Zapytaj o ofertę
Nazwa dla firmy
Zadzwoń:
883 222 244
powrót

Co warto wiedzieć o historii marki Reebok?

Historie nazw

Reebok to marka sygnująca obuwie, odzież i akcesoria sportowe. Od 2006 roku jest częścią portfolio koncernu Adidas AG.

logo Reebok

Początki marki sięgają 1890 roku, gdy angielski biegacz Joseph William Foster stworzył pierwsze buty do biegania z kolcami. 5 lat później Joseph wraz ze swoim ojcem Josephem B. Fosterem założył w Bolton (Wielka Brytania) firmę J.W. Foster and Sons Limited. Warto zaznaczyć, że firma ta dostarczała obuwie dla lekkoatletów o światowej sławie – Harolda Abrahamsa i Erica Liddella, którzy brali udział w letniej Olimpiadzie w 1924 roku. O wspomnianych sportowcach powstał później film pt. "Chariots of Fire" (Rydwany ognia).  W 1958 roku  dwóch wnuków J.W. Fostera - Jeffrey i Joseph  założyli firmę obuwniczą towarzyszącą J.W. Foster and Sons Limited., którą nazwano Merkury Sports.

Niedługo później nazwa ta uległa zmianie na Reebok. Nowa nazwa dla firmy inspirowana była gatunkiem południowoafrykańskiej antylopy – ridboka szarego. Na nazwę tą przedsiębiorcy z rodziny  Fosterów trafili w słowniku, który Joseph będąc dzieckiem otrzymał jako nagrodę w wyścigu. Ze względu na  południowoafrykańskie wydanie słownika pisownia nazwy antylopy była odmienna od jej angielskiej wersji  (dla porównania:  afr.  Vaalribbok, a ang.  Grey Rhebok). Firma  J.W. Foster and Sons Limited ostatecznie  została przejęta przez Reeboka i obuwie zaczęto produkować pod wspólna marką Reebok.


Na rozwój firmy ogromny wpływ miała osoba Paula Firemana. Otóż zajmujący się dystrybucją sprzętu sportowego  Fireman  wrócił uwagę na omawianą markę podczas targów międzynarodowych w 1979 roku. Wynegocjował on wówczas dla firmy North American licencję na dystrybucję i sprzedaż obuwia Reebok w USA. Stąd też jeszcze w 1979 roku w Ameryce Północnej pojawiły się  trzy modele butów do biegania Reeboka. Pomimo wysokiej jak na ówczesne czasu ceny za buty – 60 dolarów popyt wciąż rósł. Ogromną popularność marka zyskała jednak, gdy w 1982 roku wprowadziła na rynek pierwszy damski model obuwia sportowego. Nazwa dla produktu to  Freestyle. Sukces ten był wynikiem doskonałego prognozowania – Reebok przewidział trendy, które zrewolucjonizowały branżę obuwia sportowego. Mam tu na myśli przede wszystkim:
•    modę na aerobik
•    zainteresowanie kobiet ćwiczeniami fizycznymi i sportem
•    modę na noszenie butów sportowych nie tylko w celach aktywności fizycznej, ale również na co dzień

 


W 1984 roku Paul Fireman wraz z grupą amerykańskich inwestorów z Pentland Industries przejęli Reeboka i założyli w Wielkiej Brytanii holding o nazwie  Reebok International Limited. W 1985 roku firma pojawiła się na giełdzie. W latach 90. XX wieku Reebok poszerzył spektrum swego działania i z firmy kojarzącej się przede wszystkim z aerobikiem i fitnessem zmienił się w producenta obuwia i odzieży sportowej skierowanej do takich segmentów rynku sportowego jak: piłka nożna, baseball, koszykówka, lekkoatletyka, rugby czy golf. Właśnie wówczas do promocji marka włączyła większą liczbę sławnych sportowców. Osiągnięciem Reeboka z roku 1994 była kampania promująca tenisówki nie posiadających sznurówek. Zamiast standardowych sznurówek buty napełniono przy użyciu specjalnej pompki (Instapump) dwutlenkiem węgla. Ten innowacyjny produkt pomimo wysokiej ceny – 130 dolarów cieszył się dużym zainteresowaniem odbiorców.


W 2000 roku Reebok został partnerem National Football League, a rok później podjął współpracę z NBA. Zapewniło to marce  prawo do wytwarzania i sprzedawania strojów, butów i innych akcesoriów sportowych dla wielu drużyn. Z kolei w 2002 roku marka przedstawiła kolekcję Rbk, która była inspirowana modą uliczną odzwierciedlającą podejście do życia. Można powiedzieć, że była to kampania o podłożu kulturowym, która łączyła sport, muzykę, modę i technologię. Co istotne w promocję włączeni zostali po raz pierwszy wykonawcy muzyki rap:  Jay- Z oraz 50 Cent. Przygotowano wówczas kolekcje sygnowane nazwiskiem muzyków (jak dotąd były one tworzone tylko dla sportowców), które stały się bardzo popularne.


W 2004 roku Reebok rozpoczął wytwarzanie odzieży i sprzętu sportowego do hokeja. Podpisano wówczas umowę z ligą hokeja NHL.
W 2005 roku marka przeprowadziła globalną kampanię „Jestem tym kim jestem”, której celem oprócz promocji Reebok było także zachęcenie młodzieży do odnalezienia „własnego ja”. W kampanii udział brały gwiazdy działające na różnych polach np.
•    muzycy: Jay-Z,  50 Cent,  Daddy Yankee,
•   sportowcy: Iker Casillas,Yao Ming; Kelly Holmes, Allen Iverson, Donovan McNabb, Curt Schilling,Stevie Williams.
•    aktorzy i celebryci: Lucy Liu, Christina Ricci, John Leguizamo 

31 stycznia 2006 roku marka Reebok został oficjalnie przejęta przez jednego ze swoich największych konkurentów - koncern Adidas AG.

 

Logo jest ważnym elementem systemu identyfikacji wizualnej

 Pierwsze logo Reebok.

 

Logo jest ważnym elementem systemu identyfikacji wizualnej

Logo Reebok obowiązujące w latach 1986- 1998.


Logo jest ważnym elementem systemu identyfikacji wizualnej

Logo Reebok obowiązujące w latach 2002- 2008

 

Logo jest ważnym elementem systemu identyfikacji wizualnej

 

Logo Reebok obowiązujące od 2008 roku

 

Elementem systemu identyfikacji wizualnej marki Reebok jest projekt logo. Pierwotne logo Reebok przedstawiało typografię nazwy oraz znajdującą się po jej prawej stronie flagę Wielkiej Brytanii (zwana Union Jack) o wysokości zgodnej z napisem. W 1986 roku  zostało ono zmienione w celu lepszego reprezentowania nowej ery produktów Reebok Performance. To logo nazwane zostało wektorem. Inspiracją do jego stworzenia było połączenie symbolu drogi wiodącej do celu z literą  „V” pochodzącą od słowa „victory” oznaczającego zwycięstwo. Później logo zmieniało się jeszcze wielokrotnie. Zatrzymajmy się jednak na spektakularnej zmianie. Jak już było wspomniane, w 2002 roku, by dotrzeć do młodzieży marka wprowadziła nową serię produktów z kolekcji Rbk - władze Reeboka skłoniły się  wówczas do rebrandingu. W tym celu na nowe logo wybrano projekt sygnujący kolekcję, czyli typografię "Rbk" stworzoną przez Grupę Arnell. Symbol uległ zmianie w 2008 roku, gdy Reebok obchodził 50-lecie. Marka przeszła wówczas z typografii Rbk na pełną nazwę Reebok. Taki logotyp miał odzwierciedlać tożsamość i dziedzictwo firmy.


 Reebok wypróbował wiele haseł reklamowych jednak największym uznaniem cieszy się slogan stworzony przez Paula Firemana -  „Planet Reebok”. Slogan ten choć bardzo prostu jest najpełniejszy, gdyż jak twierdził  Firemana „zawiera w sobie wszystkie poprzednie hasła Reeboka”.

 

 

Przykładowe spoty reklamowe marki Reebok.

 


Zobacz również:

Nazwa dla firmyNazwa dla produktuGrupy nazwSlogany i hasła reklamoweRenamingCiekawe nazwy firmMilka. Historia kolorowej krowyMaybelline. Urocza historia markiMars. Poznaj historię słodkiej marki z USAM&M'S. Topi się w ustach a nie w dłoni

 

Chętnie odpowiem
na Twoje pytania

Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]

Zapytaj o nazwę dla Twojej marki

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania
Znaki towarowe - kancelaria
Marcin Setlak
CEO
Telefon883 222 244
Plane[email protected]
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie.
Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalnośćgospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jestkontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanieskierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. Podanie adresu e-mail jestniezbędne dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. ADO będzie przetwarzał Państwaadres e-mail w oparciu o realizację prawnie uzasadnionego interesu ADO jakoadministratora danych, w postaci udzielenia odpowiedzi na złożone zapytanie, a zatem napodstawie art. 6 ust. 1 lit. f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku zprzetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalejRODO). Podanie imienia, nazwiska i numeru telefonu jest dobrowolne, a podając te danew formularzu wyrażają Państwo zgodę na ich wykorzystywanie.

ADO będzie przetwarzał Państwa dane przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi, apo tym czasie w zakresie i przez okres niezbędny dla ustalenia, dochodzenia izabezpieczenia ewentualnych roszczeń, mogących mieć związek z komunikacją zużytkownikiem lub odpowiedzią na zapytanie skierowane za pośrednictwem formularzakontaktowego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, jednak brak adresu e-mail uniemożliwia uzyskanieodpowiedzi na pytanie skierowane za pośrednictwem formularza kontaktowego. ADOinformuje, że w oparciu o dane osobowe nie będą podejmowane decyzje w sposóbzautomatyzowany, nie będą one przedmiotem sprzedaży ani udostępniania podmiotomzewnętrznym, za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianychprzepisami prawa oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO, np. hostingowe lubIT. Państwa dane osobowe nie będą również przekazywane do państw trzecich luborganizacji międzynarodowych.

ADO informuje, że przysługuje Państwu prawo dostępu do danych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobecprzetwarzania danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego, a także prawo doprzenoszenia danych. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontaktna adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treściżądania (np. chęć dostępu do danych).

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych

prosty, zrozumiały język

konkretne przykłady

Ebook 10 zagadnień prawnych które musisz znać

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.

Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.

Twoje dane będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie zgody. Przeczytaj jak przetwarzamy
Twoje dane.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Marcin Setlak prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BRANDELAW Marcin Setlak z siedzibą ul. Przyjaźni 9/80, 20-314Lublin, NIP 7381890884, REGON 362446190 (dalej jako: ADO), z którym możliwy jest kontakt pod adresem e-mail: [email protected].

Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu marketingu produktów i usług BRANDELAW oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych, na podstawie Państwa zgody - art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danychoraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). By móc otrzymywać materiały marketingowo-informacyjne na podany w formularzu adres e-maillub numer telefonu, zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektronicznąoraz ustawy Prawo telekomunikacyjne, potrzebujemy dodatkowej zgody wynikającej właśnie z tych przepisów. Brak wyrażenia tej zgody uniemożliwia otrzymywanie informacjina podany adres e-mail lub numer telefonu.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonych zgód lub doczasu zaprzestania świadczenia usług w formie newsletter. Aby wycofać zgody prosimy okontakt z BRANDELAW Marcin Setlak na adres e-mail wskazany powyżej. Odbiorcy, którym mogą być ujawnione Państwa dane są podmiotami, z którymi ADO zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych systemów informatycznych. Nie będą one również udostępniane innym odbiorcom zewnętrznym ani przekazywane do państwtrzecich czy organizacji międzynarodowych. W oparciu o Państwa dane nie dokonujemy profilowania, nie podlegają one również procesom podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany.

Mają Państwo prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania,usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do przenoszenia danych.Mają Państwo również prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych przez BRANDELAW narusza przepisy RODO. Mają Państwo również prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Aby skorzystać z przysługujących Państwu praw, prosimy o kontakt na adres e-mail wskazany powyżej. W treści wiadomości prosimy o wskazanie treści żądania (np. chęć dostępu do danych).Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, niemniej bez ich podania niebędzie możliwe przekazywanie Newslettera. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez BRANDELAW w Polityce Prywatności serwisów BRANDELAW: https://brandelaw.pl/polityka-prywatnosci.html.

Dowiedz się więcej na polityka prywatności.
powrót do góry
grafika z zawijasem
f
facebook