Zapytaj o ofertę
źródłem marki jest dobra nazwa
Zadzwoń:
504 056 480
powrót

Heineken – piwo ze 150-letnią tradycją

Historie nazw

Heineken to powszechnie znana holenderska marka piwa wytwarzana przez przedsiębiorstwo o tej samej nazwie. Aktualnie firma zatrudniając około 64 tysiące pracowników wytwarza piwo w 130 browarach w ponad 65 państwach na całym świecie. Heineken z produkcją równą 121,8 milionów hektolitrów zajmuje czwartą pozycję na liście największych światowych przedsiębiorstw produkujących piwo.

 

Historia marki zaczęła się w 1863 roku, gdy 22-letni Gerard Adriaan Heineken zakupił w Amsterdamie browar o nazwa „De Hooiberg”. Nazwa ta w języku holenderskim oznacza „stóg siana”. W 1873 roku nastąpiła zmiana nazwy dla firmy Gerarda na „Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij”. Właściciel chcąc podkreślić swój udział w tworzeniu firmy do stworzenia jej nazwy wykorzystał własne nazwisko. W 1874 Gerard A. Heineken zdecydował się na otwarcie drugiego browaru w Rotterdamie. Naming Heineken został w 1884 roku zarejestrowany jako znak towarowy. Ważnym wydarzeniem dla firmy Heineken było wynalezienie  tzw. „drożdży Heinekena”, które stały się  kluczowym składnikiem piwa tej marki. Wspomniane drożdże wynalazł w 1886 roku uczeń francuskiego chemika Louisa Pasteura - Dr H. Elion pracujący w laboratorium Heinekena.Gerard A. Heineken ukrył recepturę ważonego przez firmę Heineken piwa w szwajcarskim banku. Zważywszy na fakt ciągłej produkcji przez Heinekena piwa opartego na  XIX-wiecznej recepturze była to trafna decyzja. Ponadto Gerard jako pierwszy na holenderskim rynku opanował problem stabilności piw dolnej fermentacji. Należy także zaznaczyć, że Heineken jako jedno z pierwszych  przedsiębiorstw piwowarskich wprowadziło urządzenia chłodnicze. Firma rozwijała się bardzo dobrze dlatego po I  wojnie światowej zdecydowano się na intensyfikację eksportu. W 1933 roku - po zakończeniu prohibicji w USA to właśnie Heineken wyeksportował pierwszą legalną dostawę piwa dla Amerykanów. Na pewno przyczyniło się to do tego, że marka wciąż uznawana jest w Stanach Zjednoczonych za najlepsze spośród importowanych piw. Firma kontynuowała ekspansję zagraniczną - aktualnie wytwarza piwo w 65 państwach na całym świecie m. in w Polsce. Do naszego kraju wprowadzono Heinekena w 1994 roku – początkowo był eksportowany, a później jego warzeniem zajęła się Grupa Żywiec w browarach w Żywcu i Warce.

Warto wspomnieć także o utworzonym w 1988 roku muzeum Heineken Experience w budynku po browarze w Amsterdamie. Można tam prześledzić historię firmy, poznać niektóre techniki piwowarskie marki  Heineken, obejrzeć stare kadzie, butelki oraz plakaty reklamowe .
Heineken to piwo związane od 2003 roku z muzyką. Otóż to właśnie pod tą marką co roku na terenie Gdyni oraz gminy Kosakowo odbywa się Open’er Festival. Na festiwalu tym występują największe gwiazdy o światowym formacie.

 

Etykieta jest bardzo ważna dla konsumenta, gdyż oprócz funkcji promującej pełni ona także funkcję informacyjną
Etykieta marki Heineken.

 

Omawiając historię marki Heineken nie można nie wspomnieć o najważniejszym składniku systemu identyfikacji wizualnej, a mianowicie o projekcie logo. Logo składa się z typografii nazwy firmy „Heineken” oraz umieszczonego nad nią symbolu graficznego w postaci czerwonej pięcioramiennej gwiazdki. W projekcie logotypu postanowiono wykorzystać pojawiającą się trzy razy w nazwie literę „e”. Aby nadać typografii mniej poważny wygląd przekrzywiono lekko do tyłu literki „e”, chciano by wyglądały one jakby „się śmiały”. Jeśli chodzi o czerwoną gwizdkę, to jest ona oryginalnym znakiem marki, który był stosowany od początku istnienia firmy. Nie jest jednak znane dokładne jej pochodzenie. Pierwszym z podawanych powodów jest używanie gwiazdki przez średniowieczne browary holenderskie, które oznaczały piwo gwiazdką jako symbolem mocy i jakości. Innym wytłumaczeniem może być fakt umieszczania gwiazdki na drzwiach wejściowych do browaru podczas procesu warzenia. Należy dodać, że Heineken w okresie Zimnej Wojny chcąc uniknąć skojarzeń z komunizmem zaczął stosować białą gwiazdkę z czerwonym konturem. Po zakończeniu  Zimnej Wojny marka zdecydowała się powrócić do oryginalnej czerwonej gwiazdki.

 

Plakaty są elementem systemu identyfikacji wizualnej marki.
Plakat reklamowy marki Heineken
Źródło: Materiały reklamowe firmy Heineken

 

Kolejną cechą Heinekena będącą elementem identyfikacji wizualnej jest charakterystyczna zielona butelka. Wypada również wiedzieć, że etykieta piwa Heineken informuje o  uzyskanych przez marę nagrodach i wyróżnieniach. Wymienić tu należy:  Złoty Medal (Medaille d'Or ) z 1875 roku otrzymany przez markę w Paryżu,  Dyplom Honorowy (Diplome d'Honneur ) z 1883 roku zdobyty w Amsterdamie podczas Międzynarodowej Wystawie Kolonialnej,  Grand Prix z Wystawy Światowej w Paryżu w 1889 roku oraz wyróżnienie Hors Concours Membre du Jury pozyskane w Paryżu w 1900 roku.

 

Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni


powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook