praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
Otóż firma Bosch mogła powstać dzięki osobie niemieckiego przemysłowca - Roberta Boscha. Robert Bosch pochodził z wioski Abeck (Abeck znajduje się pomiędzy Ulm i Heidenheim), był on jedenastym z dwanaściorga dzieci Servatiusa i Marii Boschów. Rodzina Boschów oprócz gospodarstwa rolnego posiadała także gospodę znajdującą się na uczęszczanej przez podróżnych drodze z Norymbergi do Ulm. W 1876 roku mający 15 lat Robert Bosch rozpoczął praktykę u mechanika i optyka nazwiskiem Maier w Ulm. Tam właśnie młody chłopiec zainteresował się mechaniką precyzyjną i elektronarzędziami. Uzyskawszy świadectwo czeladnika Bosch postanowił wyruszyć w podróż po świecie. Chciał w ten sposób poszerzyć swoją wiedzę i doświadczenie nie tylko w swoim fachu, ale również w dziedzinie handlu i produkcji.
Robert Bosch starał się pracować wszędzie tam, gdzie mógł się czegoś nauczyć. Warto wspomnieć, że jako „wolny słuchacz” przez okres semestru Robert Bosch uczęszczał również do Wyższej Szkoły Technicznej w Stuttgarcie. Jak sam twierdził robił to, aby dokładnie poznać terminologię techniczną. Ważnym wydarzeniem w życiorysie twórcy omawianej marki był także wyjazd do USA w 1884 roku. W Stanach Zjednoczonych Robert Bosch znalazł zatrudnienie najpierw u niemieckiego elektrotechnika, a następnie w słynnej fabryce Edison Machine Works. Po powrocie do ojczyzny w 1886 roku 25-letni Bosch bogaty w nowe doświadczenia postanowił otworzyć w Stuttgarcie swój własny biznes. To właśnie wówczas powstał "Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki". Początki były bardzo skromne - wraz ze swoim uczniem - mechanikiem Robert Bosch podejmował się napraw wszelkiego rodzaju urządzeń elektrycznych, instalacji telegrafów, telefonów, piorunochronów oraz oferował usługi w dziedzinie mechaniki precyzyjnej.
Źródło: istockphoto.com/pl
Przełomem w działalności firmy okazało się wynalezienie w 1887 roku przez Boscha zapłonu elektromagnetycznego dla silników stacjonarnych. Dzięki temu urządzeniu Bosch doprowadził do upowszechnienia samochodu jako indywidualnego środka transportu i tym samym zrewolucjonizował światowy przemysł motoryzacyjny. O skali sukcesu młodego Boscha świadczyć może fakt, że po 10 latach od wprowadzenia wynalazku zatrudniał on już w swojej firmie 16 pracowników, pięć lat później 45,a za kolejne pięć lat aż 4500. Jak na ówczesne czas był to bardzo szybki rozwój. W 1901 roku sukces rewolucyjnego wynalazku pozwolił Robertowi zakupić plac przy Hoppenlaustrasse w Stuttgarcie, gdzie powstała wytwarzająca iskrowe aparaty zapłonowe fabryka o nazwie: "Elektrotechnische Fabrik Robert Bosch". („Fabryka Elektrotechniczna Robert Bosch”). W nowej fabryce Robert Bosch wykorzystał nabyte w USA doświadczenie, czyli zastosowanie w fabryce produkcji seryjnej opartej na podziale pracy i ośmiogodzinnym czasie pracy. Warto dodać, że to właśnie Bosch jak jeden z pierwszych w Niemczech wprowadził w 1910 roku wolne popołudnia w soboty oraz wielostopniowy system urlopów.
Źródło: pl.fotolia.com/
Ze względu na powszechne zapotrzebowanie na wynalazek Boscha firma rozpoczęła międzynarodową działalność. Pierwsze przedstawicielstwo fabryki Boscha otwarto w Anglii w 1898 roku, z kolei pierwszy zagraniczny zakład produkcyjny otworzono w 1905 roku we Francji. Już w 1914 roku aż 90% produkcji zapłonu iskrowego była sprzedawana za granicą. Kryzys na rynku motoryzacyjnym spowodował, że w 1926 roku firma Boscha zaczęła dywersyfikować swoją działalność i wprowadziła do portfolio produkty z innych branż.
W 1928 roku w ramach poszerzenia działalności firmy rozpoczęto produkcję maszynki do strzyżenia włosów Forfex oraz pierwszych elektronarzędzi z silnikiem w rękojeści. Kolejnym krokiem była produkcja w latach trzydziestych pierwszej wiertarki ręcznej (1932 rok), pierwszej chłodziarki (1933 rok), radia samochodowego czy urządzeń z zakresu techniki grzewczej. Jednak w wyniku II Wojny Światowej działalność firmy została znacząco zahamowana - firma utraciła swoje zagraniczne zakłady i przedstawicielstwa, a wiele fabryk Boscha zostało zniszczonych. Warto odnotować, że pomimo pracy na potrzeby przemysłu zbrojeniowego firma Bosch wspierała ruch oporu wobec faszyzmu oraz pomagała ludności żydowskiej. Za tą chwalebną działalność Hans Waltz (właściciel firmy od 1942, czyli po śmierci Roberta Boscha) otrzymał wiele lat później honorowy tytuł „Sprawiedliwy wśród Narodów Świata”.
Po zakończeniu wojny firma zaczęła powoli rekonstruować swoją działalność. W 1958 roku w firmie Bosch ruszyła produkcja pierwszych pralek, w 1964 roku pierwszej zmywarki, a w 1972 roku pierwszej w pełni automatycznej suszarki do bielizny. Obecnie firma Bosch ma swoje przedstawicielstwa w ponad 150 krajach, jej fabryki znajdują się w 60 krajach, a liczba zatrudnionych pracowników to około 300 tysięcy osób. O dużej innowacyjności firmy może świadczyć fakt, że rocznie Bosch zgłasza ok. 3800 wynalazków do opatentowania. Jest to możliwe dzięki wysokim nakładom na badanie i rozwój - obecnie jest to ok. 3 mld euro, czyli aż 7% całkowitego obrotu Grupy Bosch.
Pierwsze logo marki BOSCH.
Aktualne logo marki BOSCH.
Nazwa dla firmy pochodzi od nazwiska jej genialnego założyciela - Roberta Boscha. Jak było wspomniane po raz pierwszy nazwisko Bosch weszło w skład namingu firmy w 1901 roku. Z kolei projekt logo marki Bosch powstał w 1918 roku. Znakiem graficznym znajdującym się w logo firmy jest przekrój twornika, czyli serca iskrownika zapłonowego dla silników stacjonarnych, będącego flagowym produktem firmy Bosch. Za stworzenie tego symbolu graficznego odpowiedzialny był Gottlob Honold - główny mechanik w warsztacie Roberta Boscha. Projekt logo nieznacznie zmodyfikowano w 2004 roku- symbol nabrał wówczas stalowego charakteru. Zmianę tą marka zawdzięcza Erikowi Spiekermanowi z firmy United Designers Network.
Identyfikację wizualną marki Bosch uzupełnia jej hasło reklamowe: „Technologia bliżej nas”, które ma podkreślać innowacyjność i jakość oferowanych produktów. Warto podkreślić, że firma Bosch działa zgodnie z credo: „Lepiej jest stracić pieniądze, niż zaufanie”, które wprowadził Robert Bosch. Właśnie dzięki takiemu stylowi działania produkty sygnowane przez Bosch cieszą się niesłabnącą popularnością.
Źródło: pl.fotolia.com/
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.