Zapytaj o ofertę
źródłem marki jest dobra nazwa
Zadzwoń:
504 056 480
powrót

Historia marki Tchibo

Historie nazw

Niemiecka marka Tchibo jest czwartym co do wielkości producentem kawy na świecie. Generalnie marka oferuje kawę i produkty związane z jej spożyciem, ale w portfolio marki znajdują się również produkty powszechnego użytku takie jak np. elektronika, odzież itp. Produkty sygnowane marką Tchibo są dostępne w ponad 40 krajach na świecie. Jednak nie zawsze tak było.

 

Nazwa marki Tchibo

Źródło: Fotolia.com

 

Podczas II wojny światowej a także zaraz po jej zakończeniu kawa była towarem deficytowym - w hamburskich magazynach zapasy kawy zostały doszczętnie wyczerpane. Ludziom brakowało smaku i aromatu kawy, więc poszukiwali zamienników – stosowano np. burak pastewny i prażony jęczmień lub wywar z żołędzi. Nic jednak nie mogło zastąpić kawy. Doskonale w potrzeby konsumentów wstrzeliła się wówczas nowo powstała firma Tchibo. Otóż Max Herz po wojnie przejął firmę importową swojego ojca, a  posiadając bezcenne wówczas kontakty z  producentami kawy w Ameryce Południowej zyskał szansę na rozkręcenie swojego własnego biznesu. Dlatego też 
uzyskawszy pozwolenie na import kawy do Niemiec w dniu 15 marca 1949 roku w Hamburgu Maks Herz i Carl Tchiling-Hiryan założyli firmę Tchibo. Nazwa dla firmy powstała poprzez połączenie pierwszej części nazwiska Carla Tchilinga-Hiryana i słowa „bohne” w  jęz. niem. oznaczającego ziarno. To właśnie dzięki akronimowi Tchi+bo mamy dziś markę Tchibo.
Ze względu na zniszczenia dróg i sieci transportowych spowodowane wojną Maks Herz postanowił sprzedawać kawę za pośrednictwem poczty. Nazwa dla produktu, który jako pierwszy był oferowany przez firmę brzmiała: Kawa świeżo palona Brasil.

Pierwszy sklep pod szyldem Tchibo został otwarty w 1955 roku w Hamburgu. Już w trzy lata od tego momentu - w 1958 roku – na terenie całych Niemczech działało aż 77 sklepów. W tym samym roku mieszanka Tchibo Gold-Mocca stała się najpopularniejszą kawą  wśród Niemców.  
Sympatię odbiorców kawa Tchibo zyskała również dzięki pomysłowej promocji marki. Już w latach 50. Tchibo wyróżniło się na rynku poprzez pakowanie kawy nie w stosowane powszechnie papierowe torby lecz w praktyczne ściereczki kuchenne czy też pojemniki plastikowe lub metalowe, z których wolniej ulatywał aromat. Nowum był także pomysł wysyłki upominków dla stałych klientów. W 1949 roku w okresie świąt Bożego Narodzenia  marka Tchibo wysyła  klientom kawę w specjalnie przygotowanych, ozdobnych pojemnikach. Furorę wśród konsumentów zrobił także magazyn Tchibo wydany po raz pierwszy w 1952 roku – w magazynie zamiast reklam marka  umieściła informacje na temat produkcji kawy Tchibo, przepisy, nowinki dotyczące mody, horoskopy itp. Bestsellerem okazała się także książka kucharska Tchibo z 1973 r.  Oprócz wspomnianej formy promocji  Tchibo wpadło na pomysł otwarcia coffeeshopów, w których za niewielką cenę klienci mogli degustować różnorodne rodzaje kaw Tchibo.

 

 

Logo jest kluczowym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej marki.
Projekt logo marki Tchibo.

 

Słynny projekt logo Tchibo - parujące ziarno kawy - należy do systemu identyfikacji wizualnej marki  od  1985 roku. Z marką kojarzony jest także Mr. Pithey – postać stworzona w 1961 roku w celach reklamowych.  Mr. Pithey  to mężczyzna w średnim wieku, z wąsikiem występujący najczęściej w ciemnym garniturze i czarnym, filcowym kapeluszu typu Homburg. W reklamach telewizyjnych  Mr. Pithey był przedstawiany jako opiekun marki, który doglądał zbiorów ziaren kawy, czuwał nad ich transportem oraz dbał o jakość receptur udostępnianych do sprzedaży. Mr. Pithey pojawiał się w spotach do końca lat 80 XX wieku. Następnie w 2009 roku, z okazji  60. urodzin Tchibo powrócił on do sklepów jako humanstand (postać z tektury promująca markę).

Firma Tchibo rozwijała się prężnie, dlatego też w latach 90. XX wieku zdecydowano się na jej ekspansję zagraniczną. Do Polski marka trafiła w czerwcu 1992 roku.
Warto dodać, że marka Tchibo nadal znajduje się w rękach rodziny Herzów. Obecnym właścicielem jest Michael Herz, który zarządza spółką Maxinvest, w której portfolio znajduje się marka Tchibo.

 

Nazwa marki Tchibo

Źródło: Fotolia.com


CIEKAWOSTKI NA TEMAT KAWY:

 

Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni


powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook