Zapytaj o ofertę
Nazwa dla firmy
Zadzwoń:
883 222 244
powrót

Historia Walmart - imperium wśród supermarketów

Historie nazw

Walmart Stores, Inc. jest to największa amerykańska sieć supermarketów, która wśród światowych detalistów osiąga najwyższy wskaźnik sprzedaży na metr kwadratowy powierzchni sklepowej. Dla przykładu w USA tygodniowo ponad  40 mln ludzi robi zakupy w sieci handlowej Walmart.

Aby pojąć niebywały sukces Walmartu należy przybliżyć sylwetkę jego twórcy, którego charakter i sposób myślenia o rynku odcisnął nieśmiertelne piętno na jego dziele. 
Otóż twórcą marki Walmart był pochodzący z rodziny ubogich farmerów z Kingfisher (Oklahoma) Samuel Moore Walton. Z powodu słabej sytuacji finansowej Sam już jako dziecko  musiał pracować – oprócz rozwożenia mleka z rodzinnej farmy zajmował się również sprzedawaniem gazet. Z kolei później, by zarobić na studia na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Missouri zatrudnił się jako kelner oraz ratownik na basenie. Po ukończeniu studiów I stopnia w 1940 roku rozpoczął pracę jako stażysta kierowniczy w sklepie sieci J.C. Penney w Des Moines (Iowa). Jednak po przystąpieniu Stanów Zjednoczonych do II wojny światowej przydzielono go do żandarmerii wojskowej. W 1943 roku ożenił się z Helen Robson, którą poznał czekając na powołanie do wojska. Po zakończeniu wojny Sam Walton pożyczył od teścia  25 tys. dolarów, aby móc otworzyć sklep należący do sieci o namingu Ben Franklin. Ostatecznie sklep powstał w Newport w stanie Arkansas. Warto zaznaczyć, że sklep bardzo dobrze prosperował.

Gdy w 1950 roku wygasła dzierżawa Walton postanowił się przenieść do Bentonville i otworzyć nowy sklep w ramach sieci Ben Franklin. Swój sklep Sam nazwał „Walton's Five & Dime”. Dzięki słabej sytuacji materialnej w przeszłości Sam Walton bardziej niż inni sklepikarze szanował pieniądze swoich klientów, dlatego też stwierdził, że jego sklep będzie sprzedawał produkty za 5 lub 10 centów. Następnie - otwierając nowe sklepy- zdecydował się na stworzenie sieci w sieci. W celu lepszego zarządzania biznesem w 1953 roku zdobył licencję  pilota, kupił samolot i z lotu ptaka analizował, które punkty są najbardziej korzystne na lokalizację jego sklepów. Walton wprowadzał w swojej sieci skuteczne rozwiązania stosowane już w innych sklepach jak np. samoobsługa.

nazwa dla supermarketu

Źródło: pl.fotolia.com/


Następnie Sam Walton zainteresował się koncepcją sklepu dyskontowego, którą w 1948 roku wprowadził w Nowym Jorku dom towarowy o nazwie  E.J. Korvette's. Dlatego też w 1962 roku zaproponował managerom z sieci Bena Franklina współpracę oparta na takim modelu działania. Ze względu na ich odmowę Walton postanowił otworzyć sklep na własną rękę. Za wzór obrał sobie sieć sklepów S.S. Kresgego, które nosiły nazwę Kmart. Sklepy Kmart oferowały klientom  towary w cenie około dziesięciu centów. Waltonowi spodobał się fakt, że sieć Kmart była bardzo dobrze zaplanowana i wzorowo zaopatrzona. Otwarty przez Sama Waltona 2 lipca 1962 roku magazyn dyskontowy oparty był na wzorcu Kmart. Również nazwa dla firmy Sama - Walmart powstała jako naśladownictwo nazwy Kmart. Sam Walton tak jak E.J. Korvette's  zastosował pierwszą część swojego nazwiska oraz dodał do niego skopiowaną od Kmart cząstkę „mart”. Warto dodać, że w 1964 nastąpiła zmiana nazwy firmy na Walmart, która funkcjonowała do 2008 roku, gdy zdecydowano się powrócić do łącznej pisowni. Dużą różnicą pomiędzy obiema sieciami, była lokalizacja sklepów -  Kmart zakładał sklepy w miastach powyżej  50 tysięcy mieszkańców, dlatego tez Walmart zdecydowała się na start w mniejszych miejscowościach. Pierwszy magazyn ulokowany był w Rogers, w stanie Arkansas.  Sam Walton wiedział, że o sukcesie na rynku oprócz lokalizacji, dostępnego asortymentu produktów, kompetencji personelu liczy się także, a może przede wszystkim polityka cenowa. Aby oferować produkty o niskich cenach Walmart starał się działać przy jak najniższych kosztach własnych. Firma starała się oszczędzać nie tylko w miejscu powstawania kosztów, ale także w całym systemie  organizacyjnym. Dlatego też centrala firmy mieściła się w małym pokoiku na piętrze magazynu.


Spektakularny sukces Walmart był możliwy dzięki nowatorskim sposobom zarządzania, które w swojej sieci sklepów wprowadził Sam Walton. Jako właściciel dużej sieci starał się dbać o kieszenie klientów, dlatego też  wykorzystywał swoją pozycję aby wymusić na dostawcach eliminowanie niepotrzebnych kosztów. Dbałość o klienta motywował zdaniem: "Jedyną osobą, która może zwolnić zarówno prezesa firmy, jak i kasjera, jest klient: wystarczy, że zacznie robić zakupy u konkurencji".  Wiedząc jak ważny dla firmy jest jej pozytywny wizerunek działał według koncepcji:  „Dostarczaj klientom więcej, niż obiecujesz — daj im to, czego chcą i jeszcze trochę.” 


Bardzo ważnym aspektem zarządzania Walmart było dzielenie się zyskami z menedżerami  sklepów – był to ważny aspekt motywujący pracowników do pracy nad osiąganiem dobrych wyników sprzedażowych. Sam Walton bardzo doceniał inwencję i pomysłowość swoich pracowników. Zawsze powtarzał, że pracowników należy traktować jak partnerów, aby czuli się   jak jednostki wspólnie budujące sukces przedsiębiorstwa.Oprócz powyższych Walton był wierny zasadzie: „Wciąż próbuj nowości i nie obawiaj się niepowodzenia."Właśnie działania tego typu spowodowały, że sieć jako pierwszy z detalistów wprowadziła w 1980 roku system skanowania kodów paskowych oraz ma możliwość korzystania  z łączy satelitarnych. Właśnie m. in. Dzięki wymienionym powyżej metodom Walmart pokonał konkurencję oraz stał się  największą siecią sklepów detalicznych, która osiąga średnioroczne przychody na poziomie ponad 300 mld USD.


Obecnie 39 proc. akcji Walmartu posiada trójka dzieci Sama Waltona: Rob, Jim i Alice. Choć firmą kieruje Lee Scott, to Waltonowie spotykają się kilka razy w roku, by kontrolować, czy firma działa zgodnie z wytycznymi Sama Waltona.

 

Logo jest kluczowym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej marki.

 

Jak można zauważyć na zamieszczonych obrazkach – Walmart często zmieniał projekt logo.  Myślnik w nazwie firmy pomiędzy literami „L” i „M”pojawił się w 1964 roku. Z kolei w 1992 roku myślnik ten został zastąpiony przez słynną gwiazdkę. Aktualny znak firmowy powrócił do łącznego pisania namingu; dodatkowo z prawej strony typografii umieszczony został kwiatek. Logo to weszło w skład systemu identyfikacji wizualnejmarki 30 czerwca 2008 roku. Użycie symbolu graficznego w postaci kwiatka ma symbolizować  życzliwość marki oraz jej zaangażowanie w działalność związaną z ochroną środowiska. Dodatkowo w 2012 roku opracowane zostało logo upamiętniające 50-lecie firmy. Znanymi sloganami sieci są: "Wal-Mart. Always Low Prices. Always." (Zawsze niskie ceny. Zawsze.) oraz "Save Money. Live Better." (Oszczędzaj pieniądze. Żyj lepiej.). Działając zgodnie z nimi firma zyskała sympatię i lojalność swoich klientów.

 

CIEKAWOSTKI:

 

 

 

Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]

Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook