Harrods - jak stworzyć nazwę dla firmy i dlaczego rejestracja logo jest ważna
Czy wiesz, że Harrods zaczął jako niewielki sklep spożywczy, a dziś jest najbardziej luksusowym domem towarowym Londynu? Marka zyskała prestiż dzięki przemyślanej nazwie dla firmy i skutecznej rejestracji swojego logo. Charakterystyczna torba Harrods stała się ikoną luksusu, a motto „Omnia Omnibus Ubique” przyciąga klientów z całego świata. To doskonały przykład, jak dobrze dobrana nazwa i ochrona marki mogą stać się fundamentem globalnego sukcesu.
Początki marki i znaczenie unikalnej nazwy
Nazwa dla firmy powstała od nazwiska jej założyciela - Henry'ego Charls'a Harrod'a, który w 1849 roku otworzył pierwszy sklep, któremu nadał taką nazwę. Początkowo sklep składał się z jednej sali sklepowej, w której pracowało dwóch sprzedawców i goniec, którego zadaniem było roznoszenie zakupów do domów klientów. Pierwotnie Harrods prowadził sprzedaż jedynie artykułów spożywczych, jednak powoli rozszerzał portfolio proponowanych konsumentom dóbr. Biznes przynosił coraz większe zyski, więc Henry Charls Harrod przeniósł sklep do 7-piętrowego budynku pochodzącego z 1907 roku. Ekspansję na pewien okres zatrzymał pożar, który zniszczył wspomniany budynek. Odbudowano go jednak bardzo sprawnie dzięki projektowi architekta Charlesa Williama Stephensa. W formie zaproponowanej przez Stephensa budynek przetrwał do czasów obecnych. Ten najsłynniejszy sklep na świecie ma 330 działów i zajmuje powierzchnię 90 tys. metrów kwadratowych. Od 1959 roku, czyli czasu od którego Harrods był już firmą notowaną na giełdzie dom towarowy należał do spółki House of Fraser. W latach 1985-2010 Harrods przeszedł w ręce braci Al-Fayed - Aliego i Mohameda. Następnym właścicielem Harrods'a stała się spółka Qatar Investment Authority (powiązana z rodziną z Kataru).
Dlaczego warto rejestrować nazwę i logo firmy
Rosnąca popularność Harrods sprawiła, że potrzebna była ochrona przed nieuczciwą konkurencją. Marka zaczęła rozwijać swój system identyfikacji wizualnej i dbać o jego spójność. Kluczowym elementem było stworzenie logotypu, który stał się rozpoznawalny na całym świecie.
W 1967 roku projektant Minale Tattersfield opracował nowoczesne logo oparte na kaligraficznym napisie „Harrods”, które unifikowało wcześniej chaotyczne oznaczenia działów sklepu. W 1986 roku logo zostało odświeżone, ale zachowało swój charakter. Ten przykład pokazuje, jak ważne jest zastrzeżenie logo jako znaku towarowego - chroni ono markę przed kopiowaniem i buduje jej prestiż.
Spójna wizualizacja marki i jej siła
System identyfikacji wizualnej zawiera w sobie oprócz wspomnianych nazwy firmy i charakterystycznego budynku także : logotyp, slogan (będący jednocześnie dewizą) sklepu oraz torby na zakupy ze znanym logo. Nie dziwi fakt, że marka o tak długiej historii wykorzystywała wiele wariantów logotypu, zwłaszcza, że każdy z działów dysponował swoim odpowiednikiem. W 1967 roku za projektowanie logo odpowiedzialny był Minale Tattersfield, który zaproponował logotyp w postacie kaligraficznego przedstawienia napisu „Harrods”. W ten sposób chciał zbudować klimat oparty na bezpośredniości i z uwagi na krój liter wskazywać na luksus oraz status marki. Dodatkowo, co bardzo istotne Tattersfield zunifikował chaotyczny wizerunek Harrods'a dając wszystkim działom jeden logotyp. Zastosowanie stworzonego przez Tattersfield'a projektu kaligrafii dodatkowo wzmocniło pozytywny odbiór marki wśród konsumentów. Znak, o którym mowa przeszedł lekki restyling w 1986 roku.
Kolejnym składnikiem identyfikacji wizualnej jest slogan całej marki : „Omnia Omnibus Ubique”, czyli „Wszystko Wszędzie dla Wszystkich.”. Slogan ten stał się dewizą sklepu. Jego treść zwraca uwagę,że Harrods posiada bardzo bogaty asortyment, który zadowoli nawet najbardziej kapryśnych klientów.
Następnym elementem składającym się na system identyfikacji wizualnej jest torba na zakupy z logo Harrodsa, która sama w sobie stała się synonimem luksusu.Dlatego też już sama torba na zakupy Harrodsa wzbudza zainteresowanie na londyńskich ulicach.
Logo marki Harrods jak synonim luksusu
Lekcje dla nowych firm - od pomysłu do ochrony marki
Historia Harrods niesie ważne przesłanie dla współczesnych przedsiębiorców. Jeśli chcesz zbudować rozpoznawalną i bezpieczną markę:
- Nadaj firmie unikalną nazwę, która oddaje jej charakter i wartości.
- Sprawdź dostępność nazwy dla firmy w bazach znaków towarowych, aby uniknąć konfliktów prawnych.
- Zastrzeż logo i nazwę firmy, chroniąc wizerunek i inwestycje w marketing.
- Dbaj o spójne tworzenie logo i identyfikacji wizualnej, by marka była rozpoznawalna i trudna do skopiowania.
Jeśli nie masz czasu na długi proces twórczy, możesz skorzystać z gotowych nazw dla firm dostępnych na Rmarket.pl. To opcja dla przedsiębiorców, którzy chcą szybko wejść na rynek i mieć pewność, że nazwa jest wolna i dostępna wraz z domeną internetową.
Dla marek poszukujących indywidualnego podejścia warto jednak zlecić profesjonalną kreację nazwy i logo, np. ekspertom z Nazwane.pl - aby powstał branding w pełni dopasowany do wizji i strategii firmy.
FAQ
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Jako właściciel marki musisz wiedzieć, że sprawdzenie wyników wyszukiwania z Google może nie wystarczyć aby skutecznie zbadać czy badane oznaczenie jest wolne. Niezawodnym posunięciem jest analiza urzędowych baz znaków towarowych. Jednak na pozór to zadanie nie jest łatwe, gdyż analiza znaku powinna być oparta zarazem na identyczności jak i podobieństwie do oznaczeń już zastrzeżonych. Pomoc w tym zakresie udziela kancelaria Brandelaw.
Sama nazwa firmy, czyli tzw. znak słowny, chroni to, co słyszymy. Jednak w prowadzeniu biznesu równie istotne jest zabezpieczenie wyglądu marki - jej wizualnej tożsamości. Logo jest często pierwszym elementem, który klient zapamiętuje i natychmiast kojarzy z konkretnym produktem lub usługą. Rejestracja logo jako znaku towarowego chroni ten unikalny symbol przed kopiowaniem i wykorzystywaniem przez konkurencję. Dzięki temu przedsiębiorca zyskuje wyłączne prawo do używania charakterystycznych kolorów, kształtów czy symboli, które stały się rozpoznawalne na rynku. To krok, który pozwala budować silną i wyróżniającą się markę, a jednocześnie daje narzędzie do egzekwowania swoich praw w przypadku naruszeń.

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.