoją firmę na rynku. Obecnie branża IT ma ogromny wpływ na całą gospodarkę globalną, co daje szanse na powstanie i rozwój Twojego biznesu w branży informatycznej. 


Trendy nazewnicze w branży IT   

Tylko właściwe nazewnictwo przedsiębiorstwa może okazać się kluczem do sukcesu, a więc zyskania renomy na rynku i przyciągnięcia klientów. Nie ma jednoznacznych reguł, które pozwalają na stworzenie idealnej nazwy, jednak w jej tworzeniu warto kierować się różnymi aspektami. 

 

jak nazwać firmę informatyczną

 

Inspiracji i pomysłów na stworzenie nazwy może być wiele i to tylko od Ciebie zależy jakie oznaczenie wybierzesz dla Twojego biznesu. Stworzony przez nas poniższy podział pomoże Ci odnaleźć odpowiednią ścieżkę podczas kreacji Twoje marki i zbudować atrakcyjną i chwytliwą nazwę dla firmy.  

Nazwy abstrakcyjne 

To takie nazwy, które wskazują na rodzaj prowadzonej działalności. Do tej grupy nazewniczej możemy zaliczyć Amazon, który zawdzięcza swoje oznaczenie najdłuższej rzece świata, czy Apple, firma która kojarzy się z jabłkiem.

Akronimy  

Wykorzystanie skrótów, które zazwyczaj są pierwszymi literami długich nazw. Przykładem takich nazw jest IBM (International Business Machines) czy HP (Hewlett-Packard).

Nazwiska 

Zastosowanie nazwisk w niektórych przykładach stało się strzałem w dziesiątkę. Takim przykładem jest firma Dell a jej nazwa pochodzi od założyciela marki Michaela Della.

Kombinacja słów 

Miksowanie wyrazów jest dość popularne podczas tworzenia nazw. Takim przykładem jest firma Facebook, Instagram, Snapchat czy Skype.  

Wymiana liter w znanych słowach. 

Często zmiana kolejności liter w słowach pozwala stworzyć unikatowe rozwiązanie nazewnicze. Tak było w przypadku Twittera, który pochodzi od słowa tweet (ćwierkanie), Flickr pochodzącego od słowa flicker (migotać) czy Google pochodzącego od słowa googol oznaczającego zapis liczbowy. 

 

Poznaj historię znanych marek z branży IT  

Skype (004546248) - sky peer-to-peer

Skype to popularny komunikator internetowy, który umożliwia prowadzenie rozmów głosowych i wideo przez internet. Aplikacja powstała w 2003 roku i została stworzona przez estońską grupę programistów z Tallinna. Nazwa pochodzi od słów peer to peer czyli “każdy z każdym “ wskazuje w sposób pośredni na rodzaj prowadzonej działalności. Początkowo firma nosiła nazwę Sky peer to peer lecz twórcy uznali, że jest ona zbyt długa. Dlatego zdecydowano się na nazwę Skyper, lecz w momencie sprawdzenia dostępności nazwy, okazało się, że domena internetowa jest już zajęta. Dlatego w nazwie pozbyto się litery “r”. Aplikacja swój największy rozkwit zawdzięcza przejęciu przez eBaya za 2,6 miliardów dolarów. To pozwoliło też na integrację komunikatora z PayPalem, co uruchomiło możliwość  wysyłki pieniędzy przez osoby kontaktujące się przez Skype. Obecnie Skype to nie tylko komunikator ale i urządzenie do pracy, nauki i rozrywki. 

 

Instagram (012111746) 

Instagram to jedna z najbardziej popularnych aplikacji, która pozwala na dzielenie się zdjęciami i filmami w Internecie. Została stworzona w 2010 roku przez dwóch amerykańskich programistów, którzy postanowili stworzyć coś swojego. Swoje początki Instagram zawdzięcza Kevinowi Systemie. Stworzył aplikację Burbon, która swoją nazwę zawdzięcza zamiłowaniem twórcy do doskonałych whisky i burbonów. Początkowo pozwalała na udostępnienie lokalizacji potem wprowadzono opcję udostępniania zdjęć. Lecz Burbon okazał się zbyt trudny w obsłudze. Wtedy zwrócono uwagę, że ludzie najbardziej interesują się zdjęciami. Skąd narodził się pomysł na Instagram. Inspiracją do powstania nazwy były dwa słowa Instant camera i telegram. Początkowo z aplikacji mogli korzystać wyłącznie użytkownicy iPhone'a. Użytkownicy polubili aplikację za możliwość ulepszenia zdjęć i ich publikowanie w dość prosty sposób. Dzięki popularności aplikacji zaczęły odbywać się wydarzenia nazywane “Instanmets” czyli spotkania zwolenników Insta w prawdziwym świecie. Pierwsze takie spotkanie odbyło się w Los Angeles w 2011 roku. 

Pierwszym logiem, które zostało zaprojektowane przez samego Kevina Systroma był obrazek polaroida. Obecnie logo to ikona w kształcie kwadratu o zaokrąglonych brzegach z kółkiem po środku, która wyglądem przypominała aparat fotograficzny. Utrzymana jest w tonacji zachodu słońca. 

 


HP (1437224)  

HP to jedna z największych i najstarszych firm informatycznych na świecie. Jej początek sięga 1939 roku, kiedy to absolwenci Uniwersytetu Stanford, William Hewlett i Dave Packard założyli firmę produkcyjną sprzętu elektrycznego, która mieściła się w garażu. Pierwszym produktem był oscylator audio 200A przeznaczony do tworzenia urządzeń audio. Co ciekawe nowszy model 200B został zakupiony przez samego Walta Disneya. Marka swoją nazwę zawdzięcza pierwszym literom nazwisk współwłaścicieli zaś logo firmy zmieniało swój wygląd by ostatecznie przybrać formę składającą się z czterech ćwiartek, dwóch krótkich i dwóch długich z pochylonymi literami H i P. 

 


Skąd czerpać inspirację do stworzenia nazwy dla marki informatycznej?   


Google, Amazon czy Microsoft to firmy, których pierwszą siedzibą były tzw “garaże”. Są doskonałym przykładem marek, które powstały dzięki kreatywnemu podejściu do tworzenia nazwy. Czasami wystarczy dobry pomysł i trochę pracy aby osiągnąć zamierzony sukces. Obecnie na rynku panuje duża konkurencja i coraz trudniej znaleźć wolną nazwę. Dobrze jest wiedzieć jak oznacza się Twoja konkurencja, ale tylko po to aby unikać nazwy podobnej lub identycznej do tej już zarezerwowanej. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek gdzie szukać inspiracji do tworzenia nazwy. 

Znajdź słowa kluczowe    

Zainspiruj się słowami, które mają związek z Twoją branżą. Przy tworzeniu nazwy możesz używać synonimów, neologizmów lub łączyć wiele słów w jedno. 

Wzoruj się na najlepszych  

Poznaj historię powstania światowych gigantów z branży IT, sprawdź etymologię ich nazwy. Z doświadczenia wiemy, że najłatwiejsze rozwiązania stają się najlepszymi. 

Mitologia i książki 

Swoje pomysły możesz brać z mitologii greckiej czy rzymskiej. Dobrym pomysłem jest również nawiązanie do historycznych zdarzeń i postaci. 

Testuj swoje pomysły

Zapytaj swoich najbliższych pracowników, rodzinę co myślą o nazwie, poznaj ich opinię. Sprawdź czy nazwa jest łatwa do zapamiętania. 

Sprawdź dostępność nazwy w bazach urzędowych

Upewnij się czy wybrana przez Ciebie nazwa jest dostępna. Sprawdź czy wybrane oznaczenie nie jest już przez kogoś zarezerwowane lub zastrzeżone.


Gdzie szukać szansy dla biznesu? czyli trendy w branży IT 

Nazwa dla firmy informatycznej może stanowić konkretne słowo, ale może być także zlepkiem wyrazów bądź określonym zwrotem. Nie jest łatwo stworzyć unikatową nazwę, ale w tym celu można posiłkować się na przykład różnego rodzaju przedrostkami czy przyrostkami - trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że mogą one w dużym stopniu komplikować znacznie nazwy. 

Inspiracji do znalezienia idealnej nazwy dla firmy komputerowej można szukać wszędzie. Nauka, sport, a nawet mitologia - to tylko kilka przykładów dziedzin, w których można natknąć się na ciekawe i oryginalne sformułowania. Najlepiej szukać logicznych oraz spójnych połączeń, niosących w sobie potencjał, który uda nam się wykorzystać. Pamiętajmy, że nieszablonowa nazwa spółki może nie przyjąć się od razu na rynku, ale wraz z biegiem czasu będzie bardzo ważnym elementem naszej działalności. 

 

Usystematyzowanie głównych kierunków rozwoju branży informatycznej jest dla Ciebie bardzo ważne. Dzięki wiedzy zdobytej o rynku będziesz wiedział jakie podjąć działania by stworzyć bądź rozwinąć biznes. Poniżej znajdziesz kilka naszym zdaniem najważniejszych obszarów obecnych na rynku w branży it.

 

Logo czyli wizualizacja marki w branży IT

W ostatnim czasie coraz bardziej istotna staje się wizualizacja i identyfikacja marki. Większość odbiorców jest wzrokowcami, którzy nie mają czasu na zapoznanie się z ofertą firmy. To zmusza przedsiębiorców na dotarcie do klienta w sposób szybki. W tym działaniu pomaga grafika. A dokładnie logo lub logotyp, który reprezentuje markę. Identyfikacja wizualna ma za zadanie wyróżnić markę na tle innych, zainteresować konsumenta, wprowadzając na rynek rozpoznawalny znak. Dobrze dobrana wizualizacja marki wspomaga jej świadomość przez co możliwość jej zapamiętania się zwiększa. Dobrany znak słowno-graficzny lub graficzny jest świetnym elementem dopełniającym w tworzeniu spójności marki. Odpowiednia kolorystyka ułatwia odróżnienie firmy na rynku oraz pozwala wzbudzić pozytywne emocje. Niekiedy zdarza się również, że znak słowny nie ma wystarczającej zdolności odróżniającej aby go zastrzec w Urzędzie Patentowym i wtedy z pomocą przychodzi właśnie znak słowno-graficzny lub graficzny. Tworzenie logo firmy jednak nie jest takie łatwe jakby się na początku wydawało. To coś więcej niż zwykły obrazek czy sygnet. A na dodatek nie wszystkie oznaczenia można zarejestrować jako znak towarowy.   

 

Jak zastrzec znak towarowy w branży IT?    

Zastrzeżenie znaku towarowego w branży IT pozwala na ochronę Twojej marki przed nieprawnym jej wykorzystaniem przez nieuczciwą konkurencję. Uzyskane prawo ochronne udostępnia narzędzia prawne, które pozwalają na wystąpienie przeciwko naruszeniom i dochodzenia do odszkodowań. Aby jednak zastrzec znak towarowy należy podjąć kilka kroków.  

 

Często zadawane pytania  

 

Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?

Opłaty urzędowe rejestracji znaku towarowego są uzależnione od ilości klas towarowo-usługowych oraz od obszaru, na którym chcesz chronić swoje oznaczenie.   

 

Kto może zarejestrować znak towarowy?

Znak towarowy może zarejestrować każdy, kto posiada prawo do oznaczenia. Nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej aby dokonać zastrzeżenia znaku towarowego? 

 

Czy znak towarowy trzeba zarejestrować?

Rejestracja znaku towarowego nie jest obowiązkowa. To od Ciebie zależy czy w pełni chcesz chronić nazwę bądź logo swojej marki. W momencie zastrzeżenie znaku towarowego otrzymujesz szereg narzędzi prawnych i przywilejów, które pozwalają Ci bezpiecznie funkcjonować na rynku.  

 

 

Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]

Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą al. Warszawska 102, 20-824 Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook