praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Rejestracja znaku towarowego, z którym mają być kojarzone produkty lub usługi jest często sprawą, o jakiej przedsiębiorcy myślą na samym końcu.
Tymczasem rejestracja znaków towarowych powinna być jednym z pierwszych działań ochrony swoich interesów, tym bardziej że istnieją narzędzia dające możliwości stosunkowo niedrogiego i prostego zabezpieczenia praw na terenie Unii Europejskiej.
Z chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej polscy przedsiębiorcy uzyskali możliwość dokonania zgłoszenia i otrzymania ochrony na znak towarowy wspólnoty – tzw. CTM czyli Community Trademark. Obejmuje on swoim zasięgiem terytorialnym wszystkie państwa członkowskie UE. Można więc jedną rejestracją znaku dysponować prawem i jego ochroną praktycznie na terenie całego kontynentu.
Wspólnotowy znak towarowy otwiera więc drogę do kontynuowania działalności na rynku Unii Europejskiej. Odbiorcom zaś, umożliwia prawidłową identyfikację towarów i usług.
Używanie oznaczeń dla towarów powoduje, że zwiększa się – w przypadku ich popularności wśród klientów – ryzyko sprzedaży przez konkurencję własnych produktów z wykorzystaniem znaków należących do prawowitego przedsiębiorcy, do którego należą wskazane oznaczenia.
Jest to szczególnie istotne z uwagi na fakt, że dochodzenie roszczeń, a zwłaszcza wycena zaistniałego naruszenia i wynikającego z tego tytułu odszkodowania przed sądem cywilnym danego kraju członkowskiego, byłaby znacznie utrudniona. Wielu małych przedsiębiorców rezygnowałoby wówczas z dochodzenia swoich roszczeń, godząc się na istniejący stan rzeczy.
W przypadku, gdy podmiot trzeci dokonał wcześniejszej rejestracji domeny o tej samej nazwie co posiadany przez przedsiębiorcę znak towarowy i korzystał z niej w sposób sprzeczny z zasadami, dużo łatwiej jest wykazać prawo do określonej domeny, jeżeli zawiera ona zarejestrowany znak towarowy.
Niejednokrotnie najważniejszą kwestią jest dla przedsiębiorstwa prawo późniejszego obrotu posiadanym znakiem towarowym. Jeśli marka uzyskała wysoką rozpoznawalność, można dokonać jej sprzedaży, udzielić licencji na korzystanie, utworzyć sieć franczyzową – a więc czerpać z niej realne korzyści finansowe.
Znak towarowy, mając określoną wartość, może stanowić cenny wkład do spółki. Jest to istotne zarówno na etapie tworzenia nowej spółki jak i poszukiwania inwestora.
Koszty rejestracji są wprawdzie wyższe niż w przypadku znaku krajowego, jednak porównując zakres uzyskiwanej ochrony, różnica w wartości opłaty nie jest już tak oczywista.
Koszt rejestracji krajowego znaku towarowego, w 3 klasach towarów, nie licząc opłat w postaci taksy kancelarii rzecznika patentowego, to kwota w wysokości około 1980 PLN (opłata za zgłoszenie + opłata za zarejestrowanie+opłata za publikację). W przypadku znaku wspólnotowego opłata wynosi 1850 EUR czyli około 7 973 PLN*.
*w zależności od kursu waluty NBP
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.